[BE] Stroomsterkte over 3-fasen ZONDER nul klopt niet...

Hallo,

Ik zit verveeld met het volgende probleem.
Ik heb een loods waar 3 fasen zonder nul binnen komt. Tussen alle 3 de fasen heb ik 230V.
Nu heb ik in totaal 7 monofasige belastingen van elk 16A verdeeld over de 3 fasen. In totaal zou ik zo een 112A over de gehele installatie moeten hebben. Maar voor één of andere reden als ik mijn ampèretang over iedere fase plaats kom ik over L1 aan 49A over L2 aan 87A en over L3 aan 57A... Zo kom ik opgeteld aan 193A. Vanaf dat ik dan bijvoorbeeld een zaagmachine aansteek valt de 3-fasige 100A automaat ook uit.

DIt is heel bizar want iedere belasting zit nog eens apart op een 16A automaat. Die automaten vallen nooit uit, dus ben ik zeker dat de belasting nooit over de 16A gaat. Eveneens meet ik met mijn ampèretang over de fase van mijn belasting apart ook ongeveer 16A. Dus de ampèretang heeft ook geen probleem.

Ik heb het als volgt aangesloten:

- 2 x 16A belastingen over L1-L2,
- 3 x 16A belastingen over L2-L3,
- 2 x 16A belastingen over L3-L1.

Dus in theorie zou ik ongeveer een 112A alles opgeteld moeten trekken. Maar in de praktijk kom ik aan bijna 200A!

Ik heb ook gemerkt als ik de Ampèretang over 2 fasen meet als ik 1 voor 1 de belastingen aansteek, dat de stroomsterkte steeds over 2 fasen tegelijk stijgt. Terwijl naar mijn gedacht 1 fase als nul zou moeten dienen en de andere als fase. Hoe komt het dat de stroomsterkte over beide fasen gaat stijgen als ik een monofasige belasting laat starten?

Dezelfde installatie op een 3-f + nul heb ik dit probleem niet. Wat zie ik hier over het hoofd?

Je maakt een denkfout, je hebt geen nul, een belasting hangt altijd tussen 2 fasen, dus eigenlijk staan alle belastingen samen in driehoek.
Wanneer je dus een belasting inschakelt zal inderdaad de stroom in de 2 fasen waar deze op aangesloten is toenemen.

Verder volg ik het stukje waar je stromen optelt niet. Je mag de stroom per fase niet bij elkaar optellen, een 32 ampère automaat tript bij 32a(hij meet per fase, niet totaal)

"Wat zie in hier over het hoofd?"

Die belastingen staan in driehoek en niet in ster zoals in een net met nul. Om de lijnstroom te bepalen moet je de cosinusregel toepassen. Lijnstroom in bepaalde fase is dan:

√(i1*i1 + i2*i2 + i1*i2)

Als 2 fasestromen gelijk zijn kan je het bovenstaade vereenvoudigen, lijnstroom is dan √3*i1.

Dat je een fase als nul kan beschouwen is niet waar. Stromen in 3 fasen optellen overigens ook fout 3x 100A is niet 300A.

Als je de drie stomen door de drie (groepen) verbruikers optelt, krijg je de stroom die nodig zou zijn om hetzelfde vermogen enkelfasig (dus met 2 draden) op 230 Volt te leveren.
Om hetzelfde vermogen 3-fasig te leveren is er uiteraard minder stroom per fase nodig.

mvdk

Golden Member

Ik mis nog een beetje info. Hoe groot is de aansluitwaarde? Bedoel, waar zit die 3x100 automaat achter? Die zaagmachine, wat is dat voor een ding? Een driefase motor, of een condensatormotor? Hoe groot?
Enne, al een andere 100A automaat geprobeerd?

Op 17 mei 2020 12:42:25 schreef Jorn:
Je maakt een denkfout, je hebt geen nul, een belasting hangt altijd tussen 2 fasen, dus eigenlijk staan alle belastingen samen in driehoek.
Wanneer je dus een belasting inschakelt zal inderdaad de stroom in de 2 fasen waar deze op aangesloten is toenemen.

