Apart aarde aanleggen

Beste CO'ers,

Is het wenselijk en/of toegestaan dat in een verlichtingsarmatuur (specifieker een TL armatuur met EVSA) dat een aardaansluiting verlangt (aansluiting is aanwezig), maar de voorziening is niet aanwezig (geen aansluiting in centraaldoos), dat er een aardedraad apart naar een WCD/schakelaarcombinatie wordt gevoerd?

De elektrische installatie moet overzichtelijk zijn volgens NEN1010.
De aarde zal best goed wezen, maar als een volgende monteur de loop van de aders niet snapt zou hij hem wellicht los kunnen maken, dat is de achterliggende gedachte
Via een centraaldoos kun je eigenlijk altijd bij de meterkast komen, dus een draad bijtrekken is het meest voor de hand liggend.

[Bericht gewijzigd door buzzy op donderdag 21 mei 2020 19:06:14 (22%)

Als het dezelfde groep is en daar wel een aarddraad aanwezig is, is het geen probleem. Van een andere groep mag niet.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Wat Buzzy zegt, via de centraaldoos terug naar de groepenkast.

tlbak binnen handbereik moet als er een aarde inzit ook geaard zijn, metaal kan onder spanning komen staan bij een fout. een dimbaar armatuur heeft vaak zelfs problemen zonder aarde, de aarding van de bak langs de buizen helpt bij het starten van de buizen, vooral 0-10V dimbare bakken.

bij voorkeur installatie logisch houden, dus draad bijtrekken naar meterkast idd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een afzonderlijk gelegde aarddraad mag volgens de NEN1010, maar moet dan minimaal 6 qmm zijn.
Deze moet naar het centrale aardpunt in je meterkast, of naar een (las)doos van dezelfde groep als de verlichting.

Het lijkt me beter/handiger/eenvoudiger er een draadje bij te trekken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Misschien een andere TL bak / ledbak gebruiken die geen aarde nodig heeft?
Al kwam ik laatst een kunststof LED bak tegen waar een 3 aderige kabel (N P en PE) uit kwam. Wat doet die PE? heb m niet open gemaakt, weet ook niet of dat kon.

zit sinds 2009 in de PV.

In een kunststof armatuur zit vaak een metalen montageplaat die geaard moet worden.

Als je hem gemakkelijk uit je schakelaar combinatie kan halen dan is hij al dichtbij aanwezig. Dat is het denkt ik de meest handige en ook kosten besparende manier en tevens ook de nette manier om gewoon een geel groene draad bij te trekken tot je een punt vind waar hij al aanwezig is. Dit is dus eigelijk ook de juiste manier.

Heb je echt in de centraaldoos gekeken of alleen onder het armatuur?

de metalen plaat in de bak hoeft alleen geaard te worden als deze een evsa of vsa bevat die zelf aarde nodig heeft, en dat hebben de meeste wel. bij een plastic bodemplaat heeft de vsa vaak ook geen aarde, kijk naar de FWC van philips..

wat ook voorkomt, de bak heeft een lusoptie, dus al voorbedraad voor doorkoppelen, aan beide kanten al een klemmenblok met 2,5 mm2 tussen die blokken. dan moet de aarde ook doorgekoppeld worden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 mei 2020 21:22:11 schreef testman:
de metalen plaat in de bak hoeft alleen geaard te worden als deze een evsa of vsa bevat die zelf aarde nodig heeft, en dat hebben de meeste wel.

Ik wil het anders stellen. Die plaat moet geaard worden als er een aardklem op zit. De fabrikant heeft zich dan gerealiseerd dat er een gevaarlijke situatie kan ontstaan als je het niet doet.

klopt, sommige hebben de aarde op de vsa zelf zitten, maar alleen als deze dichtbij de aansluitingen zelf zit. heb ook wel gezien bij son armaturen van 250W die van kunstof waren die men met moeite de vsa van had geaard, terwijl de buitenkant van het armatuur van kunstof was. typeplaatje zei ook het dubbele vierkantje, dubbel geisoleerd. geen trippende aardlek, maar wel vsa die oprookt als deze gaar wordt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 mei 2020 21:09:21 schreef van Stolk:
Als je hem gemakkelijk uit je schakelaar combinatie kan halen dan is hij al dichtbij aanwezig. Dat is het denkt ik de meest handige en ook kosten besparende manier en tevens ook de nette manier om gewoon een geel groene draad bij te trekken tot je een punt vind waar hij al aanwezig is. Dit is dus eigelijk ook de juiste manier.

Heb je echt in de centraaldoos gekeken of alleen onder het armatuur?

