Dimensioneren Generator

En ik vond nog eentje van het opstarten van mijn lasapparaat thuis. Dat is met een sterdriehoek ik wou naar een softstarter maar dat kreeg ik niet voor elkaar. Kon de aanlooptijd niet lang genoeg krijgen met de softstarters die ik had liggen.
Dus de oude handmatige sterdriehoek uit elkaar gepeuterd en alles weer opgekuist. Werkt ook net zo goed.

Maar ook hier iets meer als een halve periode.
https://youtu.be/qVwIO5ZYBCg

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Jinny

Golden Member

Dat maakt niet uit, volgens sommige mensen bestaat die opstartstroom uit fase niet.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 23 mei 2020 22:50:11 schreef Jinny:

Maar -jij- was degene die blindstroom als niet ter zake doende afdeed voor het te leveren vermogen van de diesel.

Zo zeg je het correct, blindstroom doet niet mee in het vermogen vd diesel

EricP

mét CE

En waar Herbert nog steeds aan voorbij gaat, is dat de betreffende inschakelpiek incl. het op toeren komen is. Helaas, blijft alleen maar hangen in het gedoe over een spoel enzo. Nogmaals: dat stuk is niet zo relevant.

mel

Golden Member

Op 24 mei 2020 01:05:08 schreef anne2:
[...]

Zo zeg je het correct, blindstroom doet niet mee in het vermogen vd diesel

Het vermogen moet wel door de generator worden geleverd..Waarom denk je dat er cos φ verbeteraars zijn?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Nee. Het reactieve vermogen vormt geen mechanische belasting op de generator.

Het enige is: De elektrische verliezen die die voortvloeien uit de grotere stroom DIE kosten wel vermogen en dat is vermogen wat de generator wel moet leveren!

Dus even extreem: De tent draait met 1kW puur resistief vermogen. De dieselmotor moet nu iets van 1.2kW aan vermogen afleveren op de as van de generator om die 1kW van de belasting te leveren plus 200W aan verliezen in de generator (en leidingen naar de belasting) te compenseren.

Nu komt er 1kVA aan aan puur-reactief vermogen bij. De totale stroom gaat maal 1.41 (wortel-2), de cos phi wordt 0.71. De verliezen gaan nu dus maal 1.41, er zijn dus nu 280W aan verliezen. De dieselmotor moet nu 1280W aan vermogen aan de generator leveren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 24 mei 2020 08:16:29 schreef mel:
[...]Het vermogen moet wel door de generator worden geleverd..Waarom denk je dat er cos φ verbeteraars zijn?

de blindstroom en het daarbij behorende reactieve vermogen worden inderdaad door de generator geleverd, maar niet door de dieselmotor. die merkt er, met de aanvullingen van rew hierboven vrijwel niets van.

vroeger, op de centrale kostte het altijd heel veel tijd en moeite om aan de wtb-operators en wachtchefs het product " blind vermogen" uit te leggen. we verkochten blindvermogen aan de netbeheerder tbv stabilisatie van het hoogspanningsnet in de omgeving.

"maar dat kost kolen".

het varieren van de bekrachtiging vd generator en de daarbij behorende verandering van het reactief vermogen bij gelijkblijvende stoomconsumptie deed bij een aantal het kwartje deels vallen, bij velen ook helemaal niet.

Op 24 mei 2020 06:34:34 schreef EricP:
En waar Herbert nog steeds aan voorbij gaat, is dat de betreffende inschakelpiek incl. het op toeren komen is. Helaas, blijft alleen maar hangen in het gedoe over een spoel enzo. Nogmaals: dat stuk is niet zo relevant.

De inschakelpiek - inrush current - is niet incl. het op toeren komen maar zorgt voor het ontstaan van het aanloopkoppel. Deze stroom is ca. 20 x Inom. Op het moment dat de rotor dan begint te draaien, is die inschakelpiek al weer voorbij, gaat de diesel reëel vermogen leveren en daalt de stroom naar naar het 'start' niveau (5-8 x I nom.) dat nodig is voor het accelereren. Wanneer de motor uiteindelijk de nominale snelheid heeft bereikt valt de stroom verder terug naar operationeel niveau. Ja, alweer een theoretisch verhaal. Maar dat is wel wat er zo ongeveer gebeurt gedurende de eerste 2.000 mcec. van een motorstart.

Op 24 mei 2020 01:05:08 schreef anne2:
[...]

Zo zeg je het correct, blindstroom doet niet mee in het vermogen vd diesel

Dat stond er wel maar bedoelde @Jinny zo niet. (kijk de vorige reacties er maar op na) @Jinny vindt dat je niet zomaar "stroom uit een diesel kunt trekken" omdat het dan "gratis" zou zijn...

EricP

mét CE

De inschakelpiek - inrush current - is niet incl. het op toeren komen maar zorgt voor het ontstaan van het aanloopkoppel. Deze stroom is ca. 20 x Inom. Op het moment dat de rotor dan begint te draaien, is die inschakelpiek al weer voorbij, gaat de diesel reëel vermogen leveren en daalt de stroom naar naar het 'start' niveau (5-8 x I nom.) dat nodig is voor het accelereren. Wanneer de motor uiteindelijk de nominale snelheid heeft bereikt valt de stroom verder terug naar operationeel niveau. Ja, alweer een theoretisch verhaal. Maar dat is wel wat er zo ongeveer gebeurt gedurende de eerste 2.000 mcec. van een motorstart.

