Wie controleert de NEN1010

Op 19 mei 2020 19:35:17 schreef Mrtn1988:Terwijl ik op Marktplaats aan het zoeken was naar een klein setje voor op mijn garage kwam ik verschillende bedrijven tegen die zogenaamde "stekker-klare" of "plug-in" zonnepanelen verkopen.

Essent heeft dit op hun pagina staan:
"Je krijgt de zonnepanelen met een stekker als een makkelijk bouwpakketje. Het is vrij simpel: je plaatst het paneel op de goede plek en je steekt de stekker in het stopcontact."

Staat er spanning op de pootjes van de steker als de zon schijnt?

En het staat zelfs in die wet dat ieder ongeval met een elektrische installatie moet gemeld worden aan de overheid.

Zoiets zal ook wel in de nederlandse ARBO staan.

Wat ik dan weer het meeste gevaarlijke vind aan die stekkerklare dingen is de stekker zelf. Staat daar dan geen spanning op als de zonnepaneel in de zon staat. Of word de omvormer pas actief als als er meer dan bv 200V op de stekker staat?

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 19 mei 2020 23:15:45 (41%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

De omvormer van zonnepanelen gaat pas werken als die de netspanning "ziet". Als er geen netspanning is schakelt hij af en staat er dus geen spanning op de stekker.

mel

Golden Member

De NEN 1010 word gemaakt door het Nederlands Normalisatie Instituut.
Ik meen begrepen te hebben dat daar hogescholen en universiteiten in zitting hebben.
Maar, zoals gezegd, het is een NORM, geen wet.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 20 mei 2020 05:43:20 schreef mel:
De NEN 1010 word gemaakt door het Nederlands Normalisatie Instituut.
Ik meen begrepen te hebben dat daar hogescholen en universiteiten in zitting hebben.
Maar, zoals gezegd, het is een NORM, geen wet.

https://www.nen.nl/web/file?uuid=5c8f08b0-7445-42a9-8321-e868ecee1bf9&…

weinig universiteiten.

https://www.installatiejournaal.nl/energie/artikel/2018/06/nen-1010-de… kun je je aanmelden en meepraten (beslissen uiteraard niet).

evelo

Golden Member

Het AREI wordt geschreven in commissies met alle 'stakeholders'.

= Overheid, fabrikanten, keuringsorganisme n, netbeheerder, installateurs,...

De spoorwegen en het leger doen hun eigen ding.

Hele grote bedrijven a la BASF (10% van het Belgisch stroomverbruik!) Zullen ook wel eens op de koffie komen denk ik.

En alle partijen gaan voor hun eigen voordelen en het minste gedoe voor hunzelf.

GJ_

Moderator

Goed, even terug naar de oorspronkelijke vraag:

Op 19 mei 2020 19:35:17 schreef Mrtn1988: In ieder geval, de vraag:
Welke instantie controleert op de naleving van de NEN normen. In dit geval, de verkoop en aanprijzen van een product dat niet op die manier gebruikt mag worden.

De NEN1010 bepaalt niet wat er wel en niet verkocht mag worden. Dat zou helemaal te dol worden natuurlijk. De NEN1010 bepaald ook niet wat je wel en niet mag gebruiken. Vergeet niet dat de NEN1010 maar een beperkte scope heeft. Er kan dus ook helemaal nergens op gecontroleerd worden. Bovendien, zit jij te wachten op een NEN1010 politie?

Wettelijk het volgen van een norm afdwingen is vrijwel onmogelijk. Daarom staat in vrijwel ieder bouwcontract waar de NEN1010 van toepassing kan zijn deze norm vermeld. Als je dan afwijkt kun je altijd een civiele procedure aan de broek krijgen.

En dat lijkt me voldoende.

In Belgie (Vlaanderen) is de wetgeving als volgt :
Elke elektrische installatie moet door een erkend controleorganisme gekeurd worden volgens de AREI normen bij elke

ingebruikstelling
wijziging
verzwaring
of uitbreiding.
Nadien moet u de installatie om de 25 jaar opnieuw laten keuren.

Bij verkoop van de woning moet u een geldig gelijkvormigheidsverslag kunnen voorleggen. Als dat verslag niet aanwezig is, moet u de installatie laten keuren.

Wanneer de installatie niet in orde is (negatief keuringsverslag), moet de installatie in orde worden gebracht, gevolgd door een herkeuring.

In de praktijk komt het er op neer dat er alleen gekeurd wordt bij een verkoop, ofwel bij een nieuwe aansluiting ! Ik heb geen weet van random controles of er een geldig keuringsattest beschikbaar is.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 19 mei 2020 23:42:35 schreef KlaasZ:
De omvormer van zonnepanelen gaat pas werken als die de netspanning "ziet". Als er geen netspanning is schakelt hij af en staat er dus geen spanning op de stekker.

