elektriciteitsdistributie verplaatsen (subkast)

We zijn bezig met het renoveren van onze woning. Momenteel zijn we bezig met het plannen van onze verdeelkast / groepenkast voor ons woonhuis. Deze groepenkast / elektra is door de vorige bewoners aangelegd en moest sowieso worden vernieuwd. Naast de elektra willen we ook een domotica systeem plaatsen. Via het domotica systeem kunnen er een aantal lichtpunten en wcd’s worden geschakeld. Het naast elkaar plaatsen van de nieuwe meterkast en domotica kast is dan ook handig.

Bij het plannen komen we er al snel achter dat onze huidige meterkast te smal is om alles te plaatsen. Er is geen ruimte om de kast breder te maken. Het ligt voor ons voor de hand om elektra / domotica en netwerk infrastructuur in de onderliggende kelder te plaatsen. Het is even de vraag om alles volgens de richtlijnen (Stedin) en de NEN1010 normen te krijgen. We hebben inmiddels twee mooie plaatstalen wandkasten (Striebel & John 2/5a en 3/5a) aangeschaft die we aan elkaar kunnen koppelen.

Omdat de kelder alleen te bereiken is met een trap zullen we de huidige locatie van de meterkast (naast de voordeur) in stand moeten houden. Anders gezegd, de gas / water / cai / tel en hoofdaansluiting elektra (met slimme meter) houden we op de bestaande plaats. Alleen de zone voor elektriciteitsdistributie apparatuur verplaatsen we naar de kelder

De vraag is even hoe we dat netjes en bovenal veilig kunnen doen. Allereerst zullen we een schakelaar in de bestaande meterkast moeten houden (voor de brandweer). Daarnaast moet de kabel naar de nieuwe meterkast in de kelder ook worden beveiligd. De afstand is niet bijzonder ver. We kunnen met de kabel net binnen de veroplichte 3 meter blijven. Dat lukt overigens alleen als we de bedrading aan de bovenzijde vd meterkast laat binnenkomen en deze dan direct op een rijenklem plaats aan de bovenkant van de kast.

Voorgestelde opstelling:

- Hoofdaansluiting (3 fase 25A)->
- Slimme meter ->
- Mini verdeler met Krachtgroep (3P+N en hoeveel A en B of C (>40A) karakteristiek? bijvoorbeeld C63A?)->
- YMvK-MB kabel (minimaal 5x6mm2 kabel) naar de nieuwe meterkast in de kelder en de kabel blijft binnen de 3meter ->
- Rijenklem
- Hoofdschakelaar (4P 63A) ->
- Verder als normale meterkast

Zou deze opstelling in orde zijn of zijn er andere stappen aan te bevelen (of verplicht)? Alle tips zijn van harte welkom.

Ik zou zeggen: hoofdschakelaar in de bestaande meterkast houden en dan met een kabel 6mm2 naar de kelder. Extra beveiligen van die kabel is volgens mij niet nodig, de hoofdzekeringen van het netwerkbedrijf zijn hiervoor afdoende.
Ik snap alleen niet waarom je plaatstalen kasten neemt. Waarom niet gewoon een standaard groepenkast van kunststof?

Ik persoonlijk zou in de meterkast ook een lichtgroep plaatsen voor de hal en kelderverlichting, zodat je niet bij een storing in het donker met een dubbele nek in de kelder valt.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

en hoeveel A en B of C (>40A) karakteristiek? bijvoorbeeld C63A?)->

Grootste zekering in je subkast mag maar 16A zijn. Met een 20A ben je niet meer selectief to je hoofdzekering. In een wooning is het hoofdzakelijk allemaal B karakteristiek en bij hoge uitzondering een keer C.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik zou gewoon zo als een voorganger al zegt,van boven na de hoofdschakelaar vertrekken met een 5x6mm2, en boven 1 of 2 groepen laten, al was het maar voor de kelderlamp en een wcd in je meterkast voor je modems ed.

Is de kelder goed droog ? Elektrameteriaal kan slecht tegen damp/vocht , vooral aardlekken met elektronica gaan dan sneller stuk of erger schakelen niet af bij een fout.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik mis een (de) aardlekschakelaar(s).

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Na de meter een klein kastje met alleen een hoofdschakelaar en vervolgens naar de verdeelkast in de kelder is de beste oplossing. Mits de kabel niet langer is dan 3 meter, zolang de kabel niet langer is dan 3 meter hoef je deze volgens de NEN 1010 niet af te zekeren of te beveiligen met aardlek. De hoofdzekeringen van de netbeheerder zijn dan voldoende als veiligheid.

Ook als de kabel langer is dan 3 meter zou ik hem niet extra zekeren. Wat voor zekeringwaarde zou je dan moeten nemen? Tussen de 25A van de hoofdzekeringen en de 16A van de groepszekeringen zit alleen nog maar 20A en dan is de zaak niet meer selectief. Nog afgezien van het feit dat je de aansluitwaarde vermindert van 3x25 naar 3x20.

