Plafondventilator kapot

Hoi!

Wij hebben een plafondventilator in onze slaapkamer aangesloten en die werkte goed.
Totdat we op de gang een bouwlamp in het stopcontact deden. Vervolgens doet de lamp en ventilator het niet meer.

Naast het lamp knopje zit wel een stopcontact en die doet het nog wel. En ook de tv op de slaapkamer werkt nog.

Hebben jullie een idee wat ik moet doen?

Gokje: er ligt een zekering(automaat) of aardlekschakelaar uit?

High met Henk

Special Member

Een elektricien inschakelen.

Aangezien ze het beiden niet doen gok ik op een slecht contavct. En dat klinkt onschadelijk, maar is het zeker niet...

Waar je in de krant vaak laast brand door kortsluiting.. Helaas; daar is een huis installatie prima tegen beveiligd. Vaker is het een slecht contact!!

Dus zeker niet te lang wachten...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Bedankt voor jullie reacties.

Het is een ventilator en lamp ineen. Dus geld dan ook hetgeen je noemde?
Of dacht je dat de lamp los was van de ventilator?

Shiptronic

Golden Member

Nee door het hoge vermogen van de bouwlamp is er ergens en lasdop uitgefikt.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Sorry ik ben misschien een kneus... maar waar zit de lasdop?
En kan ik / mijn vriend dat maken?

EricP

mét CE

maar waar zit de lasdop?

Ergens waar 2 of meer draden aan elkaar geknoopt zijn (het is feitelijk de 'knoop' electrisch gezien). Dat kan dus op heel veel plekken zijn, afhankelijk van hoe de boel is opgebouwd.
Dit is een voorbeeld. Maar er zijn veel meer mogelijkheden.

En kan ik / mijn vriend dat maken?

Vast wel. Maar... met alle respect... als je dat moet vragen, dan denk ik dat het verstandig is om het niet zelf te doen.
Niet dat het moeilijk is. Maar nog nooit gedaan... niet weten hoe het zou moeten werken... is een prima recept voor de 'kortsluiting' waar Sven (HmH) het over heeft.
'Laten doen' kan ook prima door je woonplaats in te vullen. Wellicht zit er iemand in de buurt die het voor een appeltaartje ofzo fixed. Het vervangen is doorgaans het werk niet. Het vinden soms wel.
En als het een huurhuis is, dan is het nog makkelijker: huisbaas, we hebben een probleem! (een bouwlamp inprikken is nou niet direct een raar iets om te doen).

Ok bedankt! Ik ga me er zeker niet aan zelf aan wagen als ik het zo lees!
En ga er iemand bij halen!
Nogmaals bedankt voor jullie hulp!

Is dat zo'n plafond ventilator met daar in of onder een lamp? Komt daar geen trekkoortje uit waarmee je de snelheid en lamp kunt schakelen en dus ook geheel uit zetten?

als dat een fan is met een afstandbediening, dan kan het kastje in de fan welke de lamp en fan schakelt ook gewoon stuk zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer