Op 23 mei 2020 12:28:36 schreef SparkyGSX:
@fcapri: de prius laad zijn accu's door één van de elektromotoren in generatorbedrijf te gebruiken terwijl de verbrandingsmotor loopt.
1500kg bij 120km/h is ongeveer 830kJ, terwijl de prius een accu heeft van ongeveer 9kWh, oftewel 32.4MJ. Zelfs als je bij het remmen alle energie kunt terugwinnen, is dat maar 2.5%.
E-bikes die remenergie opslaan doen dat voornamelijk om marketing redenen, buiten bergachtige gebieden levert het echt niets op.
de mijne heeft 1,3kWh. in stad rijden kan ik zuiver electrisch, tot 2km, daarna is die leeg.
electrisch optrekken naar 50km/h en dan weer afremmen, laad die een groot deel weer bi.j
1kWh zou dan 3.5MJ zijn ongeveer. dat is dan 4x van 120 naar 0 afremmen om vol te laden.
als ik hier thuis vertrek, dan start de motor, en rijd die electrisch. hij belast de motor niet omdat die nog koud is. daarna begint die idd op te laden. maar tegen dan moet ik al beginnen remmen, dan valt de verbrandingsmotor uit en begint die zuiver electrisch te remmen (ik heb op display een balkje waarbij ik kan zien hoeveel ik electrisch rem en waar de frictieremmen mee ingrijpen).
in mijn kleine kronkelstraat moet ik ongeveer 3-5keer remmen voor ik op de grote baan ben
op de grote baan zal ik op benzine accelereren. ik ga dan naar een 80km/h en laat dan gas los, motor valt uit, generator komt in werking. tegen dat ik aan de carrefour ben 1km verder is de accu tamelijk geladen. ik rijd zuiver electrisch de parking op.
omgekeerd bij het naar huis rijden idem, electrisch op de parking, accelereren op benzine op de grote baan, afremmen om mijn klein straatje in te rijden en vaak is de accu dan bomvol waardoor ik de rest van het traject electrisch aan 30-45km/h afleg.
het verschil:
mijn vrouw had hiervoor een 1.6 benzine automaat mini cooper (120pk)
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/831063.html
Consumption:
verbruik 7.94 l / 100km gemeten over 16,721 km
CO2 emissions: 185 g / km
Fuel costs: 10.52 EUR / 100km
onze 1.8 automaat prius nu, die toch een pak zwaarder is door zijn 2 motoren en accu pack (136pk met 2motoren samen):
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/1080389.html
verbruik : 5.50 l / 100km gemeten over 8,847 km
CO2 emissions: 128 g / km
Fuel costs: 6.96 EUR / 100km
dus zo slecht is die remenergie terugwinnen toch niet.
op autosnelweg zal die idd op verbrandsmotor gaan bijladen, tenzij je bergachtige baan hebt.
maar in stadsverkeer laad die goed op door te remmen, en vertrekt die daarna zuiver electrisch. bij mij springt de benzinemotor pas aan boven de 35km/h (ben al tot 75km/h gegaan electrisch)