Hij start dus wel met een blauwe vlam en dan na korte tijd weer geel te worden. Is er dan iets wat je opmermt wat in die tijd oom mee verandert. BV de olie pomp of de lucht toevoer. Wat als je de luchttoevoer gedeeltelijk blokeerd?
Ook met het uitwisselen van onderdelen tussen beide kachels gaat het denk ik niet werken. Er is alleen een grote kans dat je de wel goed werkende kachel ook stuk repareert.
Als je weet wat je doet zie ik daar geen kans toe. Omdat de kachel nu wel met een blauwe vlam functioneerd zou ik als eerst de onderdelen die het brandproces controleren eens omwisselen. Ik zit bv te denken aan een kapotte temperatuur sensor. Omdat de kachel wel blauw begint zou ik denken dat op dat moment de luchttoevoer en oliepomp goed functioneren. Echter gaat er na verloop van tijd iets mis ik zou dan eerst de sensoren eens nalopen en omwisselen.
Daarom verwamt hij de kachel ook voor.
Dat duurt een minuut of 3.
Toch zie ik geen reden om de brandermat niet te wisselen. Komt de kachel wel op de goede temperatuur en behoud het die temperatuur ook als het eenmaal is gestart.