Defecte Li-ion batterij oplader fiets

Hallo allemaal,

Ik heb één li-ion batterij oplader die defect is. Als ik aan de uitgang meet, dan begin ik met een spanning g van rond 50 Volt, en deze gaat in gestaag tempo aftellend naar 0 Volt. Heeft iemand een idee wat dit kan inhouden en waar ik als eerste moet gaan zoeken?
Alvast bedankt voor jullie meedenken.

stekker is een 3 polige din? dan check stekker van de lader, en trafo op losse pootjes in de soldeer door vallen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

gemeten met accu er aan of niet?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Het is zelfs een vijfkoppige stekker, alleen heb ik op de printplaat gemeten. Dus de pinnetjes kunnen het niet zijn..

Shiptronic

Golden Member

Dan valt er niets te doen ,en gaat de adapter "uit"

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Net gemeten met accu er aan en dit geeft hetzelfde beeld, alleen gaat de waarde sneller naar 0 Volt.

Het kan zijn dat de accu te ver ontladen is.

Er zijn twee niveaus van "te ver ontladen".

Als de spanning op 1 van de cellen onder de 3.2V (*) komt moet de accu uit en mag je eigenlijk geen ondersteuning meer vragen. De accu gaat "uit" en geeft geen spanning meer naar de motor.

Als je de accu zover leegrijd en dan de accu een maandje niet oplaad dan kan zelfontlading er voor zorgen dat de spanning op een cel onder de 2.5V (*) komt. Nu is het officieel "gevaarlijk" om de accu op te laden en gewoon verder te gebruiken.

Als de accu in die eerste stand zit, dan kan het zijn dat "even spanning aanbieden" de accu prepareert voor "ok nu gaan we laden". Als de accu in die tweede "te ver ontladen, laden en verder gebruik is gevaarlijk" stand zit dan zal ie NIET wakker worden en dan kan de acculader detecteren: Ok, ik kan niets doen, ik ga weer uit.

Dit is een alternatief scenario wat de geobserveerde feiten zou kunnen verklaren. Het zou ook nog kunnen dat jij gelijk hebt en dat de acculader "raar" doet.

(*) Dit zijn "nette" waardes, maar de implementatie van de fabrikant kan afwijken en een andere waarde gebruiken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt voor jullie antwoorden.

Op de accu zit een indicator die aanheeft dat er zeker nog de helft van de capaciteit beschikbaar is. Ik heb 2 accu's en oo beide accu's hetzelfde probleem. De ledindicator van de oplader brand ook niet. Niet rood en ook niet groen. Ik denk toch echt dat de lader kapot is.

Ik denk dat dit voor mij niet te repareren valt en ga maar op zoek naar een nieuwe oplader. Nogmaals bedankt voor jullie meedenken!

ik vind het al een rare dat die 42V 2.0A is.
10S accu is 37V,11S accu is 40.7V 12S is 44.4V.

42V zou ik eerder aanzien als een 10S li-ion lader, de 42V is dan de MAXIMALE spanning.
de accu zelf is een 37V accu (10x 3,7V).

dan mag deze lader absoluut niet naar 50V gaan, en mogelijks detecteerd een veiligheidscircuit dat de lader kapot is en schakelt dit uit.
het zit dan in het schakelende deel dat de 42V gelijkspanning moet leveren. het ver omhoog gaan zou me dan doen denken dat de feedback loop het niet doet (referentieweerstanden, optocoupler,...).

zal wel te repareren zijn, aangezien die naar 50V gaat, is het schakelende deel nog in orde (transfo, schakelfet, oscillator,...).
het hangt af van je electronica kennis. want in die voeding zitten componenten op 325V DC en die kunnen aardig prikken.
het vastnemen van 2 verschillende koelelementen kan al een rammeling geven. dit is dus niet voor beginners om aan te knutselen

[Bericht gewijzigd door fcapri op 26 mei 2020 10:57:34 (25%)]

Op 26 mei 2020 10:54:09 schreef fcapri:
ik vind het al een rare dat die 42V 2.0A is.
10S accu is 37V,11S accu is 40.7V 12S is 44.4V.

Nee, dit hoort. 10S is 37V nominaal en moet je opladen met/tot 42V. De lader is dan "42V".

Als elektronerd wil je op de lader "42V" zien staan. Als "consument" kan het zijn dat je denkt: ik heb een 37V accu, waarom heb ik nu een 42V lader? Als een bedrijf vaak genoeg hier "klachten" over heeft gehad kan ik me voorstellen dat ze zeggen: Die 37V accu, dat noemen we een 36V accu-systeem. En dan ook de bij behorende lader noemen we "lader voor het 36V accu systeem".

Oh! Nu snap ik hem. Die 50V die had ik nog niet gezien. Dat is rijkelijk veel, inderdaad. Dan zou er ergens een terugkoppeling kapot kunnen zijn en dat er dan een overspanning-beveiliging aanspreekt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

meestal zeggen ze 37V li-ion charger. net de mijne bekeken en is ook zo. ook al komt er 42V uit

https://cdn.shopify.com/s/files/1/2617/5186/products/36V-Lead-acid-battery-charger-bike-36v-smart-electric-scooters-scooter-charger-36v-1-6-2.jpg?v=1573905664

dus die 42V is al verwarrend. als het daadwerkelijk een 10S lader is, dan is die 50V idd te hoog.
als het een 'andere' lader is, dan kan die 50V normaal zijn. dat zien we hier niet.

ik denk dus ook, voeding naar 50V, overspanningsbeveiliging schakelt de voeding uit

Jullie verhaal klinkt voor mij logisch, qua overspannings beveiliging. Mijn kennis is niet toereikend om er aan te gaan knutselen en dat heb ik ook al gevoeld haha. Opladen van batterijen is zoiezo al tricky dus beter maar niet zelf aan knutselen bij nader inzien. Ik heb een nieuwe oplader zetels.
Nogmaals bedankt voor jullie meedenken.

Gr

Beste mensen, ik heb dus een nieuwe oplader gekocht, maar deze wordt vreselijk warm (Ruim 52 graden Celsius)bij het opladen. Heb ik nooit zo gemerkt bij de vorige, terwijl het precies dezelfde is.
Ik snap dat er warmte vrijkomt, maar is dit wel normaal?
Oja de omgevingstemperatuur is maar 22,0 graden.