Lamp met enkele LED

Goedendag,

Ik ben bezig met het maken van een lamp, zo'n sprietlamp die veel mensen als kind wel eens gehad hebben, alleen in andere toepassing.

Hiervoor wil ik een enkele LED gebruiken met ingebouwde controller voor de wisseling van kleuren. Deze wil ik aansluiten op een transformator van 5v die ik nog heb liggen.

Ik heb dus enkel een kleurwisselende led nodig, het liefst 10 mm en een passende energiebron. Hoe ik weerstanden moet gebruiken weet ik niet.Leds die ik tegen kom zijn vaak 3-3.4v. Brand een dergelijke led door op 5v?

Heeft u tips waar ik rekening mee moet houden of zijn er handigere manieren met een klein lampje dat van kleur wisselt?

Alle hulp is welkom

Patrick de Zeester

Golden Member

Met een 5 volt adapter zou ik een weerstand van minimaal 100Ω er tussen zetten. Zonder die weerstand is inderdaad de kans groot dat de LED stukgaat.

Als echt een losse transformator is zal je ook nog een gelijkrichter en een elco nodig hebben om er gelijkspanning van te maken, dan kan de berekening van de weerstand ook iets anders uitvallen.

Hoe weet ik of dat bij mijn transformator nodig is? Ik weet niet wat een gelijkrichter en elco zijn. De transformator geeft 5v DC aan, dat duidt aan dat het om gelijkspanning gaat volgens mij?

[Bericht gewijzigd door Opperdaan op zondag 24 mei 2020 17:33:59 (32%)

Shiptronic

Overleden

Een led brand bij 3-3.4 V al door , je moet namelijk zelf de stroom regelen/begrenzen ! Spanning op een LED zetten is meestal einde oefening.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Patrick de Zeester

Golden Member

In dat geval heb je geen gelijkrichter en elco nodig. Gelet op de spanning van 5 V DC ga ik er maar vanuit dat de uitgangsspanning van de adapter gestabiliseerd is (d.w.z. dat onbelast de spanning ook 5 volt is). In dat geval zou een weerstand van minimaal 100Ω moeten volstaan (eventueel een wat hogere waarde kan voor de zekerheid ook).

Let op dat je de LED niet verkeerd om aansluit. Een gewone LED brand in niet als ie verkeerd om wordt aangesloten, maar gaat ook niet kapot. Echter ik weet niet of een "kleurwisselende" LED hier tegen kan.

Kruimel

Golden Member

Die hebben meestal en ingebouwde diode en geleiden gewoonlijk als je ze verkeerd om aansluit, al weet ik niet of dit altijd zo is en wat voor stroom ze zo aankunnen.

Als die led al een ingebouwde controller heeft, dan heb je ook geen weerstand meer nodig waarschijnlijk.

Heb je het typenummer van die LED?

Patrick de Zeester

Golden Member

Ik heb zelf van die color-changing LED's en boven de 3 volt gaan die al behoorlijk fel branden, ik betwijfel of ze het lang uithouden op 5 volt zonder enige vorm van stroombegrenzing.

een "led met ingebouwde controller" is niet een "gewone led".

Een "gewone led" brand door bij 5V, moet een weerstand voor bij 5V enz. Maar of dat ook geldt voor "led met ingebouwde controller", ik betwijfel het.

Als die dingen bestaan verwacht ik dat de drie kleuren leds met drie weerstanden vanuit een klein controllerchipje gestuurd worden. Dus met ingebouwde weerstanden al geschikt om op 5V te werken.

Dit alles kan je pas zeker weten als je de handleiding van de "led met ingebouwde controller" er bij pakt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kruimel

Golden Member

Die dingen hebben naar mijn weten geen ingebouwde weerstanden, er moet een weerstand extern. Ik heb ze hier (maar misschien andere dan jij natuurlijk), en de voedingsspanning gaat mee omhoog en omlaag bij het wisselen tussen kleuren. Gewoon aansluiten als een gewone LED (met een serieweerstand dus). Knipper-LEDs hebben dit ook, die kan je ook niet meteen op 5V aansluiten.

Ze hebben wel een stabiele spanning nodig, dus als je voeding niet afgevlakt is reset de interne teller telkens en blijft het licht (meestal) rood. Mik op 10mA en ga uit van ongeveer 2,5V spanningsval. Ik zou een 220Ω weerstandje gebruiken in plaats van de eerder genoemde 100Ω want een LEDje op de rand van zijn kunnen gaat niet lang mee.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op zondag 24 mei 2020 20:02:55 (32%)

Turbokeu

Golden Member

Op 24 mei 2020 19:24:49 schreef rew:
een "led met ingebouwde controller" is niet een "gewone led".

