Inbouwkoffieapparaat van Electrolux espresso 3810

Arco

Special Member

Vastzittende knop was bij mij ook het eerste wat op kwam...
Ik wist niet dat Electrolux espresso apparaten maakte, meer bekend van stofzuigers e.d.
(maar deze hebben ze niet zelf gemaakt gelukkig, komt zo te zien van Delonghi af...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Is Delonghi ja , autodiagnose komt als de spanning erop gezet wordt met hoofdschakelaar deze valt wellicht weg?

Geen idee in hoever je kennis electronica maar een multimeter gaat toch min verreist zijn. kap vanboven en kap van achter losvijzen, kruis/torx20
er zit achteraan een klein element met 2 veiligheden , meet eens die 2 veiligheden moeten 0-5ohm zijn (doorlaten)
als je niet weet welke google Deloghni thermostaat 308graden
ALLE 2 meten!
Indien die niet ok zijn info volgt, indien die wel ok zijn, klein en groot element eens ohms meten

[Bericht gewijzigd door Multivibbbbrator op maandag 18 mei 2020 18:11:50 (13%)

Ik vrees dat je zetgroep niet op de goede plaats stopt.
Achter de plaat zitten er microswitches. Kijk eens of daar geen koffiegruis tussen zit ?

[Bericht gewijzigd door hurricane op dinsdag 19 mei 2020 10:32:18 (45%)

Mvg Oswald

Bedankt!
Ik ga dit morgen bekijken!

nonkel dw

Nogmaals autodiagnose komt alleen bij het aanzetten van het toestel met de hoofdschakelaar.
Begin met een ander wandcontactdoos of ander verlengsnoer als deze er tussen zit.
Alle andere storingen zoals hierboven zullen resulteren in algemeen alarm.

@Multivibbbbrator
De 2 thermostaten meten max. 2ohm.
Het ellement 50 ohm.

Hierbij een filmpje van de "werking":
https://youtu.be/i9lQzfvjde4

[Bericht gewijzigd door nonkel_dw op woensdag 20 mei 2020 20:35:07 (35%)

nonkel dw

Aandrijfmotor, althans het deel wat op de as beweegt heeft veel te veel speling deze is aan vervanging toe.
Dan is meestal ook de zetgroep toe aan een beurt.
Nieuwe aandrijfunit wordt het.

Bedankt.
De machine is nog maar 3j oud.
Enig voorstel waar ik deze het beste kan kopen?
Bedankt.

nonkel dw

Je kan het aantal kopjes uitlezen in Statistiek-modus (gebruiksaanwijzing).
Als toestel op een kantoor heeft gestaan dan zegt 3 jaar niets daar is hij niet voor bedoelt.
Bestellen bij fabrikant AEG?

Nee ,deze zit weer in een houder geklikt en die houder zit weer vastgeschroefd op een beweegbare metalen as.
Doordat er teveel speling tussen die twee zitten hoor je een slippend metaal geluid.
Als voorbeeld : 7313249601

Hallo

Na het vervangen van de schroef lijkt alles terug te werken!

Bedankt voor de hulp.

nonkel dw

Geniet van de versgemalen bonenkoffie!

Tip: houd het apparaat steeds goed schoon en hou het apparaat goed gesmeerd.
De as met die moer moet je goed in het vet houden. Maar zorg er ook voor dat de zetgroep soepel loopt. Met food grade siliconenvet.

Als die zetgroep te stroef loopt, zorgt dat voor extra ongewenste krachten op die moer, die daardoor extra hard slijt. En voor je het weet staat de zetgroep niet in de juiste positie.

Dag Allemaal

Vandaag is de machine weer in panne gevallen...
De machine geeft al een week elke dag minder en minder koffie...
Nu is hij er helemaal met opgehouden.
Ik heb zonet het filtertje gekuist, dat loopt van de voorraad bak naar de pompjes, maar dat mocht het probleem niet verhelpen...
Het lijkt erop dat er geen water aangevoerd wordt.
Het witte "pompje" heb open gehad is helemaal schoon.
Iemand nog enige tips wat ik kan nakijken?

nonkel dw

Kan van alles zijn, eerste verdachten:
- zetgroep verstopt (in het bijzonder het 'crema' ventiel of het zeefje)
- versleten pomp --> te weinig pompdruk.
- verstopping in verwarmingselement (verkalkt)
etc.

