Slecht branden electronische petroleumkachel

Shiptronic

Overleden

stuk/onbruikbaar is het toch al, het kan alleen maar beter worden.

Er blijkt nog ergens een filter te zitten, geen idee of het lucht of brandstof is : https://www.gebruikershandleiding.com/Zibro-Kamin-RCA68/669457/antwoor…

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 20 mei 2020 19:41:49 (55%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 20 mei 2020 19:37:35 schreef Shiptronic:
stuk/onbruikbaar is het toch al, het kan alleen maar beter worden.

Er blijkt nog ergens een filter te zitten, geen idee of het lucht of brandstof is : https://www.gebruikershandleiding.com/Zibro-Kamin-RCA68/669457/antwoor…

Dit zij de brandstof filter en lucht filter idd.
Zijn allebei schoon.

De brander even weer los gehaald
En hier een foto van de naald waar de petroleum in de kamer wordt in gedruppeld/gespoten.
Ook hier zie ik niks raars.

[Bericht gewijzigd door lanting73 op woensdag 20 mei 2020 20:26:40 (11%)

ALs je twee van deze kachels nog niet genoeg vindt om aan te werken. Ik heb ook een (dezelfde) die niet start...

Ik zou hem toch wel aan de gang willen krijgen. Anders doe ik hem weg, kapot hier laten staan heeft geen nut. Waar zou slecht starten aan kunnen liggen?

Het is trouwens geen Zibro-kwaliteit.

Op 21 mei 2020 10:44:28 schreef Hoeben:
ALs je twee van deze kachels nog niet genoeg vindt om aan te werken. Ik heb ook een (dezelfde) die niet start...

Ik zou hem toch wel aan de gang willen krijgen. Anders doe ik hem weg, kapot hier laten staan heeft geen nut. Waar zou slecht starten aan kunnen liggen?

Het is trouwens geen Zibro-kwaliteit.

Er is gelukkig maar 1 die niet optimaal brand na mijn mening Hahaha.

Slecht starten kan ook meerdere oorzaken hebben.
Geeft hij ook een foutmelding dan?

mvdk

Golden Member

Die naald, waarmee de brandstof in de verbrandingskamer word gebracht, die zit op de een of andere manier aan dat koperen pijpje vast. Zit er in dat hele traject, van die losgemaakte knelkoppeling tot aan die inspuitnaald, niet ergens een dunne doorlaat, een sproeier?

Op 21 mei 2020 11:55:01 schreef mvdk:
Die naald, waarmee de brandstof in de verbrandingskamer word gebracht, die zit op de een of andere manier aan dat koperen pijpje vast. Zit er in dat hele traject, van die losgemaakte knelkoppeling tot aan die inspuitnaald, niet ergens een dunne doorlaat, een sproeier?

Uiteinde leiding komt aan de pomp vast.
De snelkoppeling aan de ingang heb ik nog niet los gehad.
Ik zal dat later nog even doen.
Ik vermoed zelf dat er geen sproeier en zit omdat ik denk dat het niet met hoge druk wordt ingespoten.

Ik zie zo geen sproeier zitten.
Hierbij wat andere foto's nog.
Er zitten nog wat meer voelers op.

In het begin brand hij redelijk.
Daarna begint hij steeds geler te branden.

Heeft de kachel voorheen op bio diesel of diesel met bio toevoeging gebrand?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 21 mei 2020 19:57:20 schreef Hunebedbouwer:
Heeft de kachel voorheen op bio diesel of diesel met bio toevoeging gebrand?

Niet bij mij.
Heb hem nog maar een week of 2.
Volgens die eigenaar hadden zij orginele Zibro brandstof gebruikt.
Maar ja zeggen wel vaker wat Hahaha.
Ik gebruik ook geen orginele brandstof.

Ik heb geen verstand van kachels. Maar als ik dit verhaal met mijn naive blik lees en op de foto's zie dat alles er schoon uitziet begin ik echt die brandermat te verdenken. Er schijnt dus geen sproeier te zijn. Wil je dan een brandbaar mengsel maken dan moet je dat op de kaars manier doen. Met een lont dus. Ik denk dat die brandermat dus de funtie van de lont heeft. En een lont kan verstopt raken door bijvoorbeeld het gebruik van een verkeerde of vervuilde brandstof. En het feit dat je brandermatten inclusief de lijm als spare delen kunt kopen zegt ook al iets. Ik zou denk ik nu eerst een nieuwe brandermat proberen. Ik denk dat je anders niet veel verder zult komen als je op deze manier blijft doorprutsen. Ook met het uitwisselen van onderdelen tussen beide kachels gaat het denk ik niet werken. Er is alleen een grote kans dat je de wel goed werkende kachel ook stuk repareert.