Een "gewone led" brand door bij 5V, moet een weerstand voor bij 5V enz. Maar of dat ook geldt voor "led met ingebouwde controller", ik betwijfel het.

Als die dingen bestaan verwacht ik dat de drie kleuren leds met drie weerstanden vanuit een klein controllerchipje gestuurd worden. Dus met ingebouwde weerstanden al geschikt om op 5V te werken.

Dit alles kan je pas zeker weten als je de handleiding van de "led met ingebouwde controller" er bij pakt.

Een 15-tal jaar geleden heb ik ooit eens een tiental van deze color-changing LED's aangekocht via een Nederlandse webshop en uit de 10 exemplaren was er maar ééntje die (min of meer) werkte (allemaal getest op 5V met voorschakelweerstandjes van 270 tot 470 Ohm).
Uiteindelijk toch maar direct op 5V geprobeerd en toen werkten ze allemaal (stroomopname tussen ca. 15 en 70mA, afhankelijk van de kleur).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Kruimel

Golden Member

In wat voor behuizing zaten die? De mijne zijn gewoon standaard 5mm LED behuizingen, en daar ga je niet weg komen met 70mA door de LED, maar die lijken wel te werken met een weerstand in serie of de voeding in de stroombegrenzing.* Ze werken ook op een CR2032 knoopcel want die hebben vaak een relatief hoge interne weerstand en zijn voldoende ontladen voordat de LED kans heeft te smelten.

*De meeste voedingen hebben een capaciteit op de uitgang, dus doe dit bij voorkeur door de spanning op <1,5V in te stellen, de LED aan te sluiten en dan pas de spanning op te draaien. Anders geven ze een kort flitsje en daarna alleen "zwart licht". ;)

@Turbokeu: dat waren wel leds van 15 jaar terug.

Je kunt gewoon die 5V dc adapter gebruiken en een weerstandje van 150 Ohm in serie met de led plaatsen.

Turbokeu

Golden Member

Dat waren 5mm doorschijnende RGB LEDs met een ingebouwd controllertje.
70mA is ca. 23mA/LED bij wit licht R+G+B en volle helderheid.
Bij de 'fadende' tussenliggende kleuren was de stroomopname veel lager.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Anoniem

Op 24 mei 2020 16:52:41 schreef Opperdaan:
Goedendag,

Ik ben bezig met het maken van een lamp, zo'n sprietlamp die veel mensen als kind wel eens gehad hebben, alleen in andere toepassing.

Hiervoor wil ik een enkele LED gebruiken met ingebouwde controller v

Ik heb dus enkel een kleurwisselende led nodig, het liefst 10 mm en een passende energiebron. Hoe ik weerstanden moet gebruiken weet ik niet.Leds die ik tegen kom zijn vaak 3-3.4v. Brand een dergelijke led door op 5v?

Heeft u tips waar ik rekening mee moet houden of zijn er handigere manieren met een klein lampje dat van kleur wisselt?

Alle hulp is welkom

Op 24 mei 2020 17:29:19 schreef Opperdaan:
Hoe weet ik of dat bij mijn transformator nodig is? Ik weet niet wat een gelijkrichter en elco zijn. De transformator geeft 5v DC aan, dat duidt aan dat het om gelijkspanning gaat volgens mij?

Help;, ik ben bezig met voetballen maar kan iemand me vertellen wat een bal is?

Je gaat dit niet leuk vinden, maar de waarheid heeft ook zn rechten.
Men kan op een forum hulp bieden, maar een complete op je lijf geschreven initiatiecursus in elektriciteit is niet mogelijk.
Het is jouw hobby, je mag zelf ook wel een inspanning doen.

Je kunt toch niet beginnen met iets te bouwen als je totaal, maar dan ook totaal niks afweet over het onderwerp?
Dat kan gevaarlijk zijn, en het leidt enkel naar teleurstelling.

Ofwel dweil je de discounts af tot je een passend gadget vindt,
Er is zo'n overaanbod tegen spotprijzen dat je ej afvraagt of zelfbouw van een lampje wel realistisch is.
En als het uit interesse is, begin je met je in te lezen over je onderwerp. Er is ontzettend veel over te vinden.
Stel daarna hier je vragen als je iets niet begrijpt.

Eerst kruipen, dan staan en dan pas lopen, zo leert elk kind het.

Sine

Moderator

@GD, moest je voor dat epistel reageren op een topic van twee weken geleden?

Ik ken die kleurenwiel leds ook enkel in de uitvoering die je direct aan 5V mag knopen. Dus zo tricky is dat niet.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 6 juni 2020 10:24:14 (26%)