EV Laadbox

Op 24 augustus 2020 11:19:36 schreef fcapri:
[...]

ik vind alleen de electrische wagen nog veel te duur om aan te schaffen, en nadeel is ook... 2dehands zullen ze niet intressant zijn

Het laadprobleem valt best mee:
12000 km gemiddeld per auto per jaar.
Dat 12000 * 0,15 kWh = 1800kWh per jaar.

Er is vast wat piekmoment rond 9 en 18u maar eigenlijk is dat met laadpaalsoftware héél goed glad te strijken.

Voorts kan je ook nog (lokale) PV en wind pieken voordelig verhandelen.

Tweedehands elektrisch kan al heel interessant zijn. Als je gebruik overzichtelijk is (tweede auto) dan rij je met bijvoorbeeld een oude i3 zeer voordelig 100km per dag, geen mrb, weinig onderhoud, voorverwarmd instappen, niet hoeven tanken.

Op 24 augustus 2020 17:07:52 schreef Tidak Ada:

@Boudie:
Jammer dat je de kleur niet kunt zien.
Maar kan je die hoofdzekering niet meer zien? Bij mij zit er een transparante kap over en is duidelijk het zwarte indicatortje te zien van een 35A zekering

Helaas, bij mij is het een ondoorzichtige zwarte kap.

Vervangen DOOR.

Wie weet hier een degelijk antwoord op?
Ik heb een KIA e NIRO 64 kwa. Volgens de fabrikant een onboard charger. Is het mogelijk hier "gewoon" een kabel aan te sluiten met een perilex aansluiting/stekker? ik heb een aansluiting van 3X25. Mijn auto laadt met 11 kwH.

dat werkt niet zomaar met een perilex stekker, de lader moet weten wat deze mag laden uit het beschikbare net. ofwel je moet dat kunnen instellen met de app die bij de auto hoort, anders proberen of de lader de max neemt van 11kW wat net kan op een 3F 400V voeding van 16A. meestal is het geen 11kW overigens, maar 10 of rond die koers.

ik heb laadkabels gezien met een ceeform eraan, dus het kan wel, maar doorgaans heeft zo'n kabel een extra doos in de kabel opgenomen waar de sturing inzit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
KGE

Golden Member

Op 26 september 2021 22:58:05 schreef roosjes:
Wie weet hier een degelijk antwoord op?
Ik heb een KIA e NIRO 64 kwa. Volgens de fabrikant een onboard charger. Is het mogelijk hier "gewoon" een kabel aan te sluiten met een perilex aansluiting/stekker? ik heb een aansluiting van 3X25. Mijn auto laadt met 11 kwH.

Kijk eens bij:

http://smartevse.com/

Simpelweg een relais toevoegen (van Vekto bijvoorbeeld) en een laadkabel (of type 2 stopcontact maar een vaste laadkabel is veel handiger). De nieuwe versie kun je ook uitbreiden met een DC aardlek beveiliging zodat je geen (dure) type B aardlekschakelaar meer nodig hebt.