PCB Ontwikkeling

Toch nog even hoor: ik ben het volledig mee eens dat "doen" een goede leerschool is, maar het is wel een beetje een open deur. Immers, een ASIC ontwerpen leer je ook door het te doen, en autorijden, en skateboarden. Ik vindt dat echter nog geen reden om het volgen van een cursus af te wijzen. Het is prima om eerste de basis dmv een cursus te leren, en daarna de handigheid en vaardigheid te leren door het te gaan doen. Anders hadden we ook nooit naar school hoeven gaan, gewoon doen was ook goed.
Nu weten we nog steeds niet of het voor werk of hobby is. Voor werk zou ik zeker voor een goede training gaan eerst.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 23 mei 2020 20:06:39 schreef fatbeard:
Mijn achtergrond gaat nog wat verder terug dan de Rotring-en-tekentafel: mijn eerste print heb ik rechtstreeks op het koper "getekend" met een 'speciale' inkt/verf. Met een penseeltje!
Verder klopt zo'n beetje alles wat er reeds gezegd is: VEEL DOEN. Schema eerst, dan pas de print.

Maar wat nog wel eens in het vergeethoekje raakt bij het geweld van alle hedendaagse ontwerppakketten is "DE BIBLIOTHEEK". Er wordt veel/vaak beweerd (meestal door reklame en marketing) dat er uch-duizend componenten in zitten en je 'dus' meteen aan de slag kan.
De praktijk is een ietsiepietsie weerspanniger: de component die jij wilt gaan gebruiken is nieuwer dan de bibliotheek (en staat er dus niet in), of is om de een of andere reden niet bruikbaar (te groot, verkeerde vormgeving, etc).

Uiteindelijk zie je jezelf genoodzaakt om een of meerdere bibliotheken zelf samen te stellen.
Gewoon doen: leer je van, plus dat je geen irritatie hebt om die net-niet-goede uitvoering...

tnks :)

Op 23 mei 2020 20:47:10 schreef flipflop:
Toch nog even hoor: ik ben het volledig mee eens dat "doen" een goede leerschool is, maar het is wel een beetje een open deur. Immers, een ASIC ontwerpen leer je ook door het te doen, en autorijden, en skateboarden. Ik vindt dat echter nog geen reden om het volgen van een cursus af te wijzen. Het is prima om eerste de basis dmv een cursus te leren, en daarna de handigheid en vaardigheid te leren door het te gaan doen. Anders hadden we ook nooit naar school hoeven gaan, gewoon doen was ook goed.
Nu weten we nog steeds niet of het voor werk of hobby is. Voor werk zou ik zeker voor een goede training gaan eerst.

Jij ook bedankt :)