En een gele vlam is echt koolmonoxide. Meet je wel goed met je koolmonoxide meter? En is die meter wel goed?

Zie je roetvorming bij de slecht brandende kachel?
Zo ja, dan heb je een probleem.
Zo nee, niets aan het handje.

Op 21 mei 2020 20:07:42 schreef lanting73:
Volgens die eigenaar hadden zij orginele Zibro brandstof gebruikt.

Is gewoon waaibomen petroleum, maar dan gezuiverd van stankproducerende en kankerverwekkende stoffen.

Op 21 mei 2020 20:28:35 schreef Ex-fietser:
Ik heb geen verstand van kachels. Maar als ik dit verhaal met mijn naive blik lees en op de foto's zie dat alles er schoon uitziet begin ik echt die brandermat te verdenken. Er schijnt dus geen sproeier te zijn. Wil je dan een brandbaar mengsel maken dan moet je dat op de kaars manier doen. Met een lont dus. Ik denk dat die brandermat dus de funtie van de lont heeft. En een lont kan verstopt raken door bijvoorbeeld het gebruik van een verkeerde of vervuilde brandstof. En het feit dat je brandermatten inclusief de lijm als spare delen kunt kopen zegt ook al iets. Ik zou denk ik nu eerst een nieuwe brandermat proberen. Ik denk dat je anders niet veel verder zult komen als je op deze manier blijft doorprutsen. Ook met het uitwisselen van onderdelen tussen beide kachels gaat het denk ik niet werken. Er is alleen een grote kans dat je de wel goed werkende kachel ook stuk repareert.

En een gele vlam is echt koolmonoxide. Meet je wel goed met je koolmonoxide meter? En is die meter wel goed?

De kachel werkt niet volgens de lont methode maar via de verdampings methode.
Daarom verwamt hij de kachel ook voor.
Dat duurt een minuut of 3.
Door het druppelen van de petroleum in de hete kamer verdampt het petroleum en dat wordt ontbrand.

De pomp is pulserend.
Dat kun je goed horen als de kachel op zijn zachts draaid.
Ik ga de kachels eens vergelijken met elkaar qua puls en spanning op de motor van de aanvoer lucht.
Er zit verschil in dat had ik al geconstateerd.

Een koolmonoxidemeter alarmeert niet direct bij een lage concentratie. Het is best mogelijk dat er CO wordt geproduceerd, maar niet op een 'instant' gevaarlijk niveau.

Wellicht neemt de TS de juiste voorzorgsmaatregelen en laat ie de kachel niet een half uur met gele vlam doorbranden, terwijl dat misschien wel nodig is om de CO melder te triggeren.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 21 mei 2020 21:09:25 schreef ohm pi:
Zie je roetvorming bij de slecht brandende kachel?
Zo ja, dan heb je een probleem.
Zo nee, niets aan het handje.

Nee roet totaal niet.
Ook op de metalen behuizing boven de vlammen zie ik geen teken van roet
Qua geur ed is het niet anders dan mijn oude kachel.
Alleen de gelige vlam dus.

Op 21 mei 2020 21:15:32 schreef Ledlover:
Een koolmonoxidemeter alarmeert niet direct bij een lage concentratie. Het is best mogelijk dat er CO wordt geproduceerd, maar niet op een 'instant' gevaarlijk niveau.

Wellicht neemt de TS de juiste voorzorgsmaatregelen en laat ie de kachel niet een half uur met gele vlam doorbranden, terwijl dat misschien wel nodig is om de CO melder te triggeren.

Er zit nog een sensor naast de verbrandingskamer en nog 1 boven de kamer.

benleentje

Golden Member

Hij start dus wel met een blauwe vlam en dan na korte tijd weer geel te worden. Is er dan iets wat je opmermt wat in die tijd oom mee verandert. BV de olie pomp of de lucht toevoer. Wat als je de luchttoevoer gedeeltelijk blokeerd?

