Knop van ledmodule automatisch laten schakelen

Goedendag,

Ik heb een led-modulde die, als er 12 volt op komt te staan, ledjes moet laten knipperen. Nu is het aan en uit schakelen van de module geen probleem, maar na het inschakelen moet er hardware matig een programma gekozen worden, waarna de ledjes pas echt beginnen te knipperen.

Kan ik de electronica zo aanpassen dat het hardware matig indrukken van een toets wordt overgenomen door electroninca?
Ik heb al geprobeerd een knop te overbrugggen maar dat werkt niet. Het apparaat moet eerst spanning hebben en pas daarna kan de programma keuze geactiveerd worden.

In de bijlage 2 foto's.

Alvast bedankt,
Pascal

Misschien met een weerstand en een condensator?

PE2BAS

elco eroverheen heeft bij mij ook al vaker gewerkt idd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

OK, dus over een vd toetsen heen. Welke waarde moet ik dan kiezen?

Dat is helemaal afhankelijk van het printje. Probeer eens een 100µF

PE2BAS
Willie W

Golden Member

Kun je ook een foto plaatsen van de onderkant van de print, Volgens mij moet er ook nog een weerstand bij.

Anoniem

Door de minimale onderdelen op het printje (als de onderkant niet vol smd staat ?) zullen de weak pullups (22k ?) in de controller wel aanstaan en lukt het met alleen een condensator
En logisch gezien zit de clamp diode ook in de controller om de condensator snel te ontladen als de voeding wordt uitgezet

Hierbij nog een foto. De 100uf lijkt nog niet te werken, maar misschien zat ie verkeerd om |:( Vanavond weer verder.

Thevel

Golden Member

Elco op deze manier aansluiten.

Anoniem

Hmm...ik vrees toch dat de software zodanig is geschreven dat opstarten van de controller met gelijktijdig een ingang laag niet lukt.
In dat geval zul je de "keuzepuls" moeten maken nadat je de module hebt aangezet
Valt nog wel op te lossen met een 40106 of 4093
Er zijn hier leden die kunnen toveren met deze 2 voor tijdfuncties :)

Nou dat wordt iets te gek voor mijn beperte kennis van electronica. Het probleem ik nu verholpen met een minder mooie manier, een ouderwets relais :D

Dank voor jullie input!

Thevel

Golden Member

Wil je niet vertellen hoe je het gedaan hebt?
Enne.... relais zijn niet ouderwets, ze worden nog steeds veel toegepast.

Oh, ja. Het is zo simpel dat ik dacht dat een uitleg wat overbodig zou zijn.

Maar het relais staat parelel met de voeding van de led-module. Een contact van het relais staat weer parelel over een druk-toets. Dus zodra er voeding op het spul komt is het relais traag genoeg om de schakeling te laten reageren.

Maar zo blijft het relais wel altijd aangetrokken..........

Thevel

Golden Member

Maar zo blijft het relais wel altijd aangetrokken..........

Met een elco'tje in serie met de spoel is dat op te lossen.

Op 26 mei 2020 21:19:04 schreef Retiredat55:
Maar zo blijft het relais wel altijd aangetrokken..........

Klopt, maar het is een paar keer per dag 3 minuten aan en daarna weer uit. Mag hopen dat ie dat wel redt.