Nieuwe installatie - YMVK kabel vervangen?

Hallo,

wij gaan binnenkort onze kroeg verbouwen, en ook de elektrische installatie onder handen nemen. Meer specifiek: ongebruikte stopcontacten weghalen, bestaande stopcontacten vervangen en op sommige plekken nieuwe/extra stopcontacten plaatsen.

De huidige installatie is ca. 20 jaar oud en ligt in kabelgoten. Hij is aangesloten met YMVK kabel 3x2,5mm2.

Mag ik deze oude kabels gewoon laten liggen voor de komende (pak em beet) 20 jaar, of is het verstandiger om deze toch te vervangen? Ik weet niet goed wat de levensduur is. Het is af en toe best vochtig in de kroeg, al is dat niet continu.

Bij voorbaat dank

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Ymvk kabel gaat nog wel paar decennia mee.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als de kabel verder niet beschadigd is, dan is er niets tegen hergebruik. Zelfs VMvK kabel is meestal nog goed.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
benleentje

Golden Member

YMVK kabel gaat heel lang mee. alleen als de buitenmantel zichbaar gebreken vertoond pas gaan vervangen als je de kabel knikt moet de isolatie heel blijven geen haarscheuren.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

tijd terug nog Vmvk kabel hergebruikt, die was bijna 50 jaar oud. afgezien van dat ie stug was, geen probleem om her te gebruiken.

alleen als je kabels onderhevig waren aan hitte, dan zou ik ze vervangen. boven een bakkersoven of in een veel te warme technische ruimte willen ze uitharden en zijn dus niet meer te strippen.

in een kroeg en zeker in de keuken dan, zou ik de wcd's weleens vervangen. de wcd's boven het werkblad zijn veel gebruikt, die klemmen niet bijster goed meer doorgaans. denk ook aan de noodverlichting, brandweer komt niet zelden weeks voor de carnaval controleren, bij afkeur zul je vlug moeten worden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 18 mei 2020 20:06:53 schreef testman:
tijd terug nog Vmvk kabel hergebruikt, die was bijna 50 jaar oud. afgezien van dat ie stug was, geen probleem om her te gebruiken.

Hou er rekening mee dat deze betrekkelijk oude kabel graag opgevreten wordt door muizen!
Een aantal jaren later kwam er wat in de kabel zodat de muizen er niet graag meer aan zaten te vreten. Alleen als ze klem komen te zitten vreten ze overal aan.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

kabel bevat visolie, vandaar dat knaagdieren er sneller aan gaan knagen. als muizen maar te eten hebben, is het geen punt, komen ze binnen en hebben ze niks te eten, dan knagen ze aan alles.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor alle reacties.

Sommige stukken die boven de kabelgoot uitsteken om naar de stopcontacten te gaan, die zijn verkleurd en was ik sowieso al van plan om af te knippen.

Ik zal de kabel buigen en kijken hoe deze zich gedraagt.

Tevens was ik inderdaad al van plan om de stopcontacten te vervangen.

[Bericht gewijzigd door muddy op dinsdag 19 mei 2020 13:45:52 (13%)

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Als je er toch stukken af gaat knippen kun je zo'n stuk eens openpellen om te zien of het er binnenin nog goed uitziet.

niks abnormaals dat de uiteinden van die kabels op de goot bruin zijn geworden en vol plak zitten van jaren hitte, vet en vliegenpoep, nicotine.

waar rook was, werkt nu iets niet meer