Nad t753 - geen geluid en geen fm ontvangst.

Het relais op de standby voeding schakelt de grote trafo in en uit.

J784A

pin 1 - 3 = 40Vac
pin 2 - 3 = 36Vac
pin 4 - 3 = 36Vav
pin 5 - 3 = 40Vac

En nu op J783A1:

pin 1 - 2 = .. Vac
pin 3 - 4 = .. Vac
pin 5 - 6 = .. Vac
pin 7 - 8 = .. Vac
pin 8 - 9 = .. Vac

en op J8101A

pin 1 - 2 = .. Vac
pin 3 - 4 = .. Vac
pin 5 - 7 = .. Vac
pin 9 -11 = .. Vac
pin 13-11 = .. Vac

En nu op J783A1:

pin 1 - 2 = 13.3 Vac
pin 3 - 4 = 7.3 Vac
pin 5 - 6 = 7.7 Vac
pin 7 = 2.8 Vac
pin 8 = 0 Vac
pin 9 = 4.6 vac

en op J8101A

pin 1 - 2 = 13.4 Vac
pin 3 - 4 = 7.3 Vac
pin 5 - 7 = 7.7 Vac
pin 8 = 7.7 vac
pin 9 -10 = 2.6 Vac
pin 11 = 0 Vac
pin 12 - 13 = 3.2 Vac

Omdat je het lijstje niet consequent invult moet ik maar aannemen dat je bij J783A1 pin 7-8-9 de juiste referentie hebt genomen, je hebt daar geen spanning, terwijl je daar ongeveer 18Vac zou verwachten. Van deze symmetrische 18V wordt verderop +12V, +12V_A, -12V en 22V gemaakt, en deze heb je dus geen van alle.
Je kunt nog J783A1 en J784A los nemen van de print, zodat je de trafo los hebt en dan de metingen nog een keer herhalen, op de stekker die naar de trafo gaat. Heb je dan nog geen spanning tussen 7 en 8, 9 en 8 dan is je trafo defect. Ook kun je de trafo wikkelingen 7 en 8, 9 en 8 ohms doormeten, deze zouden ongeveer gelijk moeten zijn.
Gezien ook de veel te hoge spanning van de standby voeding begint het erop te lijken dat deze versterker iets heeft mee gemaakt...

Op 21 mei 2020 11:17:45 schreef MJN:
Omdat je het lijstje niet consequent invult moet ik maar aannemen dat je bij J783A1 pin 7-8-9 de juiste referentie hebt genomen, je hebt daar geen spanning, terwijl je daar ongeveer 18Vac zou verwachten. Van deze symmetrische 18V wordt verderop +12V, +12V_A, -12V en 22V gemaakt, en deze heb je dus geen van alle.
Je kunt nog J783A1 en J784A los nemen van de print, zodat je de trafo los hebt en dan de metingen nog een keer herhalen, op de stekker die naar de trafo gaat. Heb je dan nog geen spanning tussen 7 en 8, 9 en 8 dan is je trafo defect. Ook kun je de trafo wikkelingen 7 en 8, 9 en 8 ohms doormeten, deze zouden ongeveer gelijk moeten zijn.
Gezien ook de veel te hoge spanning van de standby voeding begint het erop te lijken dat deze versterker iets heeft mee gemaakt...

Zal ik vanavond eens doen :)

Laat het hier weten.

Gr.

vergeten

Golden Member

Op 21 mei 2020 11:17:45 schreef MJN:

Daar lijkt het wel op gezien het onderstaande. Dit gaat nog een heeeeel lang topic worden met meerdere onzekerheden.

Op 19 mei 2020 20:51:25 schreef sebastiaannorbruis:

Wel zie ik nu net, dat de connector op J704A vanaf het mainboard naar "To audio switch" door de vorige eigenaar de pootjes op de connector op alle A-gnd punten zijn doorgeknipt..

kan dit de oorzaak zijn van geen geluid, of is dit een bijkomend probleem die opgelost moet worden.

Wat kan leiden tot "zwevende" spanningen, en onbetrouwbare metingen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dit gaat nog een heeeeel lang topic worden

Als blijkt dat de trafo defect is is het afgelopen...

vergeten

Golden Member

Op 20 mei 2020 18:59:38 schreef sebastiaannorbruis:
Op connector J783A1 kloppen de voltages al niet, gemeten op VAC. of heb ik dit verkeerd en moet ik deze op DC meten?

Daar waar je een DC (gelijkspanning) wilt meten meet je op de DC stand.

Omdat hier een gelijkspanning uit een wisselspanning wordt gemaakt, kan je ook op AC (wisselspanning) stand meten.
Je meet dan de overgebleven wisselspanning die op de gelijkspanning staat (rimpel)
Dat is een indicatie voor de staat van de gelijkrichter en de afvlak elco('s)/elcootjes.

Zo kan je op een 10volt DC wel eens 3 volt AC meten dan is de elco kapot ofwel flink in capaciteit omlaag gegaan. (uitgaand van normale belasting)

De AC spanning op een punt waar DC staat in een voeding moet dus zo laag mogelijk zijn!!

[Bericht gewijzigd door vergeten op 21 mei 2020 12:04:45 (12%)]

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 21 mei 2020 11:44:17 schreef vergeten:
[...]
Daar lijkt het wel op gezien het onderstaande. Dit gaat nog een heeeeel lang topic worden met meerdere onzekerheden.

[...]
Wat kan leiden tot "zwevende" spanningen, en onbetrouwbare metingen.

Deze doorgknipte punten had ik inmiddels alweer aan elkaar vast gesoldeerd

is al gerepareerd ik heb hier het zelfde probleem gehad met een Harmann kardon bleken twee resistors weerstanden stuk te zijn