Zekering

Beste mensen,

Hier een vraag vwb een weerstandje van een Inventum deken.
Omdat ik deze gebruik vanwege lichamelijke omstandigheden,kapte de
deken
ermee.
Maar de temperatuur wordt hoger dus nu niet meer zo nodig om hem te
gebruiken,en dus op onderzoek uit,de standen schakelaar verwijderd en
open gehaald,zit er (althans voor mij)een weerstand in die niet meer
werkt.
volgens mijn idee wordt deze gebruikt als een soort zekering(excuus als
dit niet goed is).
Deze codering is voor mij vrij hoog vandaar ,kan iemand mij hier de
juiste uitleg over geven.
Is deze te vervangen door een nieuwe of een andere optie,want we leven
dus al in een wegwerp wereld ,en als ik dit kan herstellen zou ik dit
persoonlijk op prijs stellen
Kleur codering volgens mij:Bruin-Zwart-Zwart-Grijs-Goud .
Op de print staat op de plaats waar de weerstand zit f2,weet niet of
dit van fuse is(zekering).

Dat is een fusable resistor of fuse resistor van 10Ω maar ik zou toch eerst de oorzaak zoeken waarom die kapot is gegaan want je wilt toch geen brand veroorzaken.

LDmicro user.
mvdk

Golden Member

Als die zekering defect is, is er ook iets anders niet in orde.
Die deken kan brand veroorzaken.
Gooi weg, en koop een nieuwe.
Ik weet dit klinkt niet zoals je het wil horen, maar mijn neef heeft dit eens meegemaakt. De verzekering betaalt wel, maar al je onvervangbare spulletjes ben je kwijt. Niet van de brand, maar van het roet.

Met mvdk eens. plaats een nieuwe identieke weerstand, gaat deze weer kapot, einde oefening! tenzij je een. duidelijke fout vind in het kastje is het tot daar aan toe...
l

Op 25 mei 2020 10:54:50 schreef MGP:
...maar ik zou toch eerst de oorzaak zoeken waarom die kapot is gegaan...

De oorzaak vermeldt de TS zelf al, gebruik vanwege lichamelijke omstandigheden. Ja, dan gaan ze stuk.
Omdat ik deze gebruik vanwege lichamelijke omstandigheden,kapte de deken ermee.
... of zou ie dat niet zo bedoelen? :-) Sowieso enge dingen die dekens, brr. Onder gecontroleerde omstandigheden zou je het ding weer aan kunnen zetten om te zien of ie ergens te heet wordt, of teveel stroom trekt. Iets van een zekering moet er wel weer in lijkt me.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Kruimel

Golden Member

Geen idee wat lichamelijke omstandigheden zijn, maar dat is niet super relevant. In dit geval moet de zekering vervangen worden met een zogeheten 'fusible resistor' (dat is de zoekterm die je nodig gaat hebben). De waarde is zo te zien 1Ω, de grijze ring moest eigenlijk zilver zijn en duidt een vermenigvuldigingsfactor van 10-2 aan. Normale weerstanden kunnen in de brand vliegen bij overbelasting en zijn niet geschikt. Een vergelijkbaar component is dit:

https://nl.farnell.com/productimages/standard/en_GB/42254194.jpg
https://nl.farnell.com/vishay/nfr2500001008ja500/res-1r-5-330mw-axial-metal-film/dp/9473939

De grootte is wel van belang, je zou even moeten kijken of het fysieke formaat gelijk is. Overigens zie ik geen tekenen van langdurige verhitting van de (pertinax) print, wat doet vermoeden dat er een plotselinge harde kortsluiting was in plaats van een slijtage-mechanisme of een trage sluiting. Daarom geef ik vervanging weinig kans, maar je kunt altijd geluk hebben. Zolang je een geschikte weerstand monteert zou het geen enorm veiligheidsrisico moeten opleveren om het te testen.

Hallo.

excuus voor de ietwat late reactie van af mijn kant,maar bedankt voor de nuttige reacties van allen.
Ja is een beetje dom omschreven van me,(en begrijp de reacties hierop ook wel)maar ik heb reuma en dan is dit voor mij althans een goede uitkomst.
Ga dit althans wel verder onderzoeken,met de nodige opties hier gegeven.
Is er echt meer aan de hand ,ja dan ga ik ook niet moeilijk doen hoor,zoals gezegd als alles verbrand of meer is mij dat ook niet waard.

bvd mwrv,

Als de fuse resitor de deken rechtstreeks van spanning voorziet dan heeft het spontaan defect gaan een oorzaak en wel de deken ansich. Zo te zien is de stroom te hoog opgelopen en in het kader van de brandveiligheid zou ik persoonlijk niet tot vervanging van die resistor overgaan. Ik heb er at random een gebruiksaanwijzing van een Inventum deken op nagelezen maar als de resistor defect gaat is er een serieus probleem met de deken.