Verder volg ik het stukje waar je stromen optelt niet. Je mag de stroom per fase niet bij elkaar optellen, een 32 ampère automaat tript bij 32a(hij meet per fase, niet totaal)

Wel dat is het juist. Over mijn L2 fase gaat hij op een gegeven moment over de 100A terwijl er eigenlijk maar 3 belastingen van elk 16A monofasig op zijn aangesloten. Aangezien ik dan op een bepaald moment over 1 fase meer dan 100A meet, valt mijn hoofdschakelaar/automaat uit. Aangezien deze idd over 1 van de fasen meer dan 100A krijgt. De automaat die uitvalt is juist, doet zijn werk. Ik snap gewoon niet hoe het komt dat ik zoveel ampères over iedere fase meet. Alsof de belastingen dubbel zoveel verbruiken als hun voeding eigenlijk zelfst aankan...

Op 17 mei 2020 12:50:44 schreef New Beetle:
"Wat zie in hier over het hoofd?"

Die belastingen staan in driehoek en niet in ster zoals in een net met nul. Om de lijnstroom te bepalen moet je de cosinusregel toepassen. Lijnstroom in bepaalde fase is dan:

√(i1*i1 + i2*i2 + i1*i2)

Als 2 fasestromen gelijk zijn kan je het bovenstaade vereenvoudigen, lijnstroom is dan √3*i1.

Dat je een fase als nul kan beschouwen is niet waar. Stromen in 3 fasen optellen overigens ook fout 3x 100A is niet 300A.

Dus in principe kun je veel minder stroom trekken door een 3x230V installatie dan een 3x230+nul installatie?

Op 17 mei 2020 13:19:29 schreef mvdk:
Ik mis nog een beetje info. Hoe groot is de aansluitwaarde? Bedoel, waar zit die 3x100 automaat achter? Die zaagmachine, wat is dat voor een ding? Een driefase motor, of een condensatormotor? Hoe groot?
Enne, al een andere 100A automaat geprobeerd?

Het gaat hem niet zozeer over de zaagmachine. Maar over de veel grotere stroomsterkte die ik meet over de fasen, dan dat de monofasige belastingen in principe kunnen trekken. De voeding van de 7 belastingen zijn elk 16A monofasig. Maar wanneer ik de fasen meet met mijn ampèretang, kom ik een veel grotere stroomsterkte uit over iedere fase. En dat is wat ik juist probeer te begrijpen... De zaagmachine bevestigd gewoon dat er vanaf een bepaald moment meer dan 100A door mijn L2 fase gaat en mijn hoofdschakelaar van 100A per fase springt, wat logisch is als er meer dan 100A door 1 van zijn fasen gaat. Dus de hoofdschakelaar doet zijn werk. Het is de rest dat ik probeer te begrijpen...

Op 17 mei 2020 13:14:09 schreef X3:
Als je de drie stomen door de drie (groepen) verbruikers optelt, krijg je de stroom die nodig zou zijn om hetzelfde vermogen enkelfasig (dus met 2 draden) op 230 Volt te leveren.
Om hetzelfde vermogen 3-fasig te leveren is er uiteraard minder stroom per fase nodig.

Dat is dus wat ik ook dacht. Waarom meet ik dan zoveel meer stroom over iedere fase? Als ik al mijn verbruikers hun stroomsterkte optel kom ik aan 112A. Dit verdeeld over 3 fasen. Maar toch meet ik over 1 van mijn fasen 87A... terwijl ik toch over iedere fase 100A zou moeten kunnen trekken. Maar dit is niet het geval nu. Ik dacht dat ik bij een 3 fasen installatie met een 100A hoofdschakelaar aan de teller zou moeten 300A monofasig in totaal kunnen trekken verdeeld over de 3 fasen. Zoals bij een 3 fase + nul installatie. Blijkbaar niet dus...

Ja.

Heb je ooit de stroom achter elke automaat gemeten?

3 automaten van 16A is een maximum fasestroom van 48A totaal. De lijnstroom is dan maximum
√3x48= 83A . Is dit niet zo dan klopt er iets niet. Kan je controleren met die amperetang.

Op 17 mei 2020 14:08:56 schreef New Beetle:
Ja.

Heb je ooit de stroom achter elke automaat gemeten?

