Slecht branden electronische petroleumkachel

Hij start dus wel met een blauwe vlam en dan na korte tijd weer geel te worden. Is er dan iets wat je opmermt wat in die tijd oom mee verandert. BV de olie pomp of de lucht toevoer. Wat als je de luchttoevoer gedeeltelijk blokeerd?

Ook met het uitwisselen van onderdelen tussen beide kachels gaat het denk ik niet werken. Er is alleen een grote kans dat je de wel goed werkende kachel ook stuk repareert.

Als je weet wat je doet zie ik daar geen kans toe. Omdat de kachel nu wel met een blauwe vlam functioneerd zou ik als eerst de onderdelen die het brandproces controleren eens omwisselen. Ik zit bv te denken aan een kapotte temperatuur sensor. Omdat de kachel wel blauw begint zou ik denken dat op dat moment de luchttoevoer en oliepomp goed functioneren. Echter gaat er na verloop van tijd iets mis ik zou dan eerst de sensoren eens nalopen en omwisselen.

Daarom verwamt hij de kachel ook voor.
Dat duurt een minuut of 3.

Toch zie ik geen reden om de brandermat niet te wisselen. Komt de kachel wel op de goede temperatuur en behoud het die temperatuur ook als het eenmaal is gestart.

Op 21 mei 2020 22:40:57 schreef benleentje:
Hij start dus wel met een blauwe vlam en dan na korte tijd weer geel te worden. Is er dan iets wat je opmermt wat in die tijd oom mee verandert. BV de olie pomp of de lucht toevoer. Wat als je de luchttoevoer gedeeltelijk blokeerd?

[...]Als je weet wat je doet zie ik daar geen kans toe. Omdat de kachel nu wel met een blauwe vlam functioneerd zou ik als eerst de onderdelen die het brandproces controleren eens omwisselen. Ik zit bv te denken aan een kapotte temperatuur sensor. Omdat de kachel wel blauw begint zou ik denken dat op dat moment de luchttoevoer en oliepomp goed functioneren. Echter gaat er na verloop van tijd iets mis ik zou dan eerst de sensoren eens nalopen en omwisselen.

[...]Toch zie ik geen reden om de brandermat niet te wisselen. Komt de kachel wel op de goede temperatuur en behoud het die temperatuur ook als het eenmaal is gestart.

Ik zal de mat eens omwissel met die van de goede kachel.
Ja hoor hij brand gewoon als de andere zo wel op laag als op vol vermogen.
Dus dat is het probleem niet.

Bij het opstarten brand hij niet direct op vol vermogen.
Dat duurt een aantal seconden.
Daarna gaat hij stapsgewijs met het vermogen omhoog.
Dus de pomp gaat sneller pompen en de aanvoer lucht neemt toe.

En temperatuur sensor uitwisselen.

Daarna gaat hij stapsgewijs met het vermogen omhoog.

Brandstof en lucht raken dan ook stapsgewijs uit balans en als je dan de luchttoevoer wat blokkeert verandert dat iets? Zou ik ook proberen bij de goedwerkende wat dat oplevert.

[...]Brandstof en lucht raken dan ook stapsgewijs uit balans en als je dan de luchttoevoer wat blokkeert verandert dat iets? Zou ik ook proberen bij de goedwerkende wat dat oplevert.

Daar reageert hij nauwelijks op.
Net als extra lucht er bij doen.
De goed werkende reageert veel meer op alle 2

[...]Brandstof en lucht raken dan ook stapsgewijs uit balans en als je dan de luchttoevoer wat blokkeert verandert dat iets? Zou ik ook proberen bij de goedwerkende wat dat oplevert.

Daar reageert hij nauwelijks op.
Net als extra lucht er bij doen.
De goed werkende reageert veel meer op alle 2

Ik zou dan ook specifiek kijken aar de vlam kleur verslechtert dat met minder lucht.

IK zou dan toch de temperatuur sensor eens wisselen.

Op 22 mei 2020 19:37:28 schreef benleentje:
Ik zou dan ook specifiek kijken aar de vlam kleur verslechtert dat met minder lucht.

Daar reageert hij dus niet op.
Tenminste mij valt niks op.
Ik zal later nog eens weer kijken

Als niks werkt en alles verder uitgesloten is, zou ik toch eens gaan kijken naar die verborgen knoppen met do not adjust.

Die knoppen zitten er niet voor niks op, en wellicht staat er een instelling fout. Even kijken wat er gebeurd als je erop drukt. waarschijnlijk kom je in een menu o.i.d. Even goed kijken waar alles op stond, en dan gewoon eens uitproberen. Het ding is anders toch nutteloos.

Spanning staat en stroom gaat!