Pompbesturing met "trage"LCD

Het kan ook een te korte delay zijn en dat de lcd meer tijd nodig heeft om op te starten. Delay kan zitten in de software of een condensator op de resetpin. Kan je de CPU handmatig langer in reset houden om dat te testen?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Een te korte delay, of een voedingsspanning die wat traag wakker wordt.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
bprosman

Golden Member

Zal vanavond eens naar het reset circuitje kijken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Op 11 mei 2020 20:19:35 schreef help:
Is bekend hoe het LCD zich eerder gedroeg? m.a.w. is het misschien 'normaal' dat het eerste deel niet/slecht leesbaar is. Heb dit zelf wel een meegemaakt dat een apparaat eerst een serie half leesbare tekens produceert alsof het LCD niet juist wordt aangestuurd.

Nou, vandaag even de pompruimte ingeweest van het zwembad (//Offtopic Corona gekte, zwembad mag open maar bijbehorende 2 toiletten niet :-( ). En daar werd ik niet echt enthousiast toen ik van het andere (gelijkwaardige) apparaat de klok gelijk moest zetten.
Apparaat werkt verder wel gewoon.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Waarschijnlijk is de software wat kritisch met de timing van het display. Het display (HD compatible ding) loopt op een RC oscillator en is behoorlijk ruim gespect, de meeste software (beunhazen) houden geen rekening met de worse-case delays.

Misschien is de RC oscillator op het LCD ook nog wat verlopen en dan klopt de timing ook niet meer.

Ik heb een zelfde issue gezien met mijn alarmsysteem, heel af en toe is het display op een soortgelijke manier over de rooie terwijl alles gewoon werkt.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Uitgedroogd elkootje, lege coincell... (ik neem aan dat 't ooit goed gewerkt heeft, dus een softwarefout lijkt me niet)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Gezien de controller, vermoed ik dat het ding in 8-bit mode op een bus waar meer zooi aan hangt gestuurd wordt. Dan komen er een aantal mogelijkheden in aanmerking:

  • De voeding komt 'anders' op dan normaal, waardoor het display 'te laat' is zeg maar. Je zou de controller eens in reset kunnen houden als de boel onder spanning gaat en dan pas loslaten. Kijken wat het dan doet.
  • Zooi op de bus. Je hebt ergens iets wat ook aan die bus hangt en wat er zooi op zet door een defect. Soms gaat het goed, soms niet.
  • Zooi op de voeding. Als er iets is wat een 'write' op die bus kan doen en dat doet het (onbedoeld) terwijl het niet aan de beurt is, zie je dit ook gebeuren. Oorzaak kan best een klapperende voeding zijn, een iets te lage (of te hoge) voedingsspanning als men met timing heeft gerommeld. Oorzaak kan iets simpels zijn als een overleden Ctje.

Verder vraag ik me af waar dat spul uit gevoed wordt. Staat daar iets als een malle te stuiteren? Delen ze een voeding? Tenzij je die 7805 met 24V ofzo voedt, komt het wat raar over dat een dergelijke PCB een 7805 kan frituren. Kan natuurlijk als het ding vrijwel ongekoeld is - 19V op te stoken, bij 100mA is dat al 1.9W Met iets van 60o/W voor TO220 wordt dat wel warm ja.

Mijn eerste insteek is voeding, voeding, voeding. Meten, scope. Dat display kan, maar meestal werkt dat of niet.

Die PCB ziet er op zich netjes uit. En ik acht de kans niet groot, maar... meet eens (op de Xtal2 pin) of het Xtal nog op tijd loopt. Ik kan me (een heel klein beetje) voorstellen... zwembad, chloor, dat er iets raars met die clock gebeurt. Als de controller harder gaat rennen dan bedoeld, kan het prima zo zijn dat die dat gewoon kan (Atmel maakte gewoon goed spul), maar dat het ding nu te snel is voor de LDC. Nogmaals, ik acht de kans niet groot...