Advies:
- als er nog nooit onderhoud is gepleegd: zetgroep reviseren of nieuwe aanschaffen (EUR 25 of zo)
- pomp vervangen (zelfde prijs)
- probleem niet over? Dan 'volg het water' door op verschillende plekken slangen los te maken en kijk waar het misgaat, waar de verstopping zit.

Maakt de pomp heel veel geluid of klinkt dat normaal?
Het is toch niet zo dat het water wel wordt verpompt maar vervolgens in de lekbak verdwijnt? Dan is er iets anders aan de hand en gaat bovenstaande niet helemaal op ;-)

De pomp maakt nu heel veel lawaai.
Zij lijkt droog te draaien.

Het zeefje van de zetgroep heb ik ook al proper gemaakt, zonder succes.

Update: Na de machine een uurtje hebben laten staan, terug opgezet de pomp maakt terug het normale lawaai en er komt terug, water door, maar nog steeds te weinig.

nonkel dw

Op 18 september 2021 14:57:42 schreef nonkel_dw:
De pomp maakt nu heel veel lawaai.
Zij lijkt droog te draaien.

Dan is de pomp waarschijnlijk te zwak: kan geen water aanzuigen en staat dan een hoop herrie te maken. Vervangen maar is het devies.

En die zetgroep: je moet met je duim gemakkelijk die zuiger naar beneden kunnen duwen ('duim op het zeefje').
Gaat dat moeilijk? Uit elkaar halen, schoonmaken, smeren, nieuwe o-ringen / of een nieuwe erin.
Als je dit verwaarloost, gaat op den duur je aandrijving (weer) defect door de veel te hoge kracht die erop komt door de stroeve zetgroep.

[Bericht gewijzigd door Roland11 op zaterdag 18 september 2021 15:11:02 (37%)

De zuiger naar beneden duwen gaat redelijk moeilijk. Ik moet nogal hard drukken, dit zal waarschijnlijk de oorzaak zijn.
Maar eens proberen om hem helemaal te demonteren.

nonkel dw

Op 18 september 2021 15:39:19 schreef nonkel_dw:
dit zal waarschijnlijk de oorzaak zijn.

Dit zal niet de oorzaak zijn van de lawaaimakende pomp, maar mogelijk wel van je eerdere defecte aandrijving ;-)

Arco

Special Member

Zit er geen kalk in?
Ik heb vaker meegemaakt bij een apparaat dat de pomp voor geen meter meer pompt (kwam iets van 25% uit), maar na een paar keer ontkalken was alles weer prima...
(met teveel kalkblokkades lukt 't de pomp niet meer om genoeg water erdoor te krijgen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 september 2021 16:06:22 schreef Arco:
Zit er geen kalk in?
Ik heb vaker meegemaakt bij een apparaat dat de pomp voor geen meter meer pompt (kwam iets van 25% uit), maar na een paar keer ontkalken was alles weer prima...
(met teveel kalkblokkades lukt 't de pomp niet meer om genoeg water erdoor te krijgen)

Maar dan heb je niet de herrie van een droge pomp, je hebt dan een rustig geluid van een pomp die druk opbouwt en niet meer dan dat.

De pomp trekt ondertussen al terug water, echter nog altijd te weinig koffie in de tas. Het lijkt er dus op dat ofwel de pomp versleten is, of er te veel tegendruk is zodat er minder water in de tas raakt.

nonkel dw
Arco

Special Member

Bij kalkverstoppingen gaat de pomp juist minder geluid maken als normaal, omdat de druk intern steeds hoger wordt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Pompen vervang ik regelmatig bij DeLonghi machines. Ze verliezen kracht of ze klinken als een boormachine. Ze kosten niet veel en zijn vrij vlug uit te wisselen.