compressor 380V

Dag iedereen, ik heb een 2ehands compressor op drijfkracht aangekocht. Deze had een 4 polige kabel, nu zou ik deze graag willen verbinden aan een 5polige verlengkabel, aangezien mijn werfkast enkel een 5polige plug heeft. Als ik het goed verstaan heb zou ik de neuter niet moeten gebruiken van de verlengkabel? Echter hoe verbind ik de andere kabels dan? en wat doe ik dan met de losse verlengkabel? Of zit ik er helemaal naast?

mvdk

Golden Member

Wat voor stekker zit er aan de compressor? Wat voor wcd zit er aan de werfkast? Wat voor stekkers zitten er aan de verlengkabels?

buckfast_beekeeper

Golden Member

4-polige kabel???? Bedoel je een 3 fase kabel + aarding?

Dan sluit je L1-L2-L3 en aarding aan en laat je de N vrij.

Ik zou wel met deftige kabelschoentjes aansluiten. De losse draad onder een schroef is alleszins geen voorbeeld van een goede aansluiting.

De motor aansluitingen zijn ook geen voorbeeld van een goed geknepen kabelschoen. Ze lijken eerder geknepen met een combinatietang of een el cheapo kabelschoen tang.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op 19 mei 2020 21:24:10 (24%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 19 mei 2020 21:13:23 schreef Eric007:
Dag iedereen, ik heb een 2ehands compressor op drijfkracht aangekocht. Deze had een 4 polige kabel, nu zou ik deze graag willen verbinden aan een 5polige verlengkabel, aangezien mijn werfkast enkel een 5polige plug heeft. Als ik het goed verstaan heb zou ik de neuter niet moeten gebruiken van de verlengkabel? Echter hoe verbind ik de andere kabels dan? en wat doe ik dan met de losse verlengkabel? Of zit ik er helemaal naast?

Ik denk dat je er naast zit met die "losse verlengkabel". Wat bedoel je daarmee?
Je zet gewoon een passende 5-polige plug aan je compressorkabel d.w.z. alleen met de 3 fasen plus de aarddraad. En bij een eventuele verkeerde draairichting moet je dan daarna 2 fasen draaien. Dat verwisselen kun je in principe overal doen maar in het motorklemmenkastje kon wel eens het gemakkelijkst zijn. Of is je vraag welke kleuren je voor welke fase moet gebruiken?
En aan de aders van de kabel in het klemmenkastje horen ook kabelschoentjes. Die aders zitten nu maar met heel weinig draadjes onder het moertje en konden wel eens gemakkelijk gaan doorbranden bij volle belasting. Wat een knoeiwerk!