Pelgrim kookplaat PK 654

Wel even uitzoeken welke draden de fase en welke de nul zijn voordat je gaat wisselen.

Op 14 mei 2020 16:13:09 schreef josodl:
Overigens lijkt me de suggestie van Herbert zo gek nog niet: 2 aansluitingen omwisselen ( in het apparaat) en klaar is Kees.

Maar dan moet je wel het apparaat labelen dat het niet meer 'origineel is'. Wanneer dan iemand anders dat apparaat ooit ergens anders nog gaat gebruiken, dan is die persoon in ieder geval gewaarschuwd.
En zo knoeien we maar door..... eerst een Perlilex stopcontact verkeerd aansluiten en daarna, om het geheel weer werkend te krijgen, nog een keer het snoer met de Perilex stekker anders op de klemmenstrook in het apparaat aansluiten dan in het schema van de fabrikant staat vermeld....

Op 14 mei 2020 16:13:09 schreef josodl:
Overigens lijkt me de suggestie van Herbert zo gek nog niet: 2 aansluitingen omwisselen ( in het apparaat) en klaar is Kees.

Proof of the pudding is in the eating.....

Lijkt mij een verschrikkelijk slecht idee. Dit valt onder klooierij.
Het apparaat lijkt bij u niet te werken. Dat heeft een reden.
Als je niet in staat bent om de exacte reden van de storing te lokaliseren, moet je al ZEKER geen bedradingswijzigingen IN (ik zeg IN) het apparaat gaan uitvoeren....

Verder ben ik een groot voorstander van een apparte sectie op dit forum genaamd "kookplaten mysteries".

Er ist wieder da...

Op 14 mei 2020 16:13:09 schreef josodl:
Overigens lijkt me de suggestie van Herbert zo gek nog niet: 2 aansluitingen omwisselen ( in het apparaat) en klaar is Kees.
Proof of the pudding is in the eating.....

Mijn letterlijke tekst luidde:
"Op die manier kan men het alsnog werkend maken maar is het niet volgens de regels en ten zeerste af te raden."
Dat was derhalve geen suggestie van mij; heb het zelfs sterk afgeraden!
En over "proof of the pudding" gesproken, ik ken er ook nog eentje:
You can lead a horse to water but you can't make him drink.

Toestel heeft gewoon een aansluitblok waar je zelf de aansluiting kunt maken die bij jouw perilex past.

Op 15 mei 2020 22:25:37 schreef S.Oldeerbout:
Toestel heeft gewoon een aansluitblok waar je zelf de aansluiting kunt maken die bij jouw perilex past.

Jazeker kan dat maar dan is het niet meer overeenkomstig de documentatie van de fabrikant. Alleen al uit veiligheidsoverwegingen is zulk kortzichtig handelen afkeurenswaardig!

Wat is dit nu voor onzin?
Daar is dat aansluitblok voor en nergens anders voor.

Dat lijkt me ook. Het aansluitschema van de fabrikant geeft alleen maar aan waar de fasen en waar de nullen op het aansluitblok moeten komen. Er staat niet bij hoe ze in de perilex moeten zitten.

Anderzijds is het wel zo dat de perilex contactdoos op een ongebruikelijke manier is aangesloten.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op zaterdag 16 mei 2020 23:46:49 (21%)

Het lijkt mij het meest handige om de wandcontactdoos stroomloos te maken en daarna te demonteren. Het komt wel vaker voor dat bij werkzaamheden de contactdoos wordt verwijdert en met de bedrading wordt geknutseld . Blauw is de nuldraad en als je weet op wel contact die aangesloten is wordt het meten al een stuk makkelijker. In principe zijn één nuldraad en twee fase draden voldoende om de kookplaat te laten functioneren maar dan zijn aanpassingen in het aansluitblok van de kookplaat noodzakelijk. Zo'n aansluitblok is daar ook voor bedoeld want de keuze om de kookplaat aan te sluiten zijn legio.

Op 16 mei 2020 23:27:34 schreef S.Oldeerbout:
Wat is dit nu voor onzin?
Daar is dat aansluitblok voor en nergens anders voor.

Maar dat klemmenstrookje is genummerd; ieder nummer met zijn eigen unieke aansluiting, overeenkomstig het schema van de fabrikant.
Wanneer je nu vanwege een verkeerd aangesloten WCD de kookplaat 'werkend' gaat maken door deze nummering te negeren en het snoer anders aan te gaan sluiten in het apparaat, verschuif je het probleem slechts naar een eventueel volgende locatie waar de WCD wel goed is aangesloten.
Bovendien het verwisselen van fase en nul aan het apparaat zelf is enigszins te vergelijken met bijv. het aansluiten van een E27 lampfitting in een huisinstallatie door de schakeldraad op de ring te zetten. De lamp werkt wel maar kan gevaar opleveren voor iemand die daar niet op is verdacht.
Wanneer nu is gebleken dat de Perilex WCD toch verkeerd is aangesloten dan is het volgens mij voor de hand liggend, dit ook in die WCD te gaan corrigeren. Vooral in een studentenhuis, met telkens wisselende bewoners.

