Berekenen kW elektromotor

Anoniem

Op 8 mei 2020 23:40:52 schreef benleentje:
[...]Dat is ook enkel maar zo omdat het al een stokoude motor is die 220V moet gaan draaien. Op 230V is het vermogen navenant ook iets groter. Het is voor een motor bouwer ook niet logisch om motoren te gaan bouwen die steeds 10W groter zijn maar zal dat in een steeds groter wordende stap doen. Omdat ze begonnen met 1/4PK motoren is een 180W wel logisch. Maar als je naar huidige motoren gaat kijken komen je ook gewoon 200W of 250W tegen.

Och, eigenlijk heeft het weinig belang, het was enkel een interessante vaststelling dat alhoewel het SI stelsel al een hele tijd standaard is,
Er nog steeds gerefereerd wordt naar de aloude ingeburgerde waardes.
Het is ook zo dat als je bvb pk gebruikt het direct duidelijk is dat het om het asvermogen gaat.Als iemand kW gebruikt komt de vraag direct :bedoel je het nuttig vermogen of het verbruik?
Blijkbaar schrijven fabrikanten in watts en denken nog steeds in pk's.
Dat dit niet uit de lucht gegrepen is, blijkt uit de twee eerste gegoogelde resultaten. Een machine van 750W of ruwweg 1 pk en een machine van 7500W ofte 10 pk.
En een derde is 2.2kW of...precies 3pk. Toeval? Ik denk het niet.

Op 8 mei 2020 19:07:10 schreef GJ_:
Die PK/kW discussie is onzin. Ik heb in geen enkel boek meer PK's vermeld staan. Het omrekenen van kW naar PK is dus nooit zinvol.

Ik denk niet dat GD hier specifiek, met of zonder calculator erbij de KW's aan het 'omrekenen' was maar met de 180W/kwartPK opmerking terloops een vluchtige verwijzing naar het verleden maakte.

GJ_

Moderator

Op 9 mei 2020 10:39:15 schreef grotedikken:Toeval? Ik denk het niet.

Dat weet ik ook wel zeker van niet. Je kunt wel van eenheid wisselen maar de fysieke afmetingen van een motor aanpassen is niet slim. Als je van 55kW naar 50kW zou gaan omdat dat beter past in je SI plaatje zit met een enorm probleem als er ergens een motor stuk gaat. Aan het asvermogen hangt ook nog eens de ashoogte en asdiameter vast. Dus een andere indeling bedenken zou wel het domste zijn wat men kon doen.

Anoniem

Op 9 mei 2020 10:56:04 schreef herbert116:
[...]
Ik denk niet dat GD hier specifiek, met of zonder calculator erbij de KW's aan het 'omrekenen' was maar met de 180W/kwartPK opmerking terloops een vluchtige verwijzing naar het verleden maakte.

Het was om de TS die niet erg vertrouwd lijkt met motoren erop te wijzen, moest hij ergens tweedehands een motor vinden waarop 1/4pk, of 1/4 hp vermeld staat dit een goeie vervanger is omdat dit overeenkomt met de 180W aanduiding op zijn originele motor.
Wat de motor mechanisch levert is de belangrijkste parameter.
Het opgenomen en het schijnbaar vermogen, dus ook het rendement en de cosphi zijn voor een hobbytoepassing en dit kleine vermogen van weinig belang.
Ik kan me voorstellen dat dit voor de motor van een havenkraan anders ligt.

pamwikkeling

Special Member

Ergens in de jaren 72 (van vorige eeuw dus) heeft men de koppen bij elkaar gestoken en een lijstje (lees IEC norm) opgesteld met daarin het verband tussen ashoogte, inbouwmaten, toerental en vermogen van motoren.

De achterliggende reden is zoals GJ reeds aanhaalde, als je een defekte motor wil vervangen door een nieuwe, dan moet het min of meer, zowel mechanisch als kwa vermogen bij elkaar passen.

Idem zoals je ook enkel draad van 1.5mm² , 2.5mm² of 4mm² vindt en nergens een draad van 2mm² ook als zou dat gemakkelijker door de elektro buizen te trekken zijn.

Idem dito met schroefdraad diameters M4 - M5 - M6 - M8 - M10 bestaan maar een schroefdraad M7 of M9 kom niet niet vaak tegen, ofschoon het ook wel bestaat. En een M8.75 zal je zelf op een draaibank moeten maken.