Kun je evt. eens grof een schema van dat spul tekenen? En dan niet elk lijntje, maar ff welk chippie aan welke port van de 8051 zit etc.? Dat brengt wellicht nog nieuwe ideeën of sluit dingen uit.

bprosman

Golden Member

Uitgedroogd elkootje, lege coincell... (ik neem aan dat 't ooit goed gewerkt heeft, dus een softwarefout lijkt me niet)

Inderdaad, kan me ook niet voorstellen dat het zo het magazijn uitgekomen is. Diegene die op de werkbank ligt verbaasde me dat de RTC nog netjes gelijk liep (na 3 jaar of zo in de kast gelegen te hebben). Het is inderdaad (of lijkt wel) een voedingsdingetje, als ik de CPU print (er hangt ook nog een I/O print aan) los aan de voeding hang gaat alles goed muv het opstart "Logo" (de software versie), is eenmaal de LCD opgestart werkt alles prima.

Op de I/O print zit er wel een 7805 die hevig staat te "zweten" met een koelprofieltje er op, daar komt ook momenteel maar 4.8V uit (is vervangen) dus ben bang dat er iets zwaar aan "trekt", de CPU print start er niet mee op.

Aankomend weekend lang weekend voor ons (4 Dagen) zal er eens wat tijd in stoppen en nog wat foto's plaatsen.

Reset circuitje (TL7705) heb ik wel de Elco van vervangen en een (pull-up) weerstand toegevoegd, maar haalt het opstart issue niet weg.

Processor is een 89C55 trouwens (maar goed dat is 8051 gelijkwaardig).
Zal ook eens kijken of de LCD wel een echte 44780 is.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
flash2b

Special Member

Misschien kan je de backlight laten lopen op de spanning voor de 7805, dat zal het meeste schelen denk ik.

bprosman

Golden Member

Gentlemen, we got him !! :-)

Begonnen met eea te meten en de ingangsspanning van de 7805 is 14.8V DC.
Omdat de uitgansspanning van de (vervangen) 7805 inzakte tot 4.8V (was netjes 5V onbelast) dacht ik in eerste instantie dat er iets "zwaar aan trok". Aangesloten op mijn Labvoeding blijkt dat alles toch werkt, afgelezen op de 10A draaispoelmeter trekt het hele spul iets van 200...300mA.

Dat zou 2..3 Watt dissipatie moeten zijn.
Je kunt aan de kleur van de PCB ook zien dat hij het zwaar heeft, de PCB is aardig bruin.

Het schema een beetje uittekenend viel me op dat op de ingang van de 7805 een elco zat van 220uF. Dit terwijl het silkscreen toch wel een diameter van minstens 10..12mm aangaf. Deze elco vervangen door 1000uF en voila :-) Start prima op nu, geen enkel vaag karakter.

De I/O - voedings print :

Opstart-sequence, hij start met de helft in "blokjes" maar dat heb ik volgens mij vaker gezien op een LCD.
Daar de 7805 toch nog wel erg warm wordt zit er over te denken deze te vervangen door een Chinees LM2596 printje.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

Dus gewoon rommel op de voeding. Als de C nieuw is, dan gaat het nog wel. Wordt-ie wat ouder, dan niet meer. Broken by design dus.

Hoeveel van die nieuwe units zou de maker verkopen hierdoor??

Succes met de andere :)

bprosman

Golden Member

Hoeveel van die nieuwe units zou de maker verkopen hierdoor??

En ze kosten 600 Euro :-(.
"Voordeel" is wel dat ze de oude niet meenemen.
Moest toch bestellen bij Farnell, maar een paar van deze mee laten komen :
https://nl.farnell.com/tracopower/tsr-1-2450/converter-dc-dc-5v-1a-sip…

[Bericht gewijzigd door bprosman op donderdag 28 mei 2020 22:18:44 (34%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Netjes dat je dit gevonden hebt, weer wat van de sloop gered.

En zo zie je maar dat dit wéér een ontwerp is wat niet deugt. Ik zie het zo vaak langskomen dat soort brak spul. Zoals Eric zegt: broken by design.

