Hoge startstroom aircomotor

Hoi Mensen,

Op mijn schip heb ik een airco 230V, ca. 1750W.
De airco is aangesloten op een Victron Quattro 5000.
Op zich is de Victron meer dan zwaar genoeg om deze airco te voeden.
Echter, van tijd tot tijd wil de Victron er wel eens uitklappen tijdens het starten van de aircomotor met de melding 'overload'.
Is zoiets te verhelpen met een of ander device?
Alvast dank.

Jazeker

Das lastig, want monofazige motoren moeten nu eenmaal veel stroom trekken om ze uit hun dode punt te krijgen en door de compressie..

Invertorairco's trekken in principe geen startstroom. Je bent er niet mee geholpen, maar je weet het nu voor de volgende :-)

Er bestaan wel softstarters die de inschakelpiek van een motor begrenst. Dat zal wel geïntegreerd moeten worden en de huidige airco besturing.

dat is het punt nu net, een compressor kun je niet teveel begrenzen anders slaat deze niet aan. een dunne kabel kun je proberen, die beperkt de aanloopstroom iets wat net zat kan zijn. overigens als je compressor sneller als na 3min uit te zijn geweest aanloopt dan gaat dat niet door overdruk op het systeem. ook kan de aanloop condensator stuk zijn, maar dan zou je op walstroom een trippende automaat krijgen of thermisch uitgevallen compressor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Thanks!
Mmmm, ik zal er eigenlijk mee moeten leven.
Ooit komt er wel een vervanger.
Ik neem de startstroom dan wel mee in de te maken keuze.

Een te dunne lange kabel kan ook de oorzaak zijn, "gewone" lucht compressoren in de bouw op een lange verlengkabel willen ook wel eens niet aanslaan omdat de spanningsval over de kabel bij aanloop te groot is gezien de stroom die er dan even loop, de spanning zakt in elkaar, waardoor de motor niet rond gaat en de hoge stroom blijft lopen.

zit sinds 2009 in de PV.

Thanks.
Die kan ik nog even checken.

Kan het niet zijn dat de condensator van je motor niet meer goed is ?

De capaciteit zal nog wel voldoende zijn om de motor te laten opstarten, maar niet meer binnen de toleranties zoals vermeld op de condensator.

lijkt me ook stug dat je airco 1750W is, dat is een 50m2 model dan. een 35m2 model doet nog geen 1000W. gare condensator kan wel, maar dan zou deze met walstroom ook haperen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Misschien is dat het koelvermogen, en niet het opgenomen vermogen?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com