Dus in jouw beleving heb je eerst een 'inschakelpiek' en daarna een 'startpiek'.
De rest van de wereld is van mening dat het magnetiseren en op toeren komen gebeurt bij het inschakelen. Maar wat je wilt. Jouw 'inschakelpiek' is helemaal niet interessant. Mis je een keer een halve sinus, dan mis je die. Daar valt niemand over.

High met Henk

Special Member

Helaas Herbert. Zover ik weet heb je voor Jinny het verkeerde geslacht...

Maare dito verhaal. Een HPU met ca 90 kVA op een genarator van 150 kVA.. Jammer dat bij onvoorverwarmd opstarten de generator uitging op overspeed of overvoltage.....

De piek stroom was niet probleem dus. De recovery erna wel...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 24 mei 2020 18:54:06 schreef High met Henk:
Helaas Herbert. Zover ik weet heb je voor Jinny het verkeerde geslacht...

Zou best kunnen... ik ken haar/zijn voorkeur niet.

Op 24 mei 2020 14:46:58 schreef EricP:
[...]Dus in jouw beleving heb je eerst een 'inschakelpiek' en daarna een 'startpiek'.
De rest van de wereld is van mening dat het magnetiseren en op toeren komen gebeurt bij het inschakelen. Maar wat je wilt. Jouw 'inschakelpiek' is helemaal niet interessant. Mis je een keer een halve sinus, dan mis je die. Daar valt niemand over.

Je hebt het weer verkeerd begrepen. Die halve sinus wordt niet gemist maar is juist zeer dominant aanwezig (20 x Inom). En zo'n in-rush piek wordt zeer zeker niet gemist door beveiligings- en controle apparatuur. Maar of "de rest van de wereld" daar ook zo over denkt, durf ik niet te beweren. Heb ze nog niet allemaal kunnen spreken....

Jinny

Golden Member

Ik ben zo lesbisch als het maar kan Herbert, je hebt inderdaad het verkeerde geslacht voor deze dame.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
benleentje

Golden Member

De inschakelpiek - inrush current - is niet incl.

Het merendeel van de mensen ziet het inclusief. Ik vind het wel een mooie uitleg en heb weer iets bijgeleerd. Als voorbeeld zie je soms in de gebruiksaanwijzing van een voeding staan. Inrush current 200A. En die is er voornamelijk omdat de condensator nog leeg zijn. Ik zie de Inrusch current ook als inclusief hoewel je bij de voeding verder geen opstartpiek heb omdat deze niet accelereert kan de voeding wel gelijk vol vermogen moet leveren.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
EricP

mét CE

Je hebt het weer verkeerd begrepen.

Ik heb je prima begrepen. Maar jij begrijpt de rest van de wereld steeds niet! :)

Die halve sinus wordt niet gemist maar is juist zeer dominant aanwezig (20 x Inom).

Waardoor de spanning dus inkakt en de rest van de installatie die periode dus mist...

En zo'n in-rush piek wordt zeer zeker niet gemist door beveiligings- en controle apparatuur.

Dan is die te trigger-happy. Ik ken geen genny die daarover zeurt. Ook geen fase (volgorde) bewaking-ding. Voordat die wat doen, moet er echt iets meer gebeuren. Of eigenlijk: iets langer.

Maar of "de rest van de wereld" daar ook zo over denkt, durf ik niet te beweren. Heb ze nog niet allemaal kunnen spreken....

Dat ga je ook niet redden. Maar heus, er is op een enkele theoreticus na helemaal niemand die dat gescheiden ziet. Je zet het ding aan en dat levert een piek in het stroom gebruik op. Dat die piek feitelijk 2 oorzaken heeft, is zelden relevant.

van een voeding staan. Inrush current 200A. En die is er voornamelijk omdat de condensator nog leeg zijn.

Als ik Herbert zo mag geloven, dan is die ook vooral voor de trafo die ff wakker moet worden. Die elco's laden, dat komt pas als de trafo gaat werken. En ook dat zal heel even duren, want tenzij die trafo heel fors overbemeten is, zal die ze ook in een halve periode niet vol krijgen (immers... normaal heb je daar dan alleen je 'rimpel' staan, niet moet het ding van 0 naar 'top'). En eh... Ik zie het dus ook niet zo hoor...

Op 24 mei 2020 21:13:55 schreef EricP:
Waardoor de spanning dus inkakt en de rest van de installatie ............

Precies en dat is nu de reden dat T/S daar bij de keuze van zijn aggregaat rekening mee moet houden. En dan niet voor wat de diesel betreft die het reële vermogen (KW) moet leveren, maar meer specifiek dat de generator voldoende (piek) KVA's kan genereren zonder dat het licht gaat knipperen.
En nogmaals, in tegenstelling tot de spanningsregelaar 'ziet' de governor deze genoemde spanningsdip niet maar zal enkele tienden van een seconde daarna wel onmiddellijk in actie komen wanneer er (meer) reëel vermogen wordt gevraagd en als gevolg daarvan het toerental naar beneden gaat.

Ik vermoed dat een 50kva aggregaat niet zo onder de indruk is van een 3kva motor die inschakelt.
Maar mocht het toch merkbaar zijn is het misschien een optie de pompen met een softstarter of zelfs met een frequentieregelaar te starten.

Is het de bedoeling een aggregaat te gaan kopen of om er 1 te huren?
Bredenoord heeft volgens mij tegenwoordig ook hybride verhuursets met accu's en zonnepanelen er bij. Dan loopt de aggregaat volgens mij alleen als de accu's leeg zijn, maar heb er zelf verder geen ervaring mee.