@josodl: Je hebt prima feedback gegeven. Gewoon de linker twee draden van de WCD verwisselen. Dan werkt deze (en andere platen) op bedoelde locatie, blijft deze plaat geschikt voor een eventuele andere locatie waar de WCD voor een gesplitste fase wel goed is aangesloten, doe je het volgens de regels + documentatie en ben je nergens mee in conflict.

Op 17 mei 2020 08:59:09 schreef herbert116:
Wanneer je nu vanwege een verkeerd aangesloten WCD de kookplaat 'werkend' gaat maken door deze nummering te negeren en het snoer anders aan te gaan sluiten in het apparaat, verschuif je het probleem slechts naar een eventueel volgende locatie waar de WCD wel goed is aangesloten.

Dan moet je er ook maar blind op vertrouwen dat op de andere locatie de boel wel goed zit. Iedereen die met Perilexen werkt weet dat je altijd eerst moet meten hoe de contactdoos is aangesloten. Er zijn 24 manieren waarop je de 4 draden kwijt kunt en je moet er altijd rekening mee houden dat er iemand heeft zitten klooien.
De meest elegante manier is natuurlijk om het in de contactdoos recht te zetten, maar het aansluitblok van de kookplaat is meestal het makkelijkst bereikbaar.

Op 17 mei 2020 12:19:19 schreef KlaasZ:
[...]Dan moet je er ook maar blind op vertrouwen dat op de andere locatie de boel wel goed zit. Iedereen die met Perilexen werkt weet dat je altijd eerst moet meten hoe de contactdoos is aangesloten.

Je mag daar vanzelfsprekend nooit blindelings op vertrouwen maar je kunt er van uit gaan dat het gros van de WCD's wel volgens de alom gepubliceerde schema's behorende bij een "gesplitste fase", worden aangesloten d.w.z. in ieder geval de 'nullen' altijd bovenaan en de 'fasen' onderaan. Dit was bij T/S duidelijk niet het geval.

Op 17 mei 2020 13:14:16 schreef herbert116:
….in ieder geval de 'nullen' altijd bovenaan en de 'fasen' onderaan.

Kijk, daar gaan we al. Wie bepaalt dat het zo moet? Ik doe de nullen links en de fasen rechts. Lijkt me op zijn minst net zo logisch.

Op 17 mei 2020 16:57:47 schreef KlaasZ:
[...]Kijk, daar gaan we al. Wie bepaalt dat het zo moet? Ik doe de nullen links en de fasen rechts. Lijkt me op zijn minst net zo logisch.

Dat mag je zelf bepalen; of je hem 'tegendraads' aansluit of gewoon het schema volgt van de fabrikant c.q. Nederlandse leverancier. Ik persoonlijk ga voor dat laatste.

mel

Golden Member

De enige juiste aansluiting van een Perilex WCD , is 3 fasen..
De rest is niet genormaliseerd.
Perilex met 3 fasen kan trouwens ook gebruikt worden door andere apparaten, dit is niet alleen voor kookplaten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Precies, voor 3 fasen is het simpel, gewoon de opschriften volgen want in elke perilex is N, L1, L2, L3 aangegeven.
Voor 2 keer 1 fase is er niks genormaliseerd, dus mag je je eigen idee volgen. Ik vind het logisch dat je de eerst nul op de N zet, de tweede nul mag je zelf bedenken. In de meeste schema's die ik op internet zie zit die tweede nul rechtsboven, maar dat komt volgens mij omdat ze elkaar allemaal napraten. Ik heb er nog nergens een norm voor gezien.

Op 18 mei 2020 16:39:40 schreef KlaasZ:
Precies, voor 3 fasen is het simpel, gewoon de opschriften volgen want in elke perilex is N, L1, L2, L3 aangegeven.
Voor 2 keer 1 fase is er niks genormaliseerd, dus mag je je eigen idee volgen. Ik vind het logisch dat je de eerst nul op de N zet, de tweede nul mag je zelf bedenken. In de meeste schema's die ik op internet zie zit die tweede nul rechtsboven, maar dat komt volgens mij omdat ze elkaar allemaal napraten. Ik heb er nog nergens een norm voor gezien.

Ik ook niet. Maar zoals je zelf al aangeeft, in de "meeste schema's op het internet" zie je de tweede nul boven. Men is dan al snel geneigd dat als een richtlijn te zien en op te volgen, of dit nu wel of niet de norm is. Maar ik vind deze methode wel logisch, evenzo jij jouw methode met de fasen rechts "logisch" vindt. Bij een ontbrekende norm zijn meerdere mogelijkheden verdedigbaar en men leunt dan al gauw op "het meeste".

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat deze discussie lichtelijk op hol geslagen is, een discussie tussen "rekkelijken"en "preciezen"

Even alles op een rijtje.
-We hebben het over een perilex aansluiting die door iemand ( woningcorporatie of vorige eigenaar) kennelijk niet is aangesloten zoals het hoort ( maar hoe hoort het?)
-Als de perilex aansluiting zou moeten worden veranderd om het apparaat werkend te krijgen moet de spanning eraf , de groepenkast zit niet in de woning zelf, uitzoekerij, gedoe...
-Kennelijk heeft het e.e.a bij de vorige bewoner wel gewerkt
-Het probleem kan worden opgelost door twee draden in de aansluitkast van het apparaat om te wisselen.

Dan is de keuze toch niet zo moeilijk?

Ik heb dit topic nog eens bekeken.

1]
Meet nogmaals het perilex-stopkontakt na (voor de zekerheid).
Ditmaal ook DIAGONAAL. indien u NERGENS 380-400 Volt meet is het in orde.

2]
In de aansluitdoos van de kookplaat de zwarte en bruine draad wisselen.
Uiteraard mag u dit ook in de perilex stekker doen, effect is hetzelfde.

Dan zou het moeten werken.

Er ist wieder da...

Op 23 mei 2020 17:51:41 schreef josodl:
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat deze discussie lichtelijk op hol geslagen is, een discussie tussen "rekkelijken"en "preciezen"
-Het probleem kan worden opgelost door twee draden in de aansluitkast van het apparaat om te wisselen.

Dan is de keuze toch niet zo moeilijk?

Je zat met een probleem en hebt op dit forum om hulp gevraagd.
Jij hebt die hulp gekregen, weet nu wat je moet doen en nu lijkt het erop dat je op deelnemers aan deze discussie gaat afgeven. Dat is niet aardig....

mel

Golden Member

Eens met Herbert, en ook dat de ene kookplaat de andere niet is..
Er kan een subtiel verschil zitten tussen de diverse kookplaten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

U meet 2 x 230 volt dan kunt er gevoegelijk van uitgaan dat er 2 fasen en 2 nullen aanwezig zijn. Dat is een goed begin maar welke aansluitingen de fasen zijn weet u nog niet want het enige dat een multimeter doet is wisselspanning meten en maakt geen onderscheid tussen fase en de nul. Ik weet niet of ze nog verkrijgbaar zijn maar een 230 volt spanningzoeker in de vorm van een schroevendraaier met daar in een neonlampje kan uitkomst bieden. Zodra de fase gevonden is licht het lampje op en als dat bijvoorbeeld linksboven is en links onder blijft het lampje uit heeft u al een werkende 230 volt aansluiting gevonden. Vervolgens doet u het zelfde met de rechterzijde en als ook rechtsboven het lampje oplicht dan weet u hoe de kookplaat aangesloten dient te worden. Als u dan de bruine en de zwarte draad voor de fasen gebruikt blijven de andere kleuren over voor de nullen. Vervolgens kijkt u op het aansluitblok van de kookplaat en als twee fasen met elkaar zijn doorverbonden bijvoorbeeld L2 en L3 dan blijven L1 en L2 over voor de fase draden. Op L1 de bruine draad en op L2 de zwarte en de resterende kleuren op de nul aansluiten. Uiteraard snapt u wel dat de geel/groene aarddraad op het midden contact van de steker aangesloten dient te blijven.

Hoeft niet met een spanningzoeker. Je kunt ook tegen de aardklem meten. Weet je meteen of de aarde wel is aangesloten.

Op 24 mei 2020 09:02:59 schreef ronny530:
U meet 2 x 230 volt dan kunt er gevoegelijk van uitgaan dat er 2 fasen en 2 nullen aanwezig zijn.

Nee, hij meet 4 keer 230V. Clockwise (of counterclockwise) zit er dus N L N L
Het is nog steeds mogelijk dat iemand L1 en L2 naar deze perilex heeft gevoerd. In NL staat tussen L1 en L2 400V.
Om lange discussies te voorkomen, gewoon METEN.
Dat duurt maar liefst 8 seconden, time well spent.

2 Stellingen:

1] Meten is weten.
2] Assumption is the mother of all fuck-ups.

Er ist wieder da...