Ook met het uitwisselen van onderdelen tussen beide kachels gaat het denk ik niet werken. Er is alleen een grote kans dat je de wel goed werkende kachel ook stuk repareert.

Als je weet wat je doet zie ik daar geen kans toe. Omdat de kachel nu wel met een blauwe vlam functioneerd zou ik als eerst de onderdelen die het brandproces controleren eens omwisselen. Ik zit bv te denken aan een kapotte temperatuur sensor. Omdat de kachel wel blauw begint zou ik denken dat op dat moment de luchttoevoer en oliepomp goed functioneren. Echter gaat er na verloop van tijd iets mis ik zou dan eerst de sensoren eens nalopen en omwisselen.

Daarom verwamt hij de kachel ook voor.
Dat duurt een minuut of 3.

Toch zie ik geen reden om de brandermat niet te wisselen. Komt de kachel wel op de goede temperatuur en behoud het die temperatuur ook als het eenmaal is gestart.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 21 mei 2020 22:40:57 schreef benleentje:
Hij start dus wel met een blauwe vlam en dan na korte tijd weer geel te worden. Is er dan iets wat je opmermt wat in die tijd oom mee verandert. BV de olie pomp of de lucht toevoer. Wat als je de luchttoevoer gedeeltelijk blokeerd?

[...]Als je weet wat je doet zie ik daar geen kans toe. Omdat de kachel nu wel met een blauwe vlam functioneerd zou ik als eerst de onderdelen die het brandproces controleren eens omwisselen. Ik zit bv te denken aan een kapotte temperatuur sensor. Omdat de kachel wel blauw begint zou ik denken dat op dat moment de luchttoevoer en oliepomp goed functioneren. Echter gaat er na verloop van tijd iets mis ik zou dan eerst de sensoren eens nalopen en omwisselen.

[...]Toch zie ik geen reden om de brandermat niet te wisselen. Komt de kachel wel op de goede temperatuur en behoud het die temperatuur ook als het eenmaal is gestart.

Ik zal de mat eens omwissel met die van de goede kachel.
Ja hoor hij brand gewoon als de andere zo wel op laag als op vol vermogen.
Dus dat is het probleem niet.

Bij het opstarten brand hij niet direct op vol vermogen.
Dat duurt een aantal seconden.
Daarna gaat hij stapsgewijs met het vermogen omhoog.
Dus de pomp gaat sneller pompen en de aanvoer lucht neemt toe.

benleentje

Golden Member

En temperatuur sensor uitwisselen.

Daarna gaat hij stapsgewijs met het vermogen omhoog.

Brandstof en lucht raken dan ook stapsgewijs uit balans en als je dan de luchttoevoer wat blokkeert verandert dat iets? Zou ik ook proberen bij de goedwerkende wat dat oplevert.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

[...]Brandstof en lucht raken dan ook stapsgewijs uit balans en als je dan de luchttoevoer wat blokkeert verandert dat iets? Zou ik ook proberen bij de goedwerkende wat dat oplevert.

Daar reageert hij nauwelijks op.
Net als extra lucht er bij doen.
De goed werkende reageert veel meer op alle 2

[...]Brandstof en lucht raken dan ook stapsgewijs uit balans en als je dan de luchttoevoer wat blokkeert verandert dat iets? Zou ik ook proberen bij de goedwerkende wat dat oplevert.

Daar reageert hij nauwelijks op.
Net als extra lucht er bij doen.
De goed werkende reageert veel meer op alle 2

benleentje

Golden Member

Ik zou dan ook specifiek kijken aar de vlam kleur verslechtert dat met minder lucht.

IK zou dan toch de temperatuur sensor eens wisselen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 22 mei 2020 19:37:28 schreef benleentje:
Ik zou dan ook specifiek kijken aar de vlam kleur verslechtert dat met minder lucht.

Daar reageert hij dus niet op.
Tenminste mij valt niks op.
Ik zal later nog eens weer kijken

Als niks werkt en alles verder uitgesloten is, zou ik toch eens gaan kijken naar die verborgen knoppen met do not adjust.

Die knoppen zitten er niet voor niks op, en wellicht staat er een instelling fout. Even kijken wat er gebeurd als je erop drukt. waarschijnlijk kom je in een menu o.i.d. Even goed kijken waar alles op stond, en dan gewoon eens uitproberen. Het ding is anders toch nutteloos.

Spanning staat en stroom gaat!