Pelgrim kookplaat PK 654

We hebben een elektrische kookplaat Pelgrim PK 654 die het niet doet. Perilex stekker ziet er aan de binnenkant goed uit, geen losse kabelklemmen of zo. Als ik bij ingeschakelde kookplaten de weerstand meet op de stekker meet ik alleen diagonaal 34 ohm, tussen de pennen "in het vierkant" meet ik niks. Wandkontaktdoos geeft normaal spanning dus dat is het probleem niet.
Heeft iemand hier een oplossing voor ? Zit er ook elektronica in die stuk kan? Is er een schema beschikbaar?

Jos

Ja daar moet elektronica in zitten want het vermogen is traploos instelbaar.

Als ik de afbeeldingen van deze kookplaat bekijk is die al redelijk gedateerd maar terzijde. Het lijkt me niet dat er enige elektronica gebruikt wordt want de elementen worden middels vermogensschakelaars bedient en een neonlampje geeft aan dat de kookplaat aan of uit staat. Om te bekijken waar de fout zit zal de kookplaat toch open moeten en vaak gaat het bij de interne aansluiting al mis als de kookplaat in zijn geheel niet meer werkt.

Gewoon verkeerd aangesloten , meten en nog eens meten en liefst vanaf het aansluitblok binnenin het toestel.
Of als toestel op 400 volt gestaan heeft defecte elementen.

Op 10 mei 2020 10:44:39 schreef S.Oldeerbout:
Gewoon verkeerd aangesloten , meten en nog eens meten en liefst vanaf het aansluitblok binnenin het toestel.
Of als toestel op 400 volt gestaan heeft defecte elementen.

Als de kookplaat altijd gewerkt heeft en nu dus niet meer kan verkeerd aangesloten uitgesloten worden.

Zelfs dat hoeft niet waar te zijn , toestel waarschijnlijk nu bij iemand anders aangesloten en daar ga je al.
Perilex anders bedraad...

Shiptronic

Overleden

Op 9 mei 2020 17:21:57 schreef josodl:
Als ik bij ingeschakelde kookplaten de weerstand meet op de stekker meet ik alleen diagonaal 34 ohm, ?

Jos

Ik vraag me af hoe je dat doet?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

nog zo'n plaat met zwarte doppen en vermogens regelaars, die meten nog wel door als je ze vol open zet.

je zou tussen de N ( blauw ) en de fasen L1, L2, L3 weerstand moeten meten met de pitten vol open. de vraag is idd of je nul een kookgroep 2x230V hebt of 400V kracht? de verkeerde voeding op je perilex wcd en je stookt het fornuis op, kijk dus uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De kookplaat is een 2e handsje, niet getest vóór de aankoop ( ja,ja, domdom)

Is de spanning op de perilex wandcontactdozen niet gestandaardiseerd?
Ik meet( als je de pennen als een vierkant ziet) op de pennen tussen de hoekpunten 230 V dus ik denk dat telkens één fase wordt gebruikt.
Een schema zou wel helpen..

EricP

mét CE

Is de spanning op de perilex wandcontactdozen niet gestandaardiseerd?

Neen. Dat zou te simpel zijn!

De aansluiting van een perilex is alleen gestandaardiseerd als hij als 3-fase is aangesloten.
Je hebt 4 aansluitingen, dus 6 combinaties om te meten. Meet ze eens allemaal en vertel wat je bevindingen zijn.

Op 10 mei 2020 17:59:37 schreef josodl:
Is de spanning op de perilex wandcontactdozen niet gestandaardiseerd?
Ik meet( als je de pennen als een vierkant ziet) op de pennen tussen de hoekpunten 230 V dus ik denk dat telkens één fase wordt gebruikt.
Een schema zou wel helpen..

Je kunt 2 x horizontaal meten, 2 x verticaal en nog 2 x diagonaal. Hoeveel spanning meet je waar?
Wat die standaardisatie betreft vindt je voor een 3-fasen + nul aansluiting in de regel de N links boven, fase R links onder, fase S rechts onder en fase T rechts boven. Het lijkt erop dat jij een aansluiting hebt voor een zgn. gesplitste fase. Dat betekent normaliter N1 links boven, N2 rechts boven, L2 rechts onder en L1 links onder. (geen spanningsverschil tussen L1-L2)
Let op: het kan echter ook nog zijn dat de draden voor L1 en L2 van twee verschillende fasen komen. In dat geval meet je geen 0 V tussen L1-L2 maar 400 V!

Het is een studentenwoning...Als ik er binnenkort langsga zal ik de boel exact nameten, met een schetsje erbij ..

Spanning gemeten op de wandcontactdoos, alles in het vierkant 230 V.
Diagonaal meet ik niks

Aansluitingen op de stekker zijn allemaal in orde ,kabel ook, gemeten van de pennen tot in de aansluitkast.

Het lijkt me dat de plaat is aangesloten volgens het onderste schema (doorverbinding tussen 2 en 3)

Het binnenwerk ziet er redelijk uit op een heet geworden kabelschoen rechtsboven na.
Ik zou niks anders kunnen bedenken dan een fout in de bedieningsregelaars/schakelaars maar als dat zo is dan is vervangen de enige optie lijkt me, maar of dat de moeite nog waard is..
Heeft iemand enig idee wat daar in zit?

