ev lader welke aardlek

en nu kom ik dit tegen
over zonnepanelen 2018
daarom mijn vraag hier op het topic
op internet staan tegenstrijdige dingen ::

Hieronder staat het antwoord van de experts. Voor het beantwoorden van de vraag is gebruik gemaakt van de NEN 1010 en de NPR 5310.

De elektrische installatie moet voldoen aan de veiligheidsbepalingen uit de NEN 1010 en zodoende zal eerst moeten worden gekeken naar de bepalingen 411 van de NEN 1010.

Leestip: NEN 1010, de belangrijkste norm voor elektrische installaties in gebouwen

In de bepalingen 411 is de aardlekschakelaar verplicht als aanvullende bescherming, zie hiervoor bepaling 411.3.3, echter de aansluiting van de omvormer valt hier niet onder. Op grond van deze bepaling is dus geen aardlekbeveiliging verplicht.

In bepaling 411.3.2.6 is opgenomen dat indien niet kan worden voldaan aan de eisen die worden gesteld aan de automatische uitschakeling van de voeding bij het optreden van een fout een aanvullende bescherming in de vorm van een aardlekbeveiliging moet worden toegepast een en ander volgens bepaling 415.2.

Op 13 mei 2020 12:52:17 schreef peter-keetfm:

als je een ev box koopt voor bv aan de muur moet hier kennelijk klasse B aardlek voor
in zo,n box zit namelijk alleen een relai en regel elektronica

[bijlage]

Dat kan nog wel eens verschillen per merk.
Ik heb een Zappi laadbox aan de muur gehangen en daar gewoon een klasse A aardlekautomaat voor in de groepenkast gezet.
In de Zappi zit al een aardlekautomaat 30mA type A + een DC 6mA beveiliging.

Wat betreft de snoerladers, die heet niks voor niks ICPD, in cable protective device.
In de mijne zit daar een zekering + aardlek + DC beveiliging in.
Je zou de specificaties van de jouwe erbij kunnen zoeken.

De EV-box voor aan de muur heeft ook een 6 mA dc lekstroombeveiliging, net als volgens mij (vrijwel) alle solar-inverters.

Bijvoorbeeld Growatt datasheet (https://www.estg.eu/amfile/file/download/file/2277/product/1803/): "Integrated all - pole sensitive leakage current monitoring unit"

De audi ICCPD heeft zelfs detectie of de PE aansluiting wel PE is en niet toevallig aan de fase hangt. Wanneer de fase-spanning op de PE lijn staat sluit het relais wat in serie met PE staat ook niet omwille van de veiligheid.

[Bericht gewijzigd door Mr. SnuGGelS op 13 mei 2020 15:21:36 (62%)]

In de bepalingen 411 is de aardlekschakelaar verplicht als aanvullende bescherming, zie hiervoor bepaling 411.3.3, echter de aansluiting van de omvormer valt hier niet onder. Op grond van deze bepaling is dus geen aardlekbeveiliging verplicht.

Dit zou dus inhouden dat in de industrie je de aardlek mag weglaten. In een woonhuis echter mag je de aardlek niet weglaten omdat in andere normen dat toch moet.

@rew dank voor de goed info.

Ik deel het standpunt van REW volgens de richtlijnen moet je gewoon een B klasse aardlekschakelaar, tenzij je zeker weet dat je altijd onder de 6mA DC zult blijven.

ik kan niks vinden over deze lader
een simpel uitleg in het boekje verder niks
dit staat er op

mvdk

Golden Member

De audi ICCPD heeft zelfs detectie of de PE aansluiting wel PE is en niet toevallig aan de fase hangt. Wanneer de fase-spanning op de PE lijn staat sluit het relais wat in serie met PE staat ook niet omwille van de veiligheid.

Hoe checkt dat ding dat?

Het gaat nou de hele tijd over allerlei obscure regeltjes in de nen1010, die dan ook nog "uitgelegd" moeten worden. Waar het over zou moeten gaan: is het veilig? Als je de auto aansluit op een installatie zonder aardlekschakelaar (en die bestaan nog in nl, genoeg zelfs) en die installatie is geaard op de "zeeuwse" manier, en er staat een ader-mantelsluiting in de distributiekabel, dan staat er spanning op de binneninstallatie, maar ook op je e-voertuig.
Het lijkt me dat je beter een scheidingstrafo kan aanschaffen, (worden wel veel kilos), dan doe je aan veiligheid.

Edit: ik kan nog meer situaties verzinnen waarbij spanning op het aardsysteem komt te staan, waarbij een aanwezige aardlekschakelaar niets helpt. Er zijn op dit forum al genoeg topics voorbijgekomen over dat onderwerp.

[Bericht gewijzigd door mvdk op 13 mei 2020 16:03:55 (12%)]

KGE

Golden Member

De buitenkant van de auto wordt aan aarde gelegd, wanneer er dan wat voor sluiting tussen de accu en de auto of fase/nul en auto ontstaat gaat er vast wel iets uit.. Er is energie genoeg voorhanden..

Mvdk

Er zit een aardlekautomaat voor
b16 30ma alleen klasse A
en dat is mijn vraag of dit een B moet zijn bij deze lader
Vandaar nu ook het type plaatje
had ik beter in startbericht kunnen plaatsen

Op het typeplaatje staat: type A RCD - 30 mA 230 Vac.
RCD = Residual Current Device = aardlekschakelaar.
Als ik dat verkeerd interpreteer, dan verbetert men mij wel.

Dus nogmaals: Volgens mij kan deze lader op de meeste Nederlandse wandcontactdozen zonder problemen en veilig worden ingeplugd.

Leuk vanuit de lucht: https://youtu.be/DrnBaUXwbFA

Boudie

Bedankt

De cee contact stekker is al afgezekerd
door een aardlekautomaat b16 30ma in meterkast
ik begrijp dat vanaf deze lader naar auto een ingebouwde 30ma heeft
Klasse A dus
Vreemd moet klasse B zijn

Ik vind het allemaal maar vreemd

voorheen gebruikte men laadpalen op t werk die een aardlek in de kast nodig hadden, ook omdat die palen na een paar jaar al uitval kregen zijn ze toen overgegaan op een ander merk waar die B aardlek al in de paal zit. de aardlek in de paal is eerder genoemde doepke. je komt ook nog zat AC type aardlekken tegen welke niet eens meer gebruikt mogen worden. heb er al meerdere gehad waar netbeheerder bij klanten aangaf dat de aardlek stuk was en vervangen moest worden toen men de meter kwam vervangen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Klasse A dus
Vreemd moet klasse B zijn

Is niet vreemd zie mijn vorige post.

Als je gewoon direct vanaf de stopcontact een gewone onbeveiligde kabel prikt in je auto dan moet de aardlek een klasse B zijn. Dikke punt einde discusie voor de laadpaal.
Jouw kabelset/ loadbox bevat blijkbaar een beveiliging voor een te grote DC stroom en daarom staat daar op die loadbox de vermelding dat je een klasse A aardlek mag gebruiken. Dit omdat je aan de eis voldoet dat er niet meer als 6mA DC mag lopen.

Ik ben ook wel blij met dit topic. Ik heb nu van een onderwerp waarvan ik niets afwist toch weer een hoop geleerd.

Wat er op staat is dus wat je in de meterkast moet hebben
Dan voldoe ik aan de richtlijnen
inderdaad een leuk topic geworden

Dat is het met die normen. De normen zelf zijn vrij duidelijk het zijn al die toegevoegde uitzonderingen die het lastig maken. Dus in dit geval mag je ten alle tijden een klasse B ALS gebruiken. Je mag altijd beter dan de norm zijn. Je mag dus rustig in je huis alles met 4mm2 draad aansluiten. Uit kosten besparen zit bijna iedereen op de minimum eisen.

En dan
als ik me aan de norm hou
Bij een vaste paal zal ik deze in de meterkast moeten zetten

https://www.hager.nl/producten/energiedistributiesystemen/modulair-sch…

En een b16 kracht

Maar ik voldoe aan de norm
Wat heeft dit met de draad dikte te maken
achter een b25 moet 4mm gebruiken ja
achter een b16 is 2,5mm voldoende

Mijn mobiele lader mag achter een aardlekautomaat van A

hangt altijd van kabellengte af en dus spanningsval cq kortsluitstroom aan het einde van de kabel die nog haalbaar is. een 5x 2,5 mag je met een B25 zekeren als de maximale kabellengte binnen de perken blijft, zeker een grondkabel die goed kan koelen. als je naar een B of C32 gaat neem je al meteen 4mm2 voor korte lengtes.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

als ik me aan de norm hou
Bij een vaste paal zal ik deze in de meterkast moeten zetten

Of een laadpaal nemen waar de DC detectie al zit ingebouwd.

https://www.vanleeuwenoplaad.nl/nieuws/dc-detectie-de-eve-mini

Je zou ook een losse loadbox kunnen kopen en die tussen de een A klasse ALS en de laadpaal mogen zetten.

