(Vaste?) aansluiting airco

bprosman

Golden Member

In mijn huiskamer heb ik een airco met een capaciteit van 12.000 BTU / 3.5kW en die hangt er inmiddels 14 jaar. Daar deze nog maar op 1 stand kan (reageert niet meer op de AB, kan alleen met de hoofdschakelaar nog aan) en de buitenunit begint aardig te "rammelen" wil ik deze vervangen door het exemplaar uit de bijlage. Behalve het geneuzel van de "erkend installateur" mbt het koelmiddel lees ik in de installatie handleiding dat dit een "Vaste aansluiting" moet zijn en niet op een stekker mag.

De huidige installatie (die er inmiddels 14 jaar zit) word gevoed uit een aftakking op een las/inbouw doos die in het hoekje bij de buitenmuur zit. Daaruit heb ik destijds de binnen + buitenunit aansloten (met de stekker die er aan zit).

Kan me niet herinneren dat er destijds de regel in de installatiehandleiding stond dat dat een vaste aansluiting moest zijn (er zat ook een stekker aan) en hij is ook 3.5kW.

Zijn daar ook regels veranderd ? Of is dit om te voorkomen dat dat ding aangesloten word op een "slof" van de action van 2,95 ?

Qlima_SC5232_specs.pdf

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

die vaste aansluiting kan ook wel zijn ivm de carter olie verwarmer die er inzit tegenwoordig. bij chinese airco's is een stekker voor de voeding idd vrij standaard. een goede airco krijgt de voeding op de buitenunit, dunne kabel naar de binnenunit een 4x1,5 of rond die koers.

ab kun je overigens eens proberen met een smartphone, de camera, als er geen licht uit de ab komt als je op een knop drukt is die ab gewoon kapot of batterij leeg.

rammelen is iets wat een aan/uit compressor wel vaker heeft idd. de rubbers onder de compressor zijn rot geworden, unit staat niet helemaal goed en gaat rammelen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

AB is echt de print in de binnen unit, AB is goed (heb er 2). Of het (inwendig) een Chinees is weet ik niet, de oude is een Einhell, rubbers zijn vorig jaar vervangen het zijn echt de lagers in de buitenunit die beginnen te sputteren. Overigens is het hier andersom, buitenuinit krijgt stroom via de binnenunit.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

einhell is ook allang een stickerplakker, zal onderhuids wel een chigo ofzo zijn. lagers van buitenfan kan best, mijn oude unit heb ik tegen dat ie 10 jaar werd ook al eens vervangen. compressor zelf kun je niks aan doen. oogje van ab in de binnenunit kan stuk zijn, of je hebt een externe stoorbron, iets wat ir uitstraalt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Daarom de beslissing genomen m in zn geheel te vervangen , zit alleen of ik m nu vast aan moet sluiten of met goed stekermateriaal

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

normaal zit er nooit een echt vaste aansluiting aan, in zoverre dat de buitenunit een werkschakelaar heeft. verders natuurlijk altijd een ymvk als voeding op daken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Mag ik YMVK in een gipswand leggen ? (houtskelet).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

ja dat mag, ymvk is al dubbel geisoleerd en mechanisch beschermd in tegenstelling tot xmvk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Mag YMVK los in de kruipruimte liggen ? Voor die 3.5kW misschien toch maar een extra groep trekken.
Ik kan wel een groot deel aan de riolering tie-rappen maar de kruipruimte is nu ook niet mijn favoriete plek om uitgebreid te gaan beugelen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

ymvk mag niet los in de kruipruimte, grondkabel wel. echter hoeft het geen aparte groep te zijn, een 35m2 model airco trekt een 1000W weg op max. huidige airco's zijn inverters, die 1000W zal er amper lopen, hij draait meer in lagere standen 1 en 2 als op vol vermogen. temperatuur is daardoor stabieler als compressor steeds aan/uit te schakelen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer