EV Laadbox

(Bewust geen edit van mijn eigen post, anders klopt de tekst niet met de foto).

Toen de installateur bezig was, heb ik een foto gemaakt van de hoofdzekering.
Ik weet niet of je daar iets aan kan zien?

Vervangen DOOR.

Maar moeten we echt twijfelen aan de informatie van de Stedin website? Ik heb daar verder geen ervaring mee.

JA ik zou dat wel even verder uitzoeken. Want als je nu voor een 1x50A betaald en niet gebruikt scheelt je heel veel geld. Ik dacht even uit mijn hoofd dat het vastrecht dan iets van 1000,- per jaar duurder is.

Controlle op de website van stedin laat ook zien dat een 1x50A niet bestaat.

https://www.stedin.net/tarieven#elektriciteit

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 22 mei 2020 16:40:05 (17%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ja, dat had ik ook gezien, dat 1x50A bij hun niet bestaat. In elk geval: niet meer wordt geinstalleerd.

Aangezien ik aanvankelijk niet bij stedin.net kon inloggen, heb ik enige tijd geleden via email de bevestiging gekregen dat het 1x50A is.
In die periode is het voor mij ook mogelijk gemaakt om in te loggen bij hun. Ik heb toen zelf kunnen zien dat in hun systeem staat genoteerd voor mijn aansluiting: 1x50A.

Ik betaal vastrecht voor een aansluiting tot 3x25A. Dat is min of meer het basistarief voor woningen in Nederland.

Overigens is mijn oorspronkelijke vraag nog niet beantwoord, maar ik heb geduld... ;-)

Vervangen DOOR.

voeding is maar 6mm2, bij 50A voeding krijg je 10 of dikker binnen. evengoed, je hebt wrs enkel 35A voeding dus, als dat DIII coupes zijn, bij DII zelfs maar 25A, dat was in 1990 nog normaal. een 25A zekering apart voor de laadpaal kan dus wel in 1e geval, maar gelijktijdigheid van de belasting is een puntje dan. ik zou eerder omgaan naar 3x 25A, kost hetzelfde, maar wel 1x geld voor de aanpassing van de meter en hoofdzekeringen. je hoofdschakelaar kan al 3 fasen aan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

3 fase 11kW is met 3x16 wel gelijk 2/3 van de maximale belasting. Als de auto aan het laden is kan je niet nog een waterkoker of wasmachine laten draaien. Eigenlijk kan je dan vrijwel alleen nog kleinere apparaten gebruiken.
Als je de auto enkelfase 16A laad dan houd je in je woning wel genoeg ruimte om ook nog een was te doen. Je moet in geval van een 3 fase aansluiting dan wel goed de fasen verdelen dat wasmachine en auto niet alsnog samen gaan.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 22 mei 2020 18:17:21 (34%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 22 mei 2020 18:14:39 schreef benleentje:
3 fase 11kW is met 3x16 wel gelijk 2/3 van de maximale belasting. Als de auto aan het laden is kan je niet nog een waterkoker of wasmachine laten draaien. Eigenlijk kan je dan vrijwel alleen nog kleinere apparaten gebruiken.
Als je de auto enkelfase 16A laad dan houd je in je woning wel genoeg ruimte om ook nog een was te doen. Je moet in geval van een 3 fase aansluiting dan wel goed de fasen verdelen dat wasmachine en auto niet alsnog samen gaan.

Ik heb het al eens vaker gezegd: als we van het gas af moeten en met z'n allen elektrisch moeten gaan rijden is 3x25A voor een doorsnee gezinswoning te krap. 3x35A zal op termijn het nieuwe normaal moeten worden. Misschien zelfs wel 3x50A.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 22 mei 2020 17:58:17 schreef testman:
...ik zou eerder omgaan naar 3x 25A, kost hetzelfde, maar wel 1x geld voor de aanpassing van de meter en hoofdzekeringen. je hoofdschakelaar kan al 3 fasen aan..

Dat dacht ik eigenlijk ook en de hoofdschakelaar heb ik juist daarom ook als 3-fasen schakelaar laten uitvoeren, maar...

Op 22 mei 2020 18:14:39 schreef benleentje:
3 fase 11kW is met 3x16 wel gelijk 2/3 van de maximale belasting. Als de auto aan het laden is kan je niet nog een waterkoker of wasmachine laten draaien. Eigenlijk kan je dan vrijwel alleen nog kleinere apparaten gebruiken.
Als je de auto enkelfase 16A laad dan houd je in je woning wel genoeg ruimte om ook nog een was te doen...

En dat is exact de reden dat ik het hier in de groep gooi. :-)
Want als ik 3x25A heb, dan houd ik, bij 3x16A laden, op elke fase nog maar 9A beschikbaar. En ik vind dat (pakweg 2kW) nogal aan de krappe kant.
Terwijl een 50A aansluiting, waar ik 20A van zou gebruiken voor de laadbox, nog 30A (bijna 7kW) ruimte zou hebben. Minder problemen met gelijktijdigheid per fase. Alleen het totaal een beetje in de gaten houden.

Ik vind het een moeilijke beslissing.

Maar stel dat die 1x50A klopt, dan zou ik dus een groep van 25A kunnen toevoegen.
Ik zal Stedin nogmaals uitdrukkelijk vragen of ze helemaal zeker zijn van die 50A, want zoals @testman aangeeft, dat lijkt twijfelachtig.

Ik ben jullie enorm dankbaar voor het delen van je kennis en inzicht. Mag best eens gezegd worden. :-)

Vervangen DOOR.

Als Ik die foto van de hoofdzekering zie zitten daar maar dunne touwtjes aan..
Lijkt me niet geschikt voor 50 amp.
Zal in het beste geval 35 ampere zijn.

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

een elektrische auto kun je ook instellen met de app dat deze laad na bijv 21uur. dan heb je geen kookgerei meer aanstaan, en de was doorgaans is ook al gedaan.

kan je overigens zeggen dat een autolader en 3x25A voeding pria gaan, meerdere gezien en aangelegd. vooral met hoofdzekeringen gaat dat goed, hoofdautomaten gaan te snel eruit.

in het geval dat de 25A er 1a 2x per jaar uitlag zaten er nog veel meer grootverbruikers op, sauna, jacuzzi die deden samen meer als de 11kW van de autolader..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik kwam erachter dat ik dit nog niet had afgesloten met de eindoplossing...

Ik heb gekozen voor een laadbox die heel flexibel kan worden aangesloten en ingesteld op 1x16A tot 3x16A en gebruik 'm op dit moment als 1x16A, dus als 3,6kW lader.
Ik was toch wel een beetje bang om 3 fasen van 25A continue te belasten met (16A + rest van het huis/3).

Uiteraard is 3x25A, 11kW, sneller, maar voor mijn situatie volstaat 3,6kW.
Als ik thuiskom (ik werk niet meer), dan heb ik meestal niet meer dan 50 tot 150 km gereden. Zeg even 100 km. Om dat verbruik bij te laden moet er doorgaans zo'n 21kWh worden afgenomen hetgeen dus maximaal 6 uur in beslag neemt.

Eén en ander betekent dat, als ik om 18:00 uur thuiskom, de auto om middernacht weer is bijgeladen. Er is voor mij geen reden te bedenken dat dat eerder moet.
In mijn situatie gaat dat allemaal snel genoeg. De volgende dag ga ik meestal toch niet vóór 11:00 uur de deur uit.

Let wel: als ik thuiskom na een uitstapje, is de accu niet leeg. Ik kan meteen weer op weg als dat nodig is; ik hoef immers alleen maar mijn vandaag verbruikte energie weer aan te vullen.

En anders rij ik wel even naar Ionity of Fastned om daar in maximaal 10 min bij te laden met zo'n 120kW. :)

Mijn dilemma is dus opgelost; met dank aan alle bijdragers. :)

Vervangen DOOR.

Volgens mij kun je sommige laadpalen aan je P1 poort koppelen. Als de max door huishoudelijk gebruik in het zicht komt gaat de paal minder aan de auto doorgeven.

mvdk

Golden Member

Ik vind 't toch wel eigenaardig dat als je in de gelegenheid bent om de informatie waar het om gaat, de waarde van die hoofdzekering, om die, als de installateur toch die smeltpatroon eruit draait, om die dan niet even af te lezen. Die waarde staat erop gedrukt. Bovendien zit er een gekleurd meldertje op.
Vind het maar vreemd.

Op 22 mei 2020 19:49:32 schreef Roetzen:
[...]
Ik heb het al eens vaker gezegd: als we van het gas af moeten en met z'n allen elektrisch moeten gaan rijden is 3x25A voor een doorsnee gezinswoning te krap. 3x35A zal op termijn het nieuwe normaal moeten worden. Misschien zelfs wel 3x50A.

Dat is dan toch ook helemaal geen probleem, om dat extra vastrecht te betalen? Als je geen gasaansluiting hebt, hoef je ook geen vastrecht gas te betalen. Om het allemaal wat makkelijker te verteren te maken, zal er wel wat flankerend beleid bij komen, zoals het in de komende jaren geleidelijk verhogen van niet alleen de kuub prijs, maar ook de gasvastrecht prijs...

GeEdit...

Op 22 mei 2020 19:49:32 schreef Roetzen:
[...]
Ik heb het al eens vaker gezegd: als we van het gas af moeten en met z'n allen elektrisch moeten gaan rijden is 3x25A voor een doorsnee gezinswoning te krap. 3x35A zal op termijn het nieuwe normaal moeten worden. Misschien zelfs wel 3x50A.

ja, ALS de autos niet zwaarder worden met laders. want iedereen wil altijd maar verder kunnen rijden met 1 lading, en nieuwe generatie accu krijgen meer energie in een kleinere accu. maar als je de auto op 1 nacht wil volladen, moet je er wel snel genoeg electronen in krijgen.
wie zegt dat 3x50A nog gaat volstaan dan? er zullen veel mensen een upgrade van de electriciteit moeten doen. en al zeker als ze eens gaan beginnen zoals Noorwegen doet (geen verbrandingsmotoren meer na 2025).

ik heb nu een 3fase 63A aansluiting in oud 3x220V net (had vroeger 100A).
ons appartement heeft 3x220V 50A aansluiting
de nieuwe woning dat we gaan aankopen heeft 3x400V 50A aansluiting.

ik vind alleen de electrische wagen nog veel te duur om aan te schaffen, en nadeel is ook... 2dehands zullen ze niet intressant zijn

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 24 augustus 2020 11:20:52 (17%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 24 augustus 2020 11:01:05 schreef mvdk:
Ik vind 't toch wel eigenaardig dat als je in de gelegenheid bent om de informatie waar het om gaat, de waarde van die hoofdzekering, om die, als de installateur toch die smeltpatroon eruit draait, om die dan niet even af te lezen. Die waarde staat erop gedrukt. Bovendien zit er een gekleurd meldertje op.
Vind het maar vreemd.

Eerlijk gezegd snap ik het *achteraf* zelf ook niet... 8)7

Vervangen DOOR.

Ik heb eigenlijk precies dezelfde situatie als de TS.
Bij het omzetten van 1 naar 3 fasen was ik er nota bene bij maar heb eigenlijk niet opgelet of de monteur de originele 35A zekering heeft laten zitten en er 2 stuks 25A bij heeft gedraaid. Dat was wel interessant geweest want m'n hele huis zit nog op fase-1.
Ik heb voor de Zappi lader gekozen, hij meet de afgenomen stroom en regelt de autostroom terug wanneer de totaal afgenomen stroom te hoog dreigt te worden. Ik heb hem ingesteld op 24A. Er zit ook een app bij waarop je alles kan zien.

Maar ik laad bijna altijd op de eco-stand, dan regelt hij het laadvermogen tussen 1 en 3 kW, afhankelijk van hoeveel eigen zonnestroom er op dat moment voor handen is.

