Invloed relais op elektronica


Massa groot relais direct op accu: 78,3gr
Zou hier de sleutel zitten?

Het is nu dus duidelijk dat door de extra belasting er een potentiaalverschil ontstaat tussen de massa van de TCS en de massa van de temp sensor
Oorzaak van uw klacht is nu gekend :)

Het is misschien niet de bedoeling van de fabrikant om de massa van J4 te gebruiken voor extra relais maar...

- Relais groot,2,4W: 13,68V, 85,9gr
-Geen belasting: 17,65, 78,3

... een relais van 2,4W dat zowat 200mA trekt veroorzaakt een spanningsval van maar liefst 4V
Dat betekent dus een overgangsweerstand van 20Ω
Dat klopt niet voor 2x6m draad, zelfs niet voor 0,2mm2
Ook een fonkelnieuw systeem kan een slechte connector, verbinding, ... hebben

Je kent nu het spook maar nog niet waar het juist zit :S

Zet ook nog een blusdiode over je relais

Voor die 17,65V zou ik ook maar maximaal 14,4V verwachten
Als 17,65V ook de laadspanning van uw startbatterij is gaat deze snel drooggekookt zijn :(

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

Thanks.
Ik ga die bedrading (alle massa) nog maar eens checken.
De accuspanning wordt ook in op TSC weergegeven en beweegt zich tussen ruim 12 en 14,4V.

Shiptronic

Golden Member

Sluit je relais nog een keer "fout" aan, en meet de spanning over elke verbinding, dan vind je snel je dader!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 17 mei 2020 23:44:05 schreef Shiptronic:
Sluit je relais nog een keer "fout" aan, en meet de spanning over elke verbinding, dan vind je snel je dader!

Goed idee.
Ik ga dat doen, te beginnen vanaf de accu naar uiteindelijk het relais.
Thanks.

Op 18 mei 2020 00:11:02 schreef MJN:
https://dynagen.com/

Ik heb de S-TSC van Northern Lights.
Het is inderdaad een TG410 van Dynagen, aangepast naar NL (stekkers, bekabeling). :-)

EDIT: NL betrekt deze dus van Dynagen in een eigen jasje.

[Bericht gewijzigd door Jazeker op 18 mei 2020 13:32:25 (11%)]

Shiptronic

Golden Member

Daar heb ik in het verleden veel van geleerd: Ga er niet vanuit dan nieuwe spullen uit de doos, of profi geïnstalleerd (voor gemonteerde stekkers plug & play) dat daar geen fouten in kunnen zitten ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dat kan zeker het geval zijn.
Ik ben nieuwsgiering naar de metingen.
De volgende run ga ik dat doen.
Zal een paar dagen duren (nu veel zon en varen van A naar B naar C).

[Bericht gewijzigd door Jazeker op 19 mei 2020 10:53:39 (11%)]

Even een vraagje tussendoor.
Is het een idee om bv. een ander circuit te onderbreken om de load af- en aan te schakelen?
Bv. de spanning naar de rotor onderbreken?
Of nog anderszins?
Dank alvast.

Is het een idee om bv. een ander circuit te onderbreken om de load af- en aan te schakelen?

Waar wordt de load nu afgeschakeld? Ik vermoed de 230Vac uitgang van de generator?
Je kunt in serie met de AVR Circuit Breaker (draad nr4) een contact zetten (CPR2 Auxilary Contact)
Dit onderbreekt de voeding van de AVR waardoor de generator wordt uitgezet

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

Thanks CJ.

Klopt, de load naar de Victron Quattro wordt onderbroken of andersom.

Je bedoelt draad 4 die uiteindelijk de rotor voorziet van stroom om het maar zo te verwoorden.
De generator loopt gewoon door maar de load gaat eraf of erop.
Verwoord ik het goed?
Dank je!!

Helemaal juist :)

Aanvulling: Met het relais onderbreek en koppel ik de load van generator naar omvormer hetgeen op zich prima functioneert.

Als de Victron dat nu prima doet zou ik het zo laten en niet via ingrepen in de bedrading van de AVR ;)

Omdat ik er nog niks van tegengekomen ben in de documentatie:
Hoe houden ze de diesel op 1500rpm? Is dat een puur mechanische regeling?

[Bericht gewijzigd door cj-tronics op 20 mei 2020 01:41:50 (21%)]

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

Thanks.
Ik ga niet verder knoeien en houd het op onderbreking van de load uitgang.
Klopt, is een mechanische regeling.
Onbelast zie ik 1.600 RPM, zwaar belast rond de 1.480.
En de frequentie loopt uiteraard parallel met dit toerental.
Bij normale belasting, bij ca. 3,5 kW, zit ik rond de 50 Hz en 1.500 RPM.
Je ziet wel even een piekje als de load er ineens af gaat maar hij regelt dit snel weer terug.