Stel nu eens dat je van een werkend paneel, de stekker weer uit het stopcontact haalt. Hoe 'weet' de omvormer dan dat hij moet stoppen? Er staat immers 230 V 50 Hz op de stekkerpennen. :)
Ik kan me voorstellen dat dan het ontbreken van terugleverstroom de omvormer doet stoppen, maar het fijne weet ik er niet van.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
StijnN

Golden Member

Op 20 mei 2020 09:17:25 schreef Frederick E. Terman:
[...]Stel nu eens dat je van een werkend paneel, de stekker weer uit het stopcontact haalt. Hoe 'weet' de omvormer dan dat hij moet stoppen? Er staat immers 230 V 50 Hz op de stekkerpennen. :)
Ik kan me voorstellen dat dan het ontbreken van terugleverstroom de omvormer doet stoppen, maar het fijne weet ik er niet van.

Stel nu verder dat deze is aangesloten op een algemene groep met verbruikers. Wat gebeurd er dan als de zekering van die groep uit gaat?

Blijft de omvormer doorleveren zolang als er verbruik is?

Ik denk zo langzamerhand dat ik het idee van een zonnepaneel installatie op een eigen groep niet eens zo een slecht idee vind.

A person who never made a mistake never tried anything new.

Een omvormer moet "locken" op de frequentie van het lichtnet, dat wil zeggen dat deze perfect in fase moet zijn alvorens er stroomlevering kan gebeuren. Op het moment dat de externe frequentie niet meer "vast" op 50 Hz wordt gezien, schakelt deze ogenblikkelijk uit. Daarnaast heb je ook nog eens het probleem dat de spanning buiten de toelaatbare grenzen gaat komen, omdat het verbruik niet exact is afgestemd op de opbrengst. Kortom, binnen enkele ms zal de omvormer uitschakelen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Begrijp me goed, ik twijfel er niet aan dat het ding uitschakelt. Ik was alleen benieuwd hoe dat werkt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Wel leuk je kan de omvormer starten met de stekker in een verdeeldoos te doen. Op die verdeeldoos heb je ook een boormachine ingeschakeld. Nu kan je gedurende het boren de stekker van de verdeeldoos uit de stopcontact halen en ik heb een net-stroom vrije boormachine uitgevonden ;).

Doet me weer terug denken aan dat ik ergens moest solderen waarvoor mijn verlengsnoer net te kort was. Soldeerbout aanzetten eenmaal op temperatuur snel de stekker eruit en je kon 1 of 2 solderingen maken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
High met Henk

Special Member

ik denk als iemand met kennis een willekeurig huis op NEN1010 na loopt, je altijd wel een punt vindt waarop dat huis niet voldoet.

even resumé:
.1 elek verbruiker boven 2 kw meen ik moet eigen groep hebben:
- wasmachine
- vaatwasser
- wasdroger
- oven / (combimagnetron)
- (kookgroep)
.2 In elke ruimte moet bij uitvallen van 1 groep direct of indirect licht zijn
- 2/3 groepen erbij
.3 boven aanrecht moeten 2 dubbele WCD's met elk op aparte groep
- minimaal 2 groepen
.4 buitengroepen en CV wordt geadviseerd op aparte groep (let op niet verplicht)
- 2 groepen erbij

telt u even mee: in een minimaal huis heb je dus nu al 7 groepen. je gaat al snel naar 9 of meer. Ik heb er hier 12 en geen zonnepanelen...
en is niet een groot huis

en dan heb ik mijn wijnkoeler stiekem bij de oven zitten... (FOEI)
en ik heb mijn lasdozen weggewerkt (dubbel foei!!!)

dus nee ik voldoe ook niet. Owh ja en ik heb ook nog stukje groen rood bekabeling in mijn huis....

Zolang het maar veilig is: ik had hier 3 groepen in huis in een roestig groepenkastje!!! Maar dat mocht wel aldus bouwbesluit van 1957....

@benleentje hieronder: zoek even op internet en je komt .1 echt overal tegen...
echter meestal wel instalalteurs/verkopers van groepenkasten...
Echter heb ik wel mijn twijfels over bepaalde cursusleiders en docenten.
En zelfs de boeken welke op MBO gebruikt worden vindt ik over elgemeen waardeloos, waarbij ik vak de indruk had dat de schrijver zelf de stof soms niet goed beheerste. Maar dat is een hele andere discussie...
Als je even terugzoekt hier op forum vindt je mijn relaas over de NEN3140 keurings cursus nog wel terug: dito verhaal...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 24 mei 2020 22:51:46 (19%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

.1 elek verbruiker boven 2 kw meen ik moet eigen groep hebben:

Nee die hoeft geen eigen groep te hebben. Toen ik op avondschool zat voor de NEN1010 werd er gezegd gewoon alle groepen vol maken. Het ontwerpen is meer gericht op een goedkope installatie en dat is met zo min mogelijk groepen.

.3 boven aanrecht moeten 2 dubbele WCD's met elk op aparte groep
- minimaal 2 groepen

Maar die groepen hoeven niet apart van het rest van de huis alleen apart van elkaar

- 2 groepen erbij

Leg uit?

Het minimum aantal groepen in een huisappartement/ studio volgens de NEN1010 is 3. Dan voldoe je aan het absoluut minimum. En dat is als er een groep uitvalt dat je nog steeds verlichting hebt op de verdieping.
En 3 x 16A is 48A dus al ruim voldoend voor een 35A zekering te overbelasten ;).