Wachteffe, betekent dit dat als iemand zeg een xx kW motor 2x kleiner kan maken door technologische vooruitgang dat die motor onverkoopbaar is omdat ie niet aan dat lijstje voldoet?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 12 mei 2020 03:55:09 schreef rew:
Wachteffe, betekent dit dat als iemand zeg een xx kW motor 2x kleiner kan maken door technologische vooruitgang dat die motor onverkoopbaar is omdat ie niet aan dat lijstje voldoet?

ja, zelfde als m5,5 of m9,5 boutjes gaan maken. Voor speciale toepassingen geen probleem natuurlijk.

Als dat betrekking heeft op asvermogen, dan kan ik me daar nog wat bij voorstellen. Anders is het dé manier om innovatie op dat gebied de kop in te drukken.
"No need to improve" op z'n Hollands... :-)

Vervangen DOOR.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Je kunt een nieuwe, kleinere motor toch gewoon leveren met een inbouwraampje voor de vorige maat. Alleen de montagegaten en de as hoeven immers overeen te komen. :)

e: ↓ Hé, grappig; ik had geen idee. Ik leer de leukste dingen hier.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op dinsdag 12 mei 2020 09:14:20 (19%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
GJ_

Moderator

Die discussie gaat nergens over. Moderne motoren zijn juist groter geworden. Fabrikanten wringen zich in allerlei bochten om de ashoogte toch hetzelfde te houden.
Als het echt zo nodig compact moet gaan we over op hydraulisch.

Op 12 mei 2020 03:55:09 schreef rew:
Wachteffe, betekent dit dat als iemand zeg een xx kW motor 2x kleiner kan maken door technologische vooruitgang dat die motor onverkoopbaar is omdat ie niet aan dat lijstje voldoet?

2x kleiner is nu wel heel veel, maar idd zo goed als onverkoopbaar tot hij opgenomen wordt als standaard afmeting(bouwvorm).

LDmicro user.

Ik mis input van TS. Wat is de applicatie? Iets laten bewegen? Gaat het meer om koppel? Zwaar belast? Of alleen aanlopen en daarna lichte last? Dat alles scheelt nogal.

benleentje

Golden Member

Toch als ik naar oude motoren kijk zo rong 1970 en nu zijn de motor toch al zo 1,5x kleiner geworden met gelijk vermogen. Als zo naar al die motor bij ons in de werkplaats kijk zijn er heel vaal van ca 750W maar zijn qua afmetingen heel erg verschillend andere hoogte andere voet verschillende voetmaten enz. Het enige wat gelukkig wel hetzelfde is de uitgaande as. Gelukkig maar dan kan het tandwiel of de pulley blijven Als ik dus een motor moet vervangen moet er veel aan de hoogte waar de motor op rust worden aangepast en nieuwe gaten worden geboord ik heb zelf werkelijk nog nooit dezelfde motoren gezien die ik 1 op kan uitwisselen. En dat terwijl het grootste deel van deze machines van 1 merk is. Pas veel later is er bij dat merk wat meer standaardisatie gekomen.
Voor mij maakt dat aanpassen van de zithoogte niet veel uit ik kan zelf lassen en er ligt genoeg ijzer in de rekken maar in die oude tijd zie ik zelf geen standaard van motoren.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
pamwikkeling

Special Member

@ benleentje

De norm ivm motoren definieert een ashoogte met bijhorend toerental en vermogen.

Dat maakt dat een 750W bij 3000T/min motor niet uitwisselbaar is met een 750W bij 750T/min.

De 750T/min motor is 1 of 2 bouwgroottes groter dan de 3000T/min motor.
Dus enkel de vermogens vergelijken is niet de goede oplossing.

(De logica hierachter is dat bij gelijk vermogen de traagst draaiende motor het grootste koppel kan leveren. Het is dan ook logisch dat de diameter van de as groter is. En een dikkere as betekent meestal ook een grotere motor)

.

@ GJ

De enigste reden die ik me kan inbeelden waarom een recentere motor groter moet zijn dan een oude motor is ;
- de oude motor was een motor met een open frame (IP20). De wikkelingen worden hierdoor prima gekoeld. Een nieuwe motor met gelijk toerental en vermogen, echter nu druipwater dicht IP55 of TEFC (Totally Enclosed Fan Cooled), is groter omdat de koeling nu langs de buitenmantel moet.

- de nieuwe motor is een hoog rendements motor (IE3 of IE4). Daar komt het inderdaad voor dat men de motor langer maakt om hetzelfde vermogen te kunnen leveren bij een lagere magnetisatie van het blikpakket.

Op 12 mei 2020 09:12:48 schreef Hoeben:
Ik mis input van TS. Wat is de applicatie? Iets laten bewegen? Gaat het meer om koppel? Zwaar belast? Of alleen aanlopen en daarna lichte last? Dat alles scheelt nogal.

Ik ben druk opzoek gegaan en heb uiteindelijk iets gevonden wat denk ik in de buurt komt..

Het betreft een motor voor een oude (meer dan 30 jaar) karnmachine (kun je boter mee maken). Soort melkbus en in midden van deksel staat een motor met in verlengde van as een soort grote garde. En die draait in de bus. Een uit de hand gelopen mixer.

Moet nu het volgende probleem oplossen: hoe krijg ik een linksdraaiende schroefdraad van 10mm op de nieuwe as...

benleentje

Golden Member

- de oude motor was een motor met een open frame (IP20).

Dat zal in mijn geval de verschillende bouwgroottes verklaren. Sommige motoren zijn met koelribben en de andere zijn meer een ronde behuizing. Wat pamwikkeling zegt kunnen het ook verschillende toerentallen zijn. Is helaas niet meer terug te lezen ivm ontbreken van type plaatjes op de motoren.

De grootse motor in formaat die we hebben is een motor voor een slijpsteen hoewel die 1,1kW is,is de diameter ca 30cm. Deze motor heeft geen koelventilator en is hermetisch gesloten met stofdichte lagers.

Ik heb altijd gedacht dat het ding zo groot was ivm met de leeftijd. Hij zal van begin 60 jaren zijn. Maar nu besef ik pas dat het dicht moet zijn ivm met de grote hoeveelheid ijzerstof die in de motor zou kunnen ophopen en een dichte motor zonder ventilator moet dan toch ergens de oppervlakte vandaan halen om zijn warmte kwijt te raken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
GJ_

Moderator

Op 20 mei 2020 21:45:17 schreef anne2:...snijplaten voor linkse draad zijn gewoon te koop...

ik geloof nooit dat je met een snijplaat ver komt op een motoras.

Shiptronic

Overleden

As is te hard om te snijden , wat voor soort as-aansluiting zit er nu?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op de nieuwe motor zit een koppelstuk.

Op de eerste foto zit het koppelstuk er nog op en op de tweede foto heb ik het eraf gehaald. Schroefdraad van koppelstuk is 18mm linksdraaiend.

Ik zou dan mikken op "nieuw koppelstuk" maken.

Volgens mij is de "procedure" om dit soort super-harde dingen te maken gewoon dat je relatief zacht staal gebruikt en bewerkt totdat je de vorm hebt die je wil en dan geef je het de juiste warmte behandeling om het hard en bros te maken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 21 mei 2020 00:09:27 schreef Shiptronic:
As is te hard om te snijden , wat voor soort as-aansluiting zit er nu?

Een motoras is niet per definitie te hard om draad op te snijden. Mocht @GJ dat al bedoeld hebben.

GJ_

Moderator

Nee, maar een snijplaat lijkt me wat optimistisch. Ik zou eerder voor een fatsoenlijke koppeling gaan.

Op 21 mei 2020 10:28:24 schreef GJ_:
Nee, maar een snijplaat lijkt me wat optimistisch. Ik zou eerder voor een fatsoenlijke koppeling gaan.

In het geval men toch voor schroefdraad wil kiezen, is gebruik van een snijbeitel op de draaibank nog een optie.

benleentje

Golden Member

Volgens mij is de "procedure" om dit soort super-harde dingen te maken gewoon dat je relatief zacht staal gebruikt en bewerkt totdat je de vorm hebt die je wil en dan geef je het de juiste warmte behandeling om het hard en bros te maken.

Is voor een groot deel nog steeds waar maar er is ook een hoop veranderd. Waar je vroeger op een draaibank een zelf geslepen beitel gebruikte hebben ze nu op de beitel een snijplaat zitten. De snijplaten variëren in hardheid t/m diamand aan toe. Wij hebben geharde Voor-rollen waarmee we RVS plaat kunnen oprekken. Soms vraagt de klant net een andere bewerking waar we niet de geschikte Voor-rollen voor hebben en gelukkig kan een bedrijf in de buurt deze makkelijk aanpassen. En die voor-rollen zijn echt super hard

Een motoras is niet super hard het is vooral een staalsoort die heel veel torsie en stootbelasting aankan. Andere machine assen zijn ook van deze staalsoort gemaakt. Met een HSS boor kom je er moeilijk doorheen maar met een HSS-CO boor is het een fluitje van een cent. Een standaard snijplaat lukt ook niet met een draaibank met geschikte snijplaten een fluitje van een cent.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.