3 automaten van 16A is een maximum fasestroom van 48A totaal. De lijnstroom is dan maximum
√3x48= 83A . Is dit niet zo dan klopt er iets niet. Kan je controleren met die amperetang.

Ja achter iedere automaat kom ik aan ongeveer 16A. Wat ook overeenkomt met het plaatje van iedere voeding. Die zou moeten 16A trekken. Dat klopt. Dus een monofasige voeding van 16A trekt bij een 3x230 zonder nul installatie eigenlijk bijna het dubbele als een 3x230+nul installatie als ik het goed begrijp?

Op 17 mei 2020 12:20:46 schreef keyan:

Ik heb ook gemerkt als ik de Ampèretang over 2 fasen meet als ik 1 voor 1 de belastingen aansteek, dat de stroomsterkte steeds over 2 fasen tegelijk stijgt. Terwijl naar mijn gedacht 1 fase als nul zou moeten dienen en de andere als fase. Hoe komt het dat de stroomsterkte over beide fasen gaat stijgen als ik een monofasige belasting laat starten?

Dezelfde installatie op een 3-f + nul heb ik dit probleem niet. Wat zie ik hier over het hoofd?

Er is geen fase die als nul fungeert. De belastingen staan in driehoek, als de belasting tussen 2 fasen wijzigt, wijzigt dus ook de stroom in die twee fasen. Teken het maar eens uit.

Op 17 mei 2020 14:07:02 schreef keyan:
[...]

Dat is dus wat ik ook dacht. Waarom meet ik dan zoveel meer stroom over iedere fase? Als ik al mijn verbruikers hun stroomsterkte optel kom ik aan 112A. Dit verdeeld over 3 fasen. Maar toch meet ik over 1 van mijn fasen 87A...

De lijnstroom kan je uitrekenen met de formule in mijn eerste post. Of gewoon meten . Als die lager ligt als die 100A en de hoofdautomaat mag die niet uitvallen.

Ik dacht dat ik bij een 3 fasen installatie met een 100A hoofdschakelaar aan de teller zou moeten 300A monofasig in totaal kunnen trekken verdeeld over de 3 fasen. Zoals bij een 3 fase + nul installatie. Blijkbaar niet dus...

Nee, dat klopt niet is maximum 58A.

Op 17 mei 2020 14:19:56 schreef New Beetle:
[...]De lijnstroom kan je uitrekenen met de formule in mijn eerste post. Of gewoon meten . Als die lager ligt als die 100A en de hoofdautomaat mag die niet uitvallen.

[...]Nee, dat klopt niet is maximum 58A.

Max 58A per fase?

Op 17 mei 2020 14:19:56 schreef New Beetle:
[...]De lijnstroom kan je uitrekenen met de formule in mijn eerste post. Of gewoon meten . Als die lager ligt als die 100A en de hoofdautomaat mag die niet uitvallen.

[...]Nee, dat klopt niet is maximum 58A.

Volgens de formule zouden mijn 3 monofasige belastingen van 16A elk, in werkelijkheid geen 48A trekken, maar wel 83A trekken door een driehoekschakeling tussen de 2 fasen waar deze is aangesloten?

Op 17 mei 2020 14:22:41 schreef keyan:
[...]

Max 58A per fase?

Ja, stromen van 3 fasen optellen heeft weinig betekenis omdat je die nooit kan aanwenden voor een enkele monofasige gebruiker. 3x58A dus en niet 174A.

mvdk

Golden Member

Op 17 mei 2020 12:20:46 schreef keyan:
Dezelfde installatie op een 3-f + nul heb ik dit probleem niet. Wat zie ik hier over het hoofd?

Die andere zelfde installatie, óók met een 100A automaat?
Met die 220 aansluiting heb je een kleine 40kVA ter beschikking. (hangt van de werkelijk beschikbare spanning af)
Met die 400 aansluiting heb je ongeveer 70kVA. Dan gaat alles gewoon een beetje makkelijker. Om hetzelfde comfort te hebben in die 3x220 omgeving, heb je een aansluiting van minstens 3x160 nodig.