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 24 mei 2020 22:52:48 (11%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
High met Henk

Special Member

Met 3 groepen heb je dus geen wasmachine/vaatwasser/oven/elektrisch kooktoestel/wasdroger...

en zoals je ziet is het dus een voorzichtige schatting: ik kom nooit onder de 8 groepen uit.

de CV en buiten zijn niet meer verplicht apart, maar advies.
en idd die boven aanrecht mag je koppelen: heb ik ook gedaan.

Echter als je in NEN1010 duikt staat er ook dat licht groepen apart moeten zijn van andere verbruikers... Ik heb dat in praktijk nog nooit gezien..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

De NEN1010 ten tijde van de bouwvergunning (vorige eeuw?) is van toepassing. Qua installatie moet je daaraan voldoen, of vergelijkbaar. Mij lijkt de nieuwste NEN-norm dus niet van toepassing, tenzij je een bouwvergunning nodig hebt voor de panelen.

Met 3 groepen heb je dus geen wasmachine/vaatwasser/oven/elektrisch kooktoestel/wasdroger...

Er staat dan ook nergens in de NEN101 dat je verplicht bent op die allemaal te hebben ;).

Mijn vorige huis in Rotterdam had ook maar 4 groepen waarvan 1 van de kookplaat. Een had ook gewoon een frituurpan, vaarwasser, wasmachine, waterkoker, rijstkoker, magnetron, vriezer en koelkast op 2 groepen werkend en wel. Eigenlijk had ik zelfs 8000W op 1 groep qua apparatuur maar je gebruikt er soms max 2 tegelijk en zat dan op 4000W maar ik timede dat zou dat de waterkoker bijna klaar was en dan de frituurpan aan.
Ik heb zelf nooit begrepen waarom dat over zoveel groepen verdeelt moet zijn je kan het nog steeds niet allemaal tegelijk aanzetten. Ik heb in mijn huidige huis ook maar 5 groepen nodig. Ik heb er voor het comfort wel een 6de bij gemaakt voor als ik apparatuur wil uittesten dat was met 5 groepen vaak wel hinderlijk.

Echter als je in NEN1010 duikt staat er ook dat licht groepen apart moeten zijn van andere verbruikers... Ik heb dat in praktijk nog nooit gezien..

Ik zie dat regelmatig in de praktijk eigenlijk heb ik dat in elk huis waar ik geklust hebt gewoon gezien.
Op lichtgroepen mogen wel stopcontacten van algemene verbruikers tot 200W zitten en de verlichting mag niet compleet uitvallen op een verdieping als er een groep uitvalt zo heb je al 2 groepen. Dan moeten er nog 2 WCD's in de keuken waarvan er 1 niet op een algemene groep mag. En zo heb je dan minimaal 3 groepen

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 24 mei 2020 23:52:02 (24%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mel

Golden Member

Ik heb 4 groepen.Eentje voor de wasmisschien, en dan 3 lichtgroepen, waarvan een groep voor de hele bovenverdieping en zolder.
Gaat nog steeds goed..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 24 mei 2020 22:34:01 schreef High met Henk:...zoek even op internet en je komt .1 echt overal tegen...
echter meestal wel instalalteurs/verkopers van groepenkasten....

Joh. Dat zijn precies diegenen die de NEN1010 schrijven dus dat kan wel kloppen. Die norm voegt echt wel wat toe qua veiligheid maar is ook een prima ondersteuning in de verkoop.
En dus precies de reden dat de NEN1010 geen wet mag worden.

Er zitten ook vertegenwoordigers van energiebedrijven in de NEN1010-commissie.

GJ_

Moderator

Ja, drie of zo, van de ruim 80. En geen overheid. Ruimschoots meer dan de helft zijn direct belanghebbenden. Daar heb ik de adviesbureaus, keuringsinstanties, opleidingsinstituten en zo niet bij gerekend.

De overheid zit er niet in. Daarom is het ook geen wet. Kennelijk vindt de overheid het wel goed zo. Ik ook. Als het me uitkomt hou ik me er aan maar ik wijk er ook vanaf als ik vind dat het op een andere manier ook veilig kan.

High met Henk

Special Member

Ach, het is goed dat er een richtlijn is i.v.m. Iets aan veiligheid.

Maar common sense is ook een dingetje wat veel belangrijker is IMO...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Op 25 mei 2020 11:23:58 schreef KlaasZ:
De overheid zit er niet in. Daarom is het ook geen wet. Kennelijk vindt de overheid het wel goed zo...

Nee, de overheid geeft een signaal af dat ze geen norm met een dubbele bodem gaan sponsoren met jouw en mijn belastinggeld. Ze zien dit niet als hun taak. De vacature staat dus open om "onbekende redenen".

Op 25 mei 2020 13:33:19 schreef High met Henk:
Ach, het is goed dat er een richtlijn is i.v.m. Iets aan veiligheid.

Maar common sense is ook een dingetje wat veel belangrijker is IMO...

Psies. Het kan absoluut geen kwaad om die norm te volgen. De opstellers weten natuurlijk wel waar ze het over hebben.