En (deels) klaar.
Ik heb getracht de accu-min te volgen maar door de hoge compactheid in bouw van de generator is me dat niet helemaal gelukt.
De massadraad voor het relais heb ik in de control box opgepakt.
De spanningsval van dit punt naar massa accu was nul.
Ofwel: Deels bevredigend opgelost.

Je zou uit nieuwsgierigheid met behulp van een verlengdraadje de ohmse weerstand eens kunnen meten tussen de minpoolaansluiting van de accu en de min van de TSC op pin 3 van connector J4
Koppel hiervoor je batt volledig los en trek J4 uit de TSC

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

He CJ,

Thanks!
Ga ik doen. Wordt vervolgd.

Groet,

Jazeker

Shiptronic

Golden Member

Houd er rekening mee dat je het verleng touwtje nu ook mee meet ;)

Een spanningsvergelijking kan je hier wel mee doen, er loopt immers nauwelijks stroom. Als de spanning zakt is dat niet in je verleng-meet touwtje :)

Voorwaarde is wel dat de last is ingeschakeld, zo dat de "fout" stroom kan lopen om het spanningsverschil te maken.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 23 mei 2020 21:32:35 (22%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb de weerstand accuaansluiting (losgenomen) versus pin 3 op J4 (losgenomen) gemeten en kom netto (zonder verlengkabel) uit op 0,3 Ohm.
Lijkt me wat aan de hoge kant.
Maar ja, verlengkabel TSC, de nodige meters en een aantal connectoren.

Niettemin, ik had nog een draad TSC naar control box over (eerder gebruikt voor massa naar relais) en deze heb ik parallel gezet met de massadraad TSC naar control box.
De ohmse waarde gaat nu richting nul.

Ik laat het er nu bij.
De waarden zijn nu ok en om net die ene overgangsweerstand eruit te halen kost me een berg tijd, sleutelarij, risico om iets te verkloten, dolgedraaid schroefdraad, etc.

Dank voor jullie niet aflatende support!!!
Ik ben daar heel erg mee geholpen.
Prima forum, goed volk!!!

EDIT:
@Shiptronic:
Ik ben even spanningsloos gaan meten.
Anders weer een uur draaien en meten.
Dit ging even wat sneller maar ik hoop/denk dat het resultaat gelijk is.
Ofwel: Er is enige weestand.

[Bericht gewijzigd door Jazeker op 23 mei 2020 22:14:31 (21%)]

Shiptronic

Golden Member

Je weet al vast waar je toekomstige problemen moet zoeken, 1e hint is een oplopende temperatuur :) .

Houd daarbij rekening dat kortsluiting zelden brand veroorzaakt, de zekeringen zijn goed genoeg, maar een slecht contact word bloed heet zeker de vlamboog die bij DC kan ontstaan.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Klopt.
Ik heb twee keer een slecht bedradingcontact gehad ik de walstroomaansluitingen.
Een keer in de contactdoos op het dek en een keer in het omschakelrelais (om de 2 walstroomaansluitingen elektrisch te scheiden).
Allemaal net goed gegaan maar het gaat (gelukkig) wel in je systeem zitten.

Die 0,3Ω is dan toch veeeel lager dan de 20Ω die ik eerder had voorgerekend...
...of 200mA van het relais over deze 0,3Ω geeft 60mV spanningsval die overeenkomt met 6°C of eeuh... 10mV/°C

Ik ga het toch maar afsluiten in de wetenschap dat TS nu de juiste temperatuur te zien krijgt ... ;)

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

Ik ben het ook een beetje kwijt.
Feit is dat er een weerstand is ergens in massabedrading en dat deze de temperatuuruitlezing beïnvloed.

Maar het is mooi dat het extra relaisplan door jullie is neergeschoten en er ergens een weerstand blijkt te zijn welke nu geneutraliseerd is.
En ja, daar zijn nu 2 draadjes voor gebruikt i.p.v. 1.

En het display laat nu de oorspronkelijke 79 - 80 graden zien.
Prima.

Mannen,

Alles draait als een lier.
Nog een vraagje: Tijdens de opwarmfase van de generator (max. 10 minuten) levert de generator iets over de 53Hz, spanning (230V) en geen load.

De aircomotor gaat in deze fase (stroom wordt dan betrokken vanuit de accu's via de omvormer) harder lopen ten gevolge van deze 53Hz zo heb ik vastgesteld.
Zodra de load erop gaat is dit verschijnsel voorbij.

Kan dit kwaad? Alvast dank.

+/- 3Hz geeft bij een 3000RPM motor +/- 180 RPM, bij een 1500RPM +/-90RPM
Dat is een afwijking van 6%
En je Victron kan overweg met een ingangsfrequentie van 45 tot 65 Hz
Nog niks om van wakker te liggen ;)

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

Top en dank.
Klopt, de Victron heeft er geen probleem mee.
Ik dacht aan de compressormotor.
Maar soit, ik ga met een gerust gevoel slapen en laat de airco sturen door de Panel welke de generator laat aanslaan bij 55% SOC en afslaan bij 85% SOC.
Nogmaals dank!