Tidak Ada

Golden Member

Is dat verklikkerplaatje op de hoofdzekering zichtbaar? Zo ja, wat is de kleur? Dan weten wij meer ;-) (Gek dat niemand dat vraagt.....)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 24 augustus 2020 15:31:01 (18%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Vanmorgen rond 11.00 uur @mvdk

Bovendien zit er een gekleurd meldertje op.

Zie de eerder geplaatste foto.
Dat is alles wat ik ervan heb.

Vervangen DOOR.
Tidak Ada

Golden Member

Op 24 augustus 2020 15:46:47 schreef RAAF12:
Vanmorgen rond 11.00 uur @mvdk [...]

Dat was een mededeling, geen vraag aan TS

@Boudie:
Jammer dat je de kleur niet kunt zien.
Maar kan je die hoofdzekering niet meer zien? Bij mij zit er een transparante kap over en is duidelijk het zwarte indicatortje te zien van een 35A zekering

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 24 augustus 2020 11:19:36 schreef fcapri:
[...]

ik vind alleen de electrische wagen nog veel te duur om aan te schaffen, en nadeel is ook... 2dehands zullen ze niet intressant zijn

Het laadprobleem valt best mee:
12000 km gemiddeld per auto per jaar.
Dat 12000 * 0,15 kWh = 1800kWh per jaar.

Er is vast wat piekmoment rond 9 en 18u maar eigenlijk is dat met laadpaalsoftware héél goed glad te strijken.

Voorts kan je ook nog (lokale) PV en wind pieken voordelig verhandelen.

Tweedehands elektrisch kan al heel interessant zijn. Als je gebruik overzichtelijk is (tweede auto) dan rij je met bijvoorbeeld een oude i3 zeer voordelig 100km per dag, geen mrb, weinig onderhoud, voorverwarmd instappen, niet hoeven tanken.

Op 24 augustus 2020 17:07:52 schreef Tidak Ada:

@Boudie:
Jammer dat je de kleur niet kunt zien.
Maar kan je die hoofdzekering niet meer zien? Bij mij zit er een transparante kap over en is duidelijk het zwarte indicatortje te zien van een 35A zekering

Helaas, bij mij is het een ondoorzichtige zwarte kap.

Vervangen DOOR.

Wie weet hier een degelijk antwoord op?
Ik heb een KIA e NIRO 64 kwa. Volgens de fabrikant een onboard charger. Is het mogelijk hier "gewoon" een kabel aan te sluiten met een perilex aansluiting/stekker? ik heb een aansluiting van 3X25. Mijn auto laadt met 11 kwH.

dat werkt niet zomaar met een perilex stekker, de lader moet weten wat deze mag laden uit het beschikbare net. ofwel je moet dat kunnen instellen met de app die bij de auto hoort, anders proberen of de lader de max neemt van 11kW wat net kan op een 3F 400V voeding van 16A. meestal is het geen 11kW overigens, maar 10 of rond die koers.

ik heb laadkabels gezien met een ceeform eraan, dus het kan wel, maar doorgaans heeft zo'n kabel een extra doos in de kabel opgenomen waar de sturing inzit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
KGE

Golden Member

Op 26 september 2021 22:58:05 schreef roosjes:
Wie weet hier een degelijk antwoord op?
Ik heb een KIA e NIRO 64 kwa. Volgens de fabrikant een onboard charger. Is het mogelijk hier "gewoon" een kabel aan te sluiten met een perilex aansluiting/stekker? ik heb een aansluiting van 3X25. Mijn auto laadt met 11 kwH.

Kijk eens bij:

http://smartevse.com/

Simpelweg een relais toevoegen (van Vekto bijvoorbeeld) en een laadkabel (of type 2 stopcontact maar een vaste laadkabel is veel handiger). De nieuwe versie kun je ook uitbreiden met een DC aardlek beveiliging zodat je geen (dure) type B aardlekschakelaar meer nodig hebt.