Sorry voor de late respons,
In de centraaldoos voor de verlichting zit geen aarde-aansluiting nee. Dus het eenvoudigste leek mij dan een 16mm buisje met daarin een 2,5mm2 aardedraad naar de WCD/schakelaarcombinatie die wel een aarde-aansluiting bevat.
Mijn gedachtegang was ook een beetje dat een verlichtingsarmatuur op deze manier aarden beter was dan helemaal niet :)
In het verlengde daarvan is een draad bijtrekken eigenlijk praktisch gezien geen optie gezien de afstand (1e verdieping-->berging), daarnaast ook vanwege de aard van de woning (huur, appartement)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je mag deze aarde NIET van een andere groep (verlichting of kontaktdoos) halen.
De aparte aarde moet naar:
Een lasdoos van dezelfde groep, of
Naar het aardrailtje in de verdeelkast waar deze verlichting op aangesloten is.

Het lijkt me sterk dat het eenvoudiger (lees goedkoper) is een afzonderlijke aardleiding te leggen ipv een aarde door de bestaande leidingen te maken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Aangezien ik sprak van een WCD/schakelaarcombinatie is er in dit geval ook sprake van dat de verlichting op dezelfde groep geaard is :)
In een lasdoos zou het beste zijn, de situatie zoals die nu is, is dat de aarde bijgevoegd is, bij de aarde-aansluiting in de WCD/schakelaarcombinatie
Edit: foto situatie

[Bericht gewijzigd door lj-thijs op maandag 1 juni 2020 23:28:47 (15%)

Ik snap het probleem niet. In de wcd/schakelaarcombinatie zit blijkbaar al aarde. Van de schakelaar loopt een buis naar de lamp. Dan trek je daar toch een aarddraad bij?

mvdk

Golden Member

Op 1 juni 2020 23:34:35 schreef KlaasZ:
(...)
Van de schakelaar loopt een buis naar de lamp.
(...)

(Heel zachtjes)... Het zou een ingemetseld kabeltje kunnen zijn...

Het punt is ook een beetje dat ik het armatuur graag wil aansluiten zoals het hoort, geaard, maar dat de situatie het meerendeels niet toelaat om dat volgens de voorschriften te doen (geluiddempende platen waaraan ik me niet ga wagen om deze te verwijderen om zo bij de centraaldoos te kunnen komen voornamelijk), en ik me dus afvroeg of dit op deze manier ook geoorloofd was (aardedraad teruggeleid naar de WCD/schakelaarcombinatie). Van wat ik lees, hoort het zo eigenlijk dus niet.

mel

Golden Member

De centraaldoos moet ter aller tijden bereikbaar zijn,als men het armatuur op de doos weghaalt . Zoniet, is er een foutive constructie begaan.En dan doe je dus gewoon zoals Klaas zei.

[Bericht gewijzigd door mel op dinsdag 2 juni 2020 07:07:36 (13%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dan ben ik in ieder geval wijzer, dank :)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Omdat het ooit als een pruts-en-klungel installatie is aangelegd wil jij het nu het met een houtje-en-touwtje manier oplossen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Als je het TL armatuur weghaalt, kun je dan de centraaldoos niet zien? Misschien moet je ook die lat weghalen waar het armatuur aan hangt, om er beter bij te kunnen.
En die stroplaten zitten zo te zien met 4 schroeven en carrosserieringen vast. Die moeten er dan makkelijk uit kunnen zonder ze te slopen.
Als je dan toch aan de gang gaat, maak het dan in één keer goed.

Ik heb alleen de eerste posting gelezen.

Een metalen TL-armatuur moet je sowieso aarden ivm de veiligheid.
In bijna alle gevallen lopen daar 230V live draden door, en misschien zit er ook nog een magnetisch VSA in.
In geval van een sluiting naar het huis kan de metalen lichtbak, en mogelijk het gehele systeemplafond?? onder spanning komen te staan..

Je zult dus toch netjes volgens de norm aarde moeten aanleggen in de vorm van een 2.5mm2 groengele VD-draad tesamen met bruin (of zwart) en blauw. En die moeten allemaal uitkomen in dezelfde centraaldoos....

Er ist wieder da...

Gezien het gegeven dat ik in een huurwoning niet zulke relatief ingrijpende veranderingen kan en wil (en waarschijnlijk ook, niet mag) aanbrengen, blijft dan als ik het goed heb als enige optie over om het armatuur niet te aarden.

mvdk

Golden Member

Wat zat er voorheen? Als er voorheen iets zat wat niet geaard hoefde te worden, waarom dan niet weer iets gelijksoortigs monteren?