Zie de foto.

met spanningzoeker meten wat de fasen zijn op het wcd, dan kun je de plaat aansluiten. als er geen 400V tussen pennen staat, is het een kookgroep voeding, je hebt dan 2 nullen en 2 fasen.

die ego regelaars gaan nogal eens stuk, 3 van de 4 vervangen is het ding niet meer waard..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb wat ervaring moet kookplaten.
10 jaar terug een kookplaat gerepareerd met 4 warmtelampen (dus geen inductie-kookplaat).

Even een vraag:
Er zitten 4 pitten op deze plaat. Elke pit heeft 2 aansluitingen.
Meet eens (spanningsloos!!) de ohmse weerstand van elk van deze pitten.

Ik kan me niet voorstellen dat ALLE 4 de pitten defect zijn.
Of anders gezegd, mogelijk ook ALLE 4 de regelaars op het voorfront waarmee je het vermogen instelt.

Ik hoor het wel.

Voor het meten van de pitten even EEN van de twee stekkertjes eraf halen.

Er ist wieder da...

Op 12 mei 2020 20:37:12 schreef josodl:
Spanning gemeten op de wandcontactdoos, alles in het vierkant 230 V.
Diagonaal meet ik niks

Wat door @S.Oldeerbout reeds werd vermoed, je Periflex stopcontact zit verkeerd aangesloten. Op deze manier kan er door geen enkel element stroom vloeien!
Diagonaal meet je twee maal nul volt. Dat is dus tussen een keer de draden van dezelfde fase en een keer tussen de beide nullen. Nu moet je nog een keer meten - t.o.v. je aardcontact - wat de fase is en wat de nul is. De beide nullen komen dan bovenaan in je stopcontact te zitten en de beide fasen onderaan. De juiste volgorde heb ik al eerder aangegeven, alhoewel dat voor de werking niets uit maakt. Controleren door nu horizontaal twee maal 0 V te meten, verticaal twee maal 230 V en diagonaal eveneens twee maal 230 V. Dan moet het goed zijn, tenminste wanneer de elementen niet zijn doorgebrand.

Op 12 mei 2020 20:56:32 schreef josodl:
Het binnenwerk ziet er redelijk uit op een heet geworden kabelschoen rechtsboven na.

Die "hete" kabelschoen moet je wel even vervangen. Voor het erop schuiven, even wat dicht knijpen zodat hij er goed strak op gaat. (losse verbinding is wss de oorzaak geweest van de oververhitting)
Wat je stekker betreft: L2 komt op 1 te zitten, L1 op 2-3, N1 op 4 en N2 op 5. Het bruggetje 2-3 is inderdaad voor een 'gesplitste' fase aansluiting.
Een bruggetje op 4-5 gebruik je bij een 3-fasen aansluiting maar dat is bij jou niet het geval.

De weerstanden zijn volgens het plaatje ( vanaf de onderkant gemeten). Volgens mij zijn de platen zelf wel OK.

Als de WCD inderdaad niet goed is aangesloten dan vraag ik me af hoe de vorige bewoner dan heeft gekookt. Ik voel er in ieder geval niks voor om aan andermans(studentenhuisvesting) huisinstallatie te gaan klooien. Het zou wel een plausibele verklaring kunnen zijn want ik kan me niet voorstellen dat die regelaars allemaal tegelijk stuk gaan ( zijn trouwens niet zo duur, 12,50 via internet).

Is er trouwens een mogelijkheid om die dingen door te meten?

Voorlopig wordt er op een gewoon tweefasen 2-pitsplaatje gekookt, ik denk dat we het maar zo moeten houden.

Als ik er de volgende keer ben meet ik wel eens welke de fase en de nul is.
Tot zover iedereen bedankt voor het reageren.

Jos

Op 13 mei 2020 20:24:19 schreef josodl:
Als de WCD inderdaad niet goed is aangesloten dan vraag ik me af hoe de vorige bewoner dan heeft gekookt. Het zou wel een plausibele verklaring kunnen zijn want ik kan me niet voorstellen dat die regelaars allemaal tegelijk stuk gaan ( zijn trouwens niet zo duur, 12,50 via internet).
Als ik er de volgende keer ben meet ik wel eens welke de fase en de nul is.

Die weerstandswaarden lijken inderdaad OK voor 2 grote, 1 middelgrote en 1 kleine 'pit'. Voor een verkeerd aangesloten WCD kun je compenseren door ook de stekker of het apparaat zelf 'verkeerd' aan te sluiten. Op die manier kan men het alsnog werkend maken maar is het niet volgens de regels en ten zeerste af te raden.

Volgens mij moet de EIGENAAR van deze studentenwoning?? zorgen dat de kookplaat weer werkt.
Het is best risicovol om zomaar aan de elektrische installatie of delen daarvan te gaan werken. Zeker als niet-eigenaar, en nog zekerder als niet E-technicus.

Er ist wieder da...

Ja, daarom blijf ik er maar vanaf. Misschien is het aanpassen van de aansluitingen in de kookplaat niet zo'n gek idee.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Maar eerst maar eens bij de buren kijken, misschien hebben die wel een werkende kookplaat, kunnen we kijken of die van ons het daar wel doet.