Op 26 mei 2020 20:01:09 schreef Toeternietoe:
Ik mis een (de) aardlekschakelaar(s).

aardlek op de hoofdvoeding zetten met 2 meter kabel naar de kelder, dit is zeker overbodig in de hoofdkast. wel in de domoticakast.

dit soort kasten heeft men op t werk al zat gemaakt, kleine kast op de hoofdaansluiting, domotica verdeler elders in huis. niet zelden een kast van 2m2 groot die stampvol zit, zeker bij oudere huizen. ook later bijgemaakte kasten, die vanuit de groepen in de hoofdkast worden gevoed en dus meerdere groepen in die domoticakast. er zijn toen op de eindgroepen in de hoofdkast relais gezet, welke met 1 "hoofdschakelaar" in de domoticakast spanningsvrij gemaakt konden worden.

idd niet gaan tussenzekeren, niet nodig als je kabel dik zat is, dus 4 of 6mm2 kabel nemen als voeding voor die kast in de kelder. wel moet er zowel boven als onder een hoofdschakelaar/werkschakelaar aanwezig zijn in de kast.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 26 mei 2020 20:44:46 (13%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Weet je zeker dat je een plaatstalen kast wilt plaatsen in de kelder? Dan MOET je een veiligheidsaarding hebben gebaseerd op je 25A aansluiting, of er een aardlekschakelaar (300mA) voor zetten.
Een beveiliging bij je meter voor de kabel naar de kelder MOET.
De genoemde 3 meter eis is niet van toepassing omdat je niet in dezelfde ruimte blijft. Dit kan/mag een 25A beveiliging zijn, ondanks dat je dan niet selectief bent tov je Stedin beveiliging.
Als je hier een 3P+N automaat voor neemt dan kan deze gelijk als hoofdschakelaar fungeren.

Ga je naar een kunststof verdeler in de kelder dan mag je de aarde baseren op 16A , waarbij ik er vanuit gaan. dat er groepen van max 16 A zijn.
Heb je alle groepen mede beveiligd met aardleks dan mag je aarding 166 Ohm zijn.
Maar alleen dus bij een kunststof verdeler in je kelder.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

ik zou er sowiso geen metalen verdeler aanhangen, tenzij je een erg grote verdeler gaat maken voor domotica.

een extra 25A beveiliging plaatsen terwijl je maar 1 afgaande kabel hebt lijkt me nogal overbodig. een hoofdschakelaar moet wel iig, en daar mag je in geval van automaten niet de hoofdautomaten voor gebruiken, is meer als 1 handeling.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Waarom niet de groepenkast behouden op zijn huidige plaats en de eindgroepen gewoon aldaar aansluiten? Vervolgens met 2 of 3 eindgroepjes naar de kelder voor de voeding van de domotica.

Gr.

Erik

Een beveiliging bij je meter voor de kabel naar de kelder MOET.

Waarom? Die zekeringen zit er toch al in de vorm van de zekeringen van de netbeheerder en een 5G6 is daarvoor ruim dik genoeg. Een beetje onzinnig om dubbel te zekeren.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 26 mei 2020 22:55:38 schreef benleentje:
[...]Waarom? Die zekeringen zit er toch al in de vorm van de zekeringen van de netbeheerder en een 5G6 is daarvoor ruim dik genoeg. Een beetje onzinnig om dubbel te zekeren.

Tja de TS wil het doen volgens de NEN1010, en die heb ik echt niet geschreven.
Volgens deze NEN1010 mag de genoemde beveiliging vervallen als:
De leiding (kabel) max 3 meter is, EN
De leiding brandvrij gelegd is, EN
De leiding in dezelfde ruimte blijft.

Aan de laatste voldoet deze installatie niet.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dat geld enkel voor een niet gezekerde kabel dus als je de kabel voor de zekeringen van de netbeheerder zou gaan aftakken.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 26 mei 2020 23:20:04 (42%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Die 30 cm draad van netbeheerder zekeringen naar je afgaande kabel in een huisinstallatie In=25A in klinkklare onzin om deze nogmaals te beveiligen.
Wel in een kelder een kunststof kast toepassen.

Helaas heeft Toet gelijk, de beveiliging van je netbeheerder telt niet mee als beveiliging van de kabel.

In het geval van een plaatstalen verdeler, plaats je dus een selectieve aardlekschakelaar (ivm aardverspreidingsweerstand) en een krachtgroep 25A in de hoofdverdeling. Ondanks dat deze laatste niet selectief is met de beveiliging van de netbeheerder.

Fryslân
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je een klein stuk kabel gebruikt (zie voorwaarden mijn vorige post) dan mag je de kabel selecteren op de beveiliging of belasting aan het EINDE van de kabel.
Je mag je kabel tussen de meter en je verdeelkast, als je NIET aan de gestelde voorwaarden voldoet niet bepalen aan de hand van de beveiligingen van je netbeheerder.

Tenzij je niet aan de NEN1010 wilt voldoen.......

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Jeetje wat een antwoorden in zo’n korte tijd, super bedankt. Ik probeer hieronder wat samen te vatten en nader toe te lichten.

“Is de kelder goed droog?”

