Telejukebox

Wie heeft ervaring met de Telejukebox zie https://github.com/JanDerogee/TeleJukebox
De telejukebox is een soort telefooncentrale waar bij je met een draaischijftelefoon muziekjes kunt opvragen. Verder zit ook een nep tijdmelding 002 en een nep weerbericht 003 er in. Het werkt op basis van een arduinio en een DF mini mp3 player. Krijg het slechts gedeeltelijk aan de praat Weerbericht, tijdmelding en instellingsmenu werken maar een muziekje heeft nog nooit gewerkt. Probeer al hier en daar delay's aan te passen zonder resulaat. Dacht dat de DF mp3 player even meer tijd nodig heeft. Alle bestanden zitten op de geheugenkaart op de juiste plaats en map. Het hele gesproken installingsmenu kan je doorlopen. Dat zijn ook allemaal MP3 bestandjes. Vreemd is ook dat 112 niet altijd werkt en 911 wel. Het staat op dezelfde regel met het "OR" teken er tussen. Wie heeft ervaring met dit project of kan met een ander oog de software bekijke op mogelijk een fout.

Arco

Special Member

Er zal wel iets met de timing mis zijn...
Schijnt niet zo bretrouwbaar te zijn, staat dat het niet met alle telefoons en/of mp3 spelers werkt.

Je zou moeten vaststellen waar het probleem zit: in de pulsherkenning of in de aansturing van de mp3 speler (of misschien nog ergens anders)
Je kunt bijv. proberen de draaischijf wat langzamer of sneller terug te laten lopen.

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 11 mei 2020 22:10:22 (13%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zoek maar eens op "wonderfoon" . Info volop.

Ga je zoeken op wonderfoon dan kom je op een site uit die zo'n ding willen verkopen, geen software of zo. De kiesschijf moet goed zijn anders zou het menu niet kunnen werken. De pulsen komen met 10 Hz en een 60-40 pct aan uit. Dat hebben wij vroeger op de MTS al geleerd. Achter de optokoppeler zien de pulsen er ook strak uit op een digitale geheugenscoop.
De bedoeling is dat het een soort vermaak dingetje wordt in de gezaamlijke huiskamer van een zorgcentrum waar ik dan muziekjes draai en een dansje uitvoer. Daarom zit er ook een 2 x 10 watt versterker in en speakers. De print heb ik op een steekvoet zitten en kan er een andere print in stoppen van een digitale wereldontvanger. Die werkt ondertussen al.

Henk H.

Golden Member

Toevallig stond in het magazine van de site tweakers.net een artikel over zoiets. Volgens mij met iets andere onderdelen. Daar stond een opmerking bij dat de bestandsnaam van de muziekbestanden aan een bepaald format moest voldoen en niet helemaal vrij kon worden gekozen. Misschien speelt dat hier ook een rol, aangezien weerbericht en tijdmelding wel werken?

Dat is een heel ander ding dan de telejukebox. De telejukebox werkt met een ongemodificeerde IDK telefoon.

Mapnamen 00 tot 99 bestandsnamen moeten met een nummer geginnen dus "001 Vader jacob.mp3" is OK.

Weerbericht en tijdmelding staan in map90, menu, kiestoon, bezettoon staan in map 99 in map 0 tot 4 heb ik al enkele muziekjes staan alles correct genummerd. Je moet in het menu een map kiezen dan kan je met één cijfer 10 verschillende muziekjes kiezen. Je kan een map maken met b.v. Paas, Sint of Kerst en via het menu met telefoonnummer 738 een map klaar zetten. Bij het inschakelen wordt ook via spraak gemeld welke map actief is.

bprosman

Golden Member

Kun je niet een seriele "Debug" poort er aan maken waar je status info uit kunt sturen zodat je weet waar je software ergens is ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Er zitten al een heleboel print opdrachten in het programma naar het PC scherm zo kwam ik er achter dat je 112 sneller kunt kiezen dan 008. Dan mist die het tweede cijfer en heb je 12 gekozen. Doe je het langzaam dan doet 112 het wel. Timing probleem dus. Printen naar het scherm beïnvloed natuurlijk ook de timing. Voor het kiezen van één cijfer heb je geen timing probleem en is het iets anders.

Ik ben er nu achter hoe dat zit. Het zit 'm in de gedragingen van de DF mini MP3 speler als je die aanstuurt met een Arduino of andere chip. Op de kaart mogen namen van de mappen alleen 2 cijfers bevatten. Dus "02 beatles" als mapnaam is fout. "02" is OK. De namen van de MP3 bestanden moeten altijd met drie cijfers beginnen wat je daarachter zet maakt niet uit en natuurlijk altijd met .mp3 Dus 008.mp3 en 008 Vader Jacob.mp3 zijn beiden OK. Gevonden bij een site van modelbouwers die sprekende modellen bouwen. Er blijken veel experimenteerders met de mini DF player aan de gang te zijn en dezelfde problemen die ik had duiken vaker op. Dus doe je voordeel er mee.

Shiptronic

Overleden

[edit] foutje, het zijn de tijden tussen de getallen..

Mooi dat het gelukt is !!

