Hoe werkt de Vref van een ADC

Hoi!

Ik ben relatief nieuw met het werken met ADC's. Heb de basis dingen allemaal al eens gedaan, maar ik kom nu op het punt dat ik een eigen print aan het ontwerpen ben met daarop een PIC16F15356 met een 10 bits ADC. Welnu weet ik dat er veel te doen is over de referentiespanning voor de ADC. De nauwkeurigheid van de ADC is afhankelijk van de referentiespanning, en in veel microcontrollers kun je kiezen of je deze intern (ie, de voedingsspanning van de microcontroller) of extern wilt gebruiken. Mijn vraag:
Waarom kan de nauwkeurigheid van de ADC afnemen als de interne Vref wordt gebruikt? Heeft dit te maken met dat deze spanning ligt kan schommelen aangezien deze licht kan zakken door bijvoorbeeld een spanningsval, veroorzaakt door onder andere de microcontroller?

En mijn tweede vraag: Indien ik een externe Vref wil gebruiken, wat houdt dit precies in? Hoe maak ik zon stabiele spanning? Is dit een kwestie van een regulator gebruiken? Of een opamp als buffertje bijvoorbeeld? Wellicht heeft er iemand een link met info over de referentiespanning?

Arco

Special Member

Waarom kan de nauwkeurigheid van de ADC afnemen als de interne Vref wordt gebruikt?

Op de Vcc van een controller zit al gauw 10-50mV aan 'ellende' veroorzaakt door schakelen.
De processor heeft daar weinig last van, een A/D wel (50mV zijn al ruim 40 stapjes van een 12 bits A/D)

Wat voor referentie je neemt hangt van de gewenste stabiliteit af.
Voor wat minder is een 7805 genoeg, voor betere resultaten kun je iets als een REF61xx van TI nemen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 6 mei 2020 15:06:55 schreef Arco:
[...]

Wat voor referentie je neemt hangt van de gewenste stabiliteit af.
Voor wat minder is een 7805 genoeg, voor betere resultaten kun je iets als een REF61xx van TI nemen.