Als je de leverancier hier over aanspreekt krijg je steevast het antwoord: Nee hoor hebben we nooit last van.
Tot je andere klanten spreekt en die zeggen ook dat het brak is of niet goed werkt.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
EricP

mét CE

Netjes dat je dit gevonden hebt

Her komt toch weer neer op wat fred101 altijd zegt: beginnen met de voedingsspanningen...

Tsja... De makers zijn vast wel gecertificeerd ofzo (ISO9001 op z'n minst). Als dat niet zo is, dan maak je dergelijke brol niet.
Maar goed, voor hetzelfde geld is het een doorontwikkeling van iets wat vroeger 20mA gebruikte. En dan gaat het prima. 'Maar die 7805 kan 1A leveren, en dat werkt al!' zou de gediplomeerde, maar onervaren developer zeggen. En de manager vindt het al lang best. Want met minder uren verdien je meer.

Als je de leverancier hier over aanspreekt krijg je steevast het antwoord: Nee hoor hebben we nooit last van.

Strikt genomen heeft-ie er ook gelijk in. Immers, die PCB moet €600 opleveren hebben we net gezien. Zijn inkoop is niet hoger dan €200. Qua materiaal vast wel €30 (ik ga er even vanuit dat het kleine aantallen zijn die gewoon bij een Farnell ofzo worden gekocht; het kan veel goedkoper, maar met dergelijke marges niet interessant om uit te zoeken). Dus ze verdienen er goed aan. Ik heb 'verdienen' nooit als een 'last' ervaren (jij wel, Henri?) :+.

[off topic]Een klant van mij heeft een paar matrixprinters staan op een bootje. Gecertificeerde meuk, dus DUUR. En onbetrouwbaar. Als het ding een keer papier op vreet en de head niet kan bewegen, dan loopt de stroom door het motortje op en een polyfuse moet er dan voor zorgen dat het geheel niet kapot gaat. So far, so good. Echter... Heel veel mensen interesseert het niet wat er uit die printer komt - het is verplichte doch achterhaalde uitrusting. Het ding kan dus zomaar een paar uur geblokkeerd staan voordat iemand wat gaat doen. Die polyfuse vindt dat een paar keer leuk en wordt steeds 'slapper'. Dus na een 3, 4 jaar is die 'moe'. De oplossing: nieuwe printer. Mijn oplossing: als dat bootje ff een week of wat in Nederland is, vervang dan preventief die polyfuse. Handig? Nee... Een grotere erin? Kan nauwelijks en het is ook uitstel van executie. Eigenlijk moet daar een keer een stukje electronica voor komen. Maar ja, dat kun je niet echt lekker kwijt (dissipeert tenslotte ook) en formeel vervalt de certificering (repareren mag, wijzigen formeel niet). En zo modderen we gecertificeerd lekker verder.[off topic]

bprosman

Golden Member

Of er is gewoon een bestuck (Bom) fout gemaakt. De 7805 die er naast zit heeft dan ineens weer 2200uF op de ingang. De opdruk op het silkscreen is voor beiden het zelfde, een circel van 10..12mm, daar verwacht je geen elco’tje van 220uF. Dat gezegd hebbende, zijn latere “broertje” , wat nu nog hangt en soort van werkt (start nog wel gewoon op, dat deed deze niet meer) maar heeft ook die storing op de LCD. Heb voor deze wat onderdelen besteld (Panasonic 105gr elco’s en een schakelende 7805). Als dat vervangen is zal ik de andere eens bekijken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

Of er is gewoon een bestuck (Bom) fout gemaakt.

