Vervangen lastige IC's - wie helpt?

Hallo!

Moet twee lastige IC's firewire vervangen op MB van fotoscanner. Wie kan dat voor mij doen? Of weet iemand die dit kan doen? Zie http://www.shtengel.com/gleb/Nikon_coolscan_8000_Firewire_repair.htm voor details.

Zou perfect zijn! :)

Waar in de buurt kom je ergens vandaan maakt het makkelijkere

Shiptronic

Overleden

Na ruim een jaar toch maar weer een poging wagen? extra info : https://www.circuitsonline.net/forum/view/144106

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ja dit keer een 4000 scanner; vorige niet werkend gekregen.

Ik kan MB opsturen of langs brengen; woon in Wageningen maar kom ook wel af en toe in Egmond/Utrecht.

Misschien even je emailadres in je profiel toevoegen?

Op 26 mei 2020 13:49:08 schreef Roland11:
Misschien even je emailadres in je profiel toevoegen?

Aangevuld en zou nu zichtbaar moeten zijn :)

ik kan het wel voor je doen voor een kleine vergoeding, maar heb je zelf de ic's?
die eerste is goed verkrijgbaar, die NXP/Philips SAA7356HL niet

[Bericht gewijzigd door Stijnos op woensdag 27 mei 2020 12:03:58 (10%)

Even voor mijn gevoel; hoeveel werk is het eigenlijk om 2x IC's netjes te vervangen? Hoeveel tijd kost dat?

Op 27 mei 2020 15:35:54 schreef RRH:
Even voor mijn gevoel; hoeveel werk is het eigenlijk om 2x IC's netjes te vervangen? Hoeveel tijd kost dat?

IC's verwijderen, schoonmaken, IC's weer solderen? Zelfs voor iemand die daarin geoefend is zou ik rekenen op een half uur.

This is the world we know best, the world of madness

Ik heb geen ervaring met het smd solderen, maar ben wel benieuwd hoe dit soort chips worden ge-de-soldeerd. Gaat dat met een sodeerbout of met hete lucht? Of heb je zo'n speciale soldeerbout-tip nodig?

daar heb je hete lucht voor nodig, of idd zo'n speciale socket voor op een bout, maar ik betwijfel of dat lekker werkt.

Ik heb geen ervaring met het smd solderen, maar ben wel benieuwd hoe dit soort chips worden ge-de-soldeerd. Gaat dat met een sodeerbout of met hete lucht? Of heb je zo'n speciale soldeerbout-tip nodig?

Desolderen met een soldeer föhn of gewoon met twee gewone magnastat weller soldeerbouten. Een bout in de linkerhand en één in de rechterhand.

Solderen ook weer met een ouderwetse soldeerbout. En later met soldeerlitse het overtollige soldeertin verwijderen.

De skills zijn hier belangrijker dan het gereedschap tenzij je natuurlijk een reflow oven gebruikt. Dat is het mooiste. Maar dat heeft niet iedereen.

Een reflow zou ik nooit doen, omdat de rest van de print niet opnieuw hoeft en daar misschien niet geschikt voor is.
Ik betwijfel het of je dit met 2 gewone soldeerbouten los gaat krijgen zonder de pads of de omliggende rlc's te mollen.
Gewoon gereedschap gebruiken wat hiervoor bedoeld is.

Even een andere hoek. Is een nieuw moederbord niet goedkoper/makelijker/grotere kans van slagen?

@Is een nieuw moederbord niet goedkoper/makelijker/grotere kans van slagen?

Scanner worden al 10 jaar of langer niet meer gemaakt. En bij allemaal gaat Firewire na een tijdje kapot. Heel jammer.

Wie kan hobbymatig de IC's voor mij vervangen?

Shiptronic

Overleden

Wat is er zo bijzonder aan deze scanner ? Kan je er niet een op USB nemen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 27 mei 2020 19:10:49 schreef Shiptronic:
Wat is er zo bijzonder aan deze scanner ? Kan je er niet een op USB nemen?

Zijn goede scanners en zonde om dit soort apparaten gewoon weg te gooien. Wil proberen hem te repareren.

Wie kan hobbymatig de IC's voor mij vervangen? Zou fijn zijn.

Shiptronic

Overleden

Gezien tijd en gebruik materiaal zit je al snel aan de 100 € , is die dat nog wel waard? Wat is het prijs verschil met een nieuwe ? Je schrijf goede scanner? Nou dat blijkt :) Als ze al 10 jaar niet meer worden gemaakt, is de techniek dus nog veel ouder.

Wat met de kosten als na het vervangen van beide IC's het apparaat nog niet functioneert?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Stijnos heeft toch aangeboden het te doen?

Ik kan het ook voor je doen tegen een kleine vergoeding, als je zelf de ICs al hebt.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ja aanbod staat nog, het viel buiten het te verwachten budget, maar zoals shiptronic al zegt is 100.- niet gek. Ik zat nog erg schappelijk dan ;)

Op 27 mei 2020 19:20:34 schreef Shiptronic:
Gezien tijd en gebruik materiaal zit je al snel aan de 100 € , is die dat nog wel waard? Wat is het prijs verschil met een nieuwe ? Je schrijf goede scanner? Nou dat blijkt :) Als ze al 10 jaar niet meer worden gemaakt, is de techniek dus nog veel ouder.

Dergelijke scanners van Nikon gaan al snel over de 4000 euro en zijn zelfs tweedehands nog zeer stevig aan de prijs.

Onderdelen en support voor alle series onder 8000ED zijn echter gestopt.

We gaan het zien op wiens aanbod hij ingaat, en voor welke prijs ;-)

Op 27 mei 2020 18:58:28 schreef RRH:

En bij allemaal gaat Firewire na een tijdje kapot. Heel jammer.

ter info.. fire-wire interfaces gingen vanaf de eerste dag van hun introductie al stuk. dat ligt niet aan de chips, maar de gevoeligheid van de het geheel voor spanningsverschillen en statische ontladingen.
Altijd eerst je fire-wire device op hetzelfde potentiaal brengen dan de PC alvorens te ze verbinden en je hebt geen problemen.

Zelf nooit een fire-wire interface opgeblazen ( de regel van hierboven gerespecteerd) maar met honderden weten sneuvelen.( en vervangen)

Op 28 mei 2020 06:18:43 schreef anne2:
https://www.marktplaats.nl/u/rrh/271230/

Ah, zo te zien is de OP meer een handelaar dan een hobbyist die voor eigen gebruik de scanner wilt repareren. En zelfs dan vond hij mijn aanbod van EUR 50 (excl chips) + officiele factuur te duur ;-)