Wat heeft dit met de draad dikte te maken

Dat was gewoon even een voorbeeld dat de normen gewoon altijd uitgaan van het minimum en niemand je dus tegenhoud als je het beter doet. Evenzo is er ook niemand die je tegenhoud als je niks doet. Maar dat kan achteraf weer heel vervelend zijn.

Ik ben goed geholpen via dit forum
dat ik deze audi lader achter de aanwezige
hager aardlekautomaat a kan gebruiken
Mocht er in de toekomst een andere lader aan de muur komen kies ik voor een klasse B
Ik ga de kast zo inrichten voor plek voor een extra B16 automaat

Ik zie nog geen B aardlekautomaten op de markt

pamwikkeling

Special Member

In bijlage een nota van de Federale overheids dienst Economie aangaande aardlekschakelaars.

Voor zover ik het begrepen heb, ook na contact met een keuringsorganisme, kan er bij een fout in je acculader en op voorwaarde dat je lader aan de ingang energie over de 3 fazen gelijktijdig afneemt, een DC component gaan vloeien. Deze DC component gaat alle stroom opwaarts gelegen aardleks "verblinden" omdat de "meetspoel" inwendig in de aardlek verzadigd wordt door de gelijkstroom.

De magnetische flux die in de "meetspoel" opgewekt wordt door een 30 of 300 mA lekstroom is dan niet meer groot genoeg om het uitschakelmechanisme van de aardlek te laten reageren.

Bij een type B aardlek wordt de lekstroom elektronisch gemeten en dan speelt het verzadigen van de meetspoel niet.

Nota_75_FOD_Economie differentieel type B.pdf

Aansluitend eveneens een stukje uit een SIEMENS katalogus ivm aardlekschakelaars. Hier wordt verwezen naar een B6 gelijkrichter die een foutstroom zou kunnen introduceren in het net.

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op 13 mei 2020 21:09:58 (13%)]

Even dit weer oprakelen O-)

Ben gesitueerd in België (huishoudelijk geval), en wil een laadpunt gaan plaatsen, hierdoor ben ik in dit schijnbare rabithole van slecht gedefinieerde wetgeving gesukkeld... :+

Zoals pamwikkeling al aangaf is het volgens het AREI verplicht om een 30mA Type B aardlek te voorzien of een Type A van 30mA met 6mA DC detectie (enkel Doepke maakt die speciale Type A voor zover ik kon terugvinden, is ook nog eens een ding van +/- €300).
De type B zijn gewoon belachelijk duur, met uitzondering van "Chint"; zegt me weinig dus sta er niet voor te springen.

Het laadpunt dat ik wil gaan hangen heeft al een Type A 20mA beveiliging, inclusief de 6mA DC beveiliging.
https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_…

Iemand een idee of dit volstaat? Ik doe de aanname van wel en dat die gewoon af te zekeren is met een 3P 20A automaat (heb 3*230V net).
Heb voor de zekerheid de vraag ook nog even bij een keuringsinstantie gelanceerd, maar zoals ik al eerder heb ervaren zijn ze soms ook niet altijd even goed of zelfs fout geïnformeerd, met dank aan wetgeving die vaak vaag omschreven is of te kort schiet, zoals nu.
Vandaar dat ik het hier ook even lanceer :)

O ja, er zit ook nog een DIY reden achter.
Als de Tesla wall connector gewoon kan afgezekerd worden, dan wordt het die. Als ik nog bijkomend moet gaan beveiligen met een type B dan maak ik liever gewoon zelf een laadpunt, zoals hier:
https://infi.nl/nieuws/hobbyproject-hoe-maak-je-je-eigen-laadpaal/
Da's iets goedkoper dan, en uiteraard ook een beetje een avontuur :)

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".

Als je één laadpunt hebt én dat heeft een ingebouwde 6mA beveiliging, dan is volgens mij een type B differentieel niet nodig. Het probleem stelt zich maar als je pakweg 3 laadpunten hebt (al zal dat residentieel niet vaak voorkomen...)
Die zouden alledrie tegelijk een foutstroom van 4 mA DC kunnen genereren, en dan gaat er 12mA DC door je type A differentieel die daardoor blind wordt.

Het AREI laat overigens een uitzondering toe waarbij je een tweede "hoofd"differentieel parallel aan de eerste zet (dus beiden met hun voeding rechtstreeks van de meterkast) specifiek voor een laadpaal. Als de laadpaal dan een stevige DC-fout zou genereren maakt dat DIE differentieel wel blind, maar is de rest van je huis wel nog beschermd. En voor die tweede differentieel zou je dan eigenlijk ook wel een type A kunnen gebruiken.