Op 17 mei 2020 14:28:45 schreef mvdk:
[...]
Die andere zelfde installatie, óók met een 100A automaat?
Met die 220 aansluiting heb je een kleine 40kVA ter beschikking. (hangt van de werkelijk beschikbare spanning af)
Met die 400 aansluiting heb je ongeveer 70kVA. Dan gaat alles gewoon een beetje makkelijker. Om hetzelfde comfort te hebben in die 3x220 omgeving, heb je een aansluiting van minstens 3x160 nodig.

Yes! Na alle bovenstaande reacties begrijp ik het verschil nu ;-) Thanks!!!

Op 17 mei 2020 14:28:26 schreef New Beetle:
[...]Ja, stromen van 3 fasen optellen heeft weinig betekenis omdat je die nooit kan aanwenden voor een enkele monofasige gebruiker. 3x58A dus en niet 174A.

Ok! Thanks voor de info! Ik kan nu weer verder ;-)

Op 17 mei 2020 14:28:07 schreef keyan:
[...]

Volgens de formule zouden mijn 3 monofasige belastingen van 16A elk, in werkelijkheid geen 48A trekken, maar wel 83A trekken door een driehoekschakeling tussen de 2 fasen waar deze is aangesloten?

Hangt ervan af. Als dit enkel tussen 2 fasen is en de derde fase volledig onbelast, dan heb je 48A in fase 1 en 2 en 0A in fase 3.

Belast je die derde fase ook met 48A dan heb je idd 83A in de eerste, en 48A in de 2e en 3e.

Op 17 mei 2020 14:37:07 schreef New Beetle:
[...]Hangt ervan af. Als dit enkel tussen 2 fasen is en de derde fase volledig onbelast, dan heb je 48A in fase 1 en 2 en 0A in fase 3.

Belast je die derde fase ook met 48A dan heb je idd 83A in de eerste, en 48A in de 2e en 3e.

Yes exact! En dat vond ik net het rare eraan. Maar nu met al de uitleg snap ik het wel weer ;-)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je verbruikt 7 maal 16 A, bij 230 V, bij elkaar 112 A en dus 25760 W.

De spanning is 230 V tussen de fasen, maar iedere fase is zelf maar 133 V.

Om 25760 W te leveren moeten die fasen van 133 V dus een totaal van 25760/133 = 193 A leveren. En dat is ook het totaal dat je meet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 17 mei 2020 12:20:46 schreef keyan:
Zo kom ik opgeteld aan 193A. Vanaf dat ik dan bijvoorbeeld een zaagmachine aansteek valt de 3-fasige 100A automaat ook uit.

Die 193 A is dus de som van de stromen van alle verbruikers op 230 V ?

Bij een net van 3 x 230 V geeft dit een stroom van 193A / 1,732 = 111,4 A per fase, dus
3 x 111,4 A, onder voorwaarde dat de belasting gelijkmatig over de drie fasen verdeeld is.

De aansluiting is blijkbaar 3 x 230 Volt en 3 x 100 A .
Dit is niet hetzelfde als enkelfasig 230V 300A, maar komt overeen met enkelfasig 230 V 173 A.

aanloopstromen bij bijv vandiktebank zijn ook niet mals. de 100A automaat kan in geval van een B model er zo uitflappen bij belastingen die over de 100A komen, hoewel de automaat pas bij een 33% overbelasting of meer snel reageert. 110A kortstondig reageert het ding niet op. maar je zit idd met de belasting die altijd over 2 fasen loopt, ook verlichting telt hier mee. juist verdelen kan schelen, maar wrs is het gelijktijdig vermogen te groot.

nu zijn in NL de aansluitingen die je nu aanvraagt ook van automaat voorzien, 63-80-100A is allemaal met een B automaat gezekerd in de hoofdkast, netbeheerders proberen de hoge piekstromen die je kunt trekken met een trage meszekering als hoofdzekering meer in te perken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Maar we weten nou nog steeds niet of die zaagmachine op één van die 1fase groepen zit, of dat er nog een andere, misschien een 3fasig automaatje zit.

Op 17 mei 2020 13:19:29 schreef mvdk:
(...) Die zaagmachine, wat is dat voor een ding? Een driefase motor, of een condensatormotor? Hoe groot?
(...)

Enne, al een andere 100A automaat geprobeerd?

Die 100 automaat kan natuurlijk een beetje trigger happy zijn...