Dat kan helemaal niet als je een kwaliteitssysteem hebt! Want het is gecertificeerd gecontroleerd ofzo :+

Ik weet niet of een schakelende 7805 een betere keus is. Switchers verlangen veel meer van hun elcootjes. Voor betrouwbaarheid op lange termijn heb ik nog steeds meer vertrouwen in 'old school'. Mits goed gemaakt, gaat dat gewoon niet stuk. En een elco met (nog) de helft van de bedoelde capaciteit doet het ook... En eh... in een zwembad geloof ik niet dat 'rendement' met dergelijke vermogens enige rol speelt.

bprosman

Golden Member

Voor betrouwbaarheid op lange termijn heb ik nog steeds meer vertrouwen in 'old school

Ik eigenlijk ook , maar dit ding word echt heet, zelfs met een koelblok er op word (werd) de print bruin.

Heb 2 van deze in mijn Acorn Atom zitten en in een tijdschakelaar voor de wasdroger (op die zelfde camping die er een paar jaar geleden mee opgehouden was) en ben daar best heel tevreden over , mogen 5 Watt dissiperen :

2648940.pdf

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
StijnN

Golden Member

Dat soort kleine switchers en DC-DC converters zijn bij ons in het bedrijf 1 van de grootste storingsoorzaken. Na 10 tot 15 jaar stoppen deze gewoon met werken.

A person who never made a mistake never tried anything new.
EricP

mét CE

mijn Acorn Atom

Grappig dat je nog een Atom hebt. Ik heb de mijne een jaar ofzo geleden verkocht - stond eigenlijk alleen stof te happen...

Dat soort kleine switchers en DC-DC converters zijn bij ons in het bedrijf 1 van de grootste storingsoorzaken. Na 10 tot 15 jaar stoppen deze gewoon met werken.

Die dus...
Niks tegen Traco. Die maken best mooie spulletjes. Maar het concept 'switcher' is gewoon wat gevoeliger voor veroudering. Of het over 10 jaar jouw probleem nog is, is natuurlijk een andere discussie.

[Bericht gewijzigd door EricP op vrijdag 29 mei 2020 11:13:58 (23%)

Na 10 tot 15 jaar stoppen deze gewoon met werken.

Dan zijn normale elco's / zwaar belaste 78xx regelaars ook wel "gaar"

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
EricP

mét CE

Dat valt dus erg mee. Als je het maar niet te warm stookt.
Ik heb hier nog een paar Flipse lineaire voedingen staan. Begin jaren 50. Originele elcos. Niks mis mee op de scoop. Goed, het draait geen 24/7. Maar een elco die geen grote piekstromen (=opwarming) voor z'n kiezen krijgt en niet warm gestookt wordt, gaat verrassend lang mee!

Op 29 mei 2020 08:43:12 schreef bprosman:
[...]
Ik eigenlijk ook , maar dit ding word echt heet, zelfs met een koelblok er op word (werd) de print bruin.

Ik heb nog nooit een TO220 78xx regelaar gezien die meer dan 800mA continue kan leveren, zelfs met een redelijk fors koelblok erop ga je dat maar net redden bij een stroom van 800mA en een nominale voltage drop.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
bprosman

Golden Member

Hij staat 2..3 Watt weg te stoken ongeveer.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

3W is met een koeldingetje prima te doen.
Als ik TS zo hoor... te kleine elco... ding wordt ook best warm... Waarschijnlijk toch een uitbreiding op een oorspronkelijk ontwerp door iemand die het net niet helemaal begrepen heeft. Oorspronkelijk 50mA (het zal allemaal wel) en dan uitbreiden naar 300mA (want die 7805 kan toch 1A leveren??).
Andere mogelijkheid is dat er toch wat stuk is waardoor het spul (al enige tijd) gewoon meer stroom trekt dan bedoeld.

Heb je al eens gekeken wat er aan die 5V hangt en wat dat bij benadering zou moeten verstoken en of dat in de buurt komt van wat je vast stelt?
Het zal tenslotte niet de eerste keer zijn dat er iets staat te oscilleren ofzo. Of een stel pull-ups die een factor 10 te klein gekozen zijn :)

Arco

Special Member

Als er nu een 12v trafo op zit, zou ik die voor een 8 of 9v exemplaar vervangen. Dat lost alle problemen waarschijnlijk op...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com