ongefundeerde en onterechte beschuldigingen.

Dit topic is gesloten

Misschien ware dit beter afgehandeld met e-mail,
maar omdat GJ mij tot 3 maal toe onterecht en ongefundeerd voor het ganse forum te kakken heeft gezet en beschuldigt van onterecht en ongefundeerd iemand in een kwaad daglicht stellen, vind ik dat iedereen dit mag lezen.

Het ging om dit topic.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/149642

Een 'student' vraagt hulp om een 125kHz siganaal dat op 0.5m afstand opgevangen wordt via een SHF link te versturen.

Niet iedereen snapte direct dat het om een autotransponder gaat.

Dit is kortgezegd een diefstalbeveiliging die moet voorkomen dat dieven
op eenvoudige wijze een auto kunnen starten.
Je ziet het vaak als stereotype in actiefilms, de held rukt de bedrading los in de stuurkolom en stuit twee draadjes kort.
Wel, tegenwoordig gaat dat niet meer. In de auto-elektronica zt een module die een geldige code moet ontvangen om het starten vrij te geven. Die code zit in een chip in de autosleutel.

Rond het contactslot zit een spoel die zowel als zend als ontvangantenne dienst doet. Die zendt een singaal van 125kHz uit die door de sleutel opgevangen wordt. Dit werkt enkel op zeer korte afstand. Een beetje zoals een oplaadset van een tandenborstel.
Dit signaal wordt gelijkgericht en laadt een condensator op in de sleutel die de chip van spanning voorziet. Vervolgens wordt de code verzonden en via de spoel doorgegeven aan de transpondermodule in de wagen.

Mijn beweringen zijn dus niet vals, onterecht ongefundeerd of uit de lucht gegrepen. Alleen was het mijn bedoeling de leden te waarschuwen niet mee te werken aan illegale zaken, niet om het verder uit te diepen.

Mijn oprechte, terechte en gefundeerde argumenten zijn:

1) Het opvangen en doorsturen van transpondergegevens heeft geen enkel ander doel dan ongeautoriseerd de auto te starten.
Ternzij GJ met een legale toepassing kan afkomen..

2) Geen enkele unief zal toestaan dat als eindwerk een hackapparaat ontwikkeld wordt dat hoogst illegaal is. Alsof je een loper ontwikkelt die op elke voordeur past.

3) De TS geeft blijk van totaal gebrek aan elektronisch inzicht.
Beetje raar voor een vierde jaars technisch hogeschoolstudent.

Zo weet hij niet dat S39 voor elektronica taboe is.
En slaat 125 kHz en 433 MHz door elkaar. Alhoewel, als je de auto onbevoegd wil starten is het makkelijk als je meteen ook binnen raakt zonder de deur open te breken ;-)

4)Hij antwoordt oa niet op de vraag waarvoor het moet dienen.

5) Het zeer gebrekkige taalgebruik van de TS lijkt erg vreemd voor een hogeschoolstudent.

6)Het was me al direct duidelijk als je de naam van de student googelt, dat dit een voormalig student is en niet de TS.

Het gebruik van de naam van een bestaand persooon die wél die leerjaren doorlopen heeeft is op zn zachtst gezegd laakbaar. Tenzij je Elvis Presley pretendeert te zijn. En een sterke aanwijzing temeer dat het om onfrisse praktijken gaat.

Ik denk dat een topic waarin de praktische uitvoering van schakelingen voor het versturen van transpondergegevens uitgeklaard wordt en een handleiding voor potentiële autodieven vormt ongewenst is.

Maar het is pas toen Testman het identiteitsmisbruik ter sprake bracht dat GJ dit er toch wel over vond en het topic sloot.
Hij schijnt nog steeds niet te beseffen dat het slotje er in de eerste plaats had moeten komen vanwege het illegale onderwerp.

Zo gefundeerd genoeg GJ?
Maar waarom maak ik eigenlijk mn vingers moe? Ik had beter kunnen zwijgen.

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.

Op 14 mei 2020 14:29:04 schreef grotedikken:
2) Geen enkele unief zal toestaan dat als eindwerk een hackapparaat ontwikkeld wordt dat hoogst illegaal is. Alsof je een loper ontwikkelt die op elke voordeur past.

Er zijn diverse universiteiten in nederland die een "security" onderzoeksgroep hebben. TU Twente, Amsterdam, Tilburg zijn de belangrijkste. Ik geloofd dat na het overleiden van een prof hier in Delft de groep hier in Delft een beetje doodgebloed is.

Dit soort security-onderzoek-groepen doen wel degelijk onderzoek in de vorm van: "kunnen we een start-onderbreking-versterker maken?". Ik weet nu even niet de juiste zoektermen om een "rapport-video" van zo'n geval naar boven te kunnen toveren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hugo Welther

Moderator

Grotedikken neem even per mail contact op met GJ. Dat lijkt mij beter.
Dan doe ik er een slotje op om een ellenlange discussie te voorkomen.

Neem het leven niet te serieus - je overleeft het toch niet. Elbert Hubbard (1856-1915)

Dit topic is gesloten