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 13 mei 2020 20:26:01 (21%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 13 mei 2020 20:13:39 schreef pa0fmy:
Er blijken veel experimenteerders met de mini DF player aan de gang te zijn en dezelfde problemen die ik had duiken vaker op. Dus doe je voordeel er mee.

Dat ga ik zeker doen. Bedankt.

Ondertussen ben ik al een heel eind verder. Ik heb een DTMF decoder toegevoegd en de originele software gebruik ik niet meer want ik heb zelf iets bedacht. Je moet 4 cijfers drukken om een muziekje op te zetten Zo'n 9000 muziekjes kan je kiezen. Alles ingebouwd in mooi gelakt kastje met twee speakers en een 2 x 10 watt versterker. Rest nog het toevoegen van een draaischijf decoder in de softare zodat toon en puls beide mogelijk zijn. We gaan het apparaat gratis beschikbaar stellen aan zorgcentra die eens een middagje iets met muziek willen doen

Volgens mij was het juist de bedoeling om ouderen een herkenningspunt te geven dmv een T65 telefoon, hier snappen ze meestal direct wat de bedoeling was.

Klopt in de originele software snapte ik het detecteren van de puls telefoon niet en ik had nog een dtmf decoder dus die eerst toegevoegd Voordeel is dat ik dan ook met een draadloze telefoon kan werken in een recreatieruimte. Zonder snoer minder kans op valincidenten. Ik ga me verdiepen in de pulsdetectie. Ik vond slechts 10 keuzes te weinig daarom de hele software op zijn kop gezet. Frans.

Komt deze software ook op Github ? Mijn vader oud PTT man is nu aan het dementeren. Nu heb ik in de schuur daar vwel 2 TDK toestellen gevonden. Kiesschijf toestellen vind ik niet meer behalve voor asociale bedragen op MP.

Ik heb 2 toestellen liggen ik zal hier een apart topic voor maken.

Ik bem eerst met de originele de telejukebox software begonnen maar dan heb je maar keuze uit 10 liedjes. Ik heb daarvan geleerd hoe je o.a. een df miniplayer aan de praat kunt krijgen. Met IDK werd het niet zo'n succes en aangezien ik nog een TDK decoder had liggen uit een sloopapparaat heb ik die ingebouwd. Ook de melding op een mini I2C grafisch displaytje is toegevoegd die laat zien of er een kaart met liedjes in zit. Op dit moment zitten er 800 liedjes in in diverse catagorieën. Ook een nep tijdmelding en nep weerbericht zit er in. Ik blijf verbeteren en de software wordt als maar langer. Het lijkt al in het geheel niet meer op het origineel en ik ben in principe helemaal opnieuw begonnen. Verder heb ik een versterker met twee speakers ingebouwd. Aangezien versterker en speakers het zelfde zijn voor een radio heb ik de processorprint op een 64polige DIN connector gemonteerd. Vervang ik de print door de radioprint dan is de telejukebox een werledontvanger en komt op de display de gevenens over fequentie, RDS, bandbreedte, etc te staan. Als je zelf een TDK uitgebreide telejukebox wilt bouwen kan ik de laatste versie van de software je bekend maken. Succes met bouwen. Frans.

Op 11 oktober 2020 16:09:27 schreef Peter112:
Komt deze software ook op Github ? Mijn vader oud PTT man is nu aan het dementeren. Nu heb ik in de schuur daar vwel 2 TDK toestellen gevonden. Kiesschijf toestellen vind ik niet meer behalve voor asociale bedragen op MP.

Ik heb 2 toestellen liggen ik zal hier een apart topic voor maken.

Even een schopje omdat ik met een soortgelijk project bezig ben.
Als iemand nog wat tips heeft, houd ik me aanbevolen.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/154323

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Nee de software is zelf gemaakt en als de SD kaart maar groot genoeg kan je kiezen uit 9999 nummers. Het werkt met een TDK toestel omdat ik nog een TDH decoderchip heb. Ik treed er mee op in zorgcentra. Uit het telefoonboek kiest men een nummer en die speelt dan. Alles is ingebouwd in een houten kast met twee speakers en een 2 x 10 watt versterker. Aansluiting voor extra versterker zit er op zet ik twee philips MFB boxen op of mijn zaalversterkingsinstallatie. Zit een I2C display op. Kan je zien of er een geldige SD kaart in zit en welk nummer je hebt gekozen. Nep tijdmelding en nep weerberichty, nep 112 en nep 06-11 zitten er in. Kiestoon als je te telefoon opneemt, bezettoon bij verkeerd nummer of einde muziekje.
De hele print zit op een 64polige DIN connenctor. Ik heb een tweede print en dan is het apparaat een FM / KG radio met mogelijkheid telegrafie en SSB ontvangst

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
harry64

Golden Member

een soort vermaak dingetje wordt in de gezaamlijke huiskamer van een zorgcentrum waar ik dan muziekjes draai en een dansje uitvoer.

Video van dat dansje? :P

Bij veel tehuizen mag je niet filmen of foto's maken. Stel je voor dat die mensen allemaal al naar de DELA zijn en dat de familie jaren later nog steeds de video's op internet kan zien. Op mijn website www.stijldansclub.nl kan je wel wat foto's zien van situaties waar het wel mocht.