We gaan er een ventilatiesysteem aanleggen en het is een betonnen bak die we voor het plaatsen nog extra impregneren op de naden (door specialist en onder druk ingebracht). Maar ik deel de zorg en we gaan ervanuit dat we alles goed krijgen qua vochtigheid.

“Grootste zekering in je subkast mag maar 16A zijn.”

In de de subkast komen inderdaad alleen max 16A zekeringen. De B/C vraag ging over het kleine kastje direct boven de slimme meter. Mijn vraag was of er een zekering nodig zou zijn in de minikast (zie hieronder)

“zekering naast de hoofdschakelaar in de minikast nodig”

Het antwoord is als dus ja. Hoewel de kabel naar de subkast binnen de 3 meter blijft gaat de kabel naar een andere ruimte. Verstandiger is om in plaats van een hoofdschakelaar een 3P+N automaat te nemen van 25A. Dat geeft ook gelijk een antwoord op welke zekeringswaarde ik dan voor de kabel zou moeten nemen. Maar nog onduidelijk is of je een 3P+N automaat in plaats van een hoofdschakelaar mag gebruiken.

Wat ik wel moet doen is in de minikast een selectieve aardlekschakelaar (ivm aardverspreidingsweerstand) van 300mA en een krachtgroep 25A plaatsen.

“Ik persoonlijk zou in de meterkast ook een lichtgroep plaatsen voor de hal en kelderverlichting”

Goed punt. Ik wilde deze vanuit de subkast maken naar boven toe maar makkelijker is natuurlijk direct bij de 1ste kast. Als ik extra groep(en) plaats in de minikast zit ik dan niet weer met de selectiviteit in de knoei?

“Weet je zeker dat je een plaatstalen kast wilt plaatsen in de kelder (ivm aarding)”

De laatste (25A aarding of 300ma aardlek ervoor) wist ik nog niet. De twee ABB kasten kwam ik voor een zeer goede prijs tegen. De kasten zijn 140 hoog en 60 +80 = 140 cm breed. De ruimte in beide heb ik eigenlijk helemaal nodig (zie ook onderstaand). Kunststofvarianten zijn er amper in deze formaten. Van binnen is de kast wel van kunststof (maar dat zal voor het aarden wss niet uitmaken want de buitenzijde blijft plaatstaal).

Waarom niet de groepen op huidige plaats en domotica in kelder

Dat zou zeker veel gemakkelijker zijn. Maar de ruimte voor een grote meterkast ontbreekt. Ik kan de 36 groepen + extra’s daar niet kwijt. Het formaat van de hele meterkast is 65 cm breed en 240 hoog. Dat betekent dat ik alleen verdeelkasten van 420 breed kan toe passen. Dat is te smal om zoveel groepen te plaatsen (er komen op termijn ook nog zonnepanelen op het huis).

Tja de TS wil het doen volgens de NEN1010

Doel is inderdaad om binnen de geldende normen te blijven. Uiteindelijk zal een en ander toch gekeurd moeten worden.

Op 27 mei 2020 09:20:08 schreef grotius:
Ik kan de 36 groepen + extra’s daar niet kwijt.

36 groepen in een woonhuis? Kwenie hoor, maar is dat niet een beetje overdreven?

"36 groepen overdreven?"

Nee helaas niet overdreven als je alles netjes volgens voorschrift doet. Alleen de keuken zijn al 9/10 groepen (inductiekoken, 2 ovens, koffiemaker, quooker, vaatwasser en ga zo maar door). Daarnaast hebben we een elektrische auto, zonnepanelen, warmtepomp en tuinverlichting. We hebben een klein beetje speling gehouden voor de toekomst met een paar loze groepen.

"Welke automaat in de minikast"

Als er een 3P+N automaat in de mini kast komt. Is de 25A dan niet te beperkt? Uiteindelijk gaat er 3x25A doorheen (want in de hoofkast komen ook krachtgroepen etc). Zou het dan niet eerder een Installatieautomaat 3p+N 63 A C-karakteristiek 6 kA moeten zijn. (een dergelijke automaat van 63a is niet beschikbaar in b karakteristiek).

Een plaatstalen kast die aan de binnenzijden geheel voorzien is van kunsstof met elastiche isolerende kabelinvoer zijn vaak toch dubbel geïsoleerd. Meestel staat er ergens in de deur de twee bekende vierkantjes. Hierbij hoef je met je veiligheidsaarde dan toch niet specifiek rekening te houden. Wil overigens niet zeggen dat een selectieve aardlek van 300mA niet de voorkeur heeft.

(inductiekoken, 2 ovens, koffiemaker, quooker, vaatwasser en ga zo maar door). Daarnaast hebben we een elektrische auto, zonnepanelen, warmtepomp en tuinverlichting.

Dan lijkt me 3x25A aansluiting te klein en grote kans dat vooral in de winter de hoofdzekeringen er een keer uit gaat.

IK zou er dus nu al voorzichtig rekening meehouden dat je eventueel een keer een verzwaring gaat aanvragen.

Dat geeft ook gelijk een antwoord op welke zekeringswaarde ik dan voor de kabel zou moeten nemen. Maar nog onduidelijk is of je een 3P+N automaat in plaats van een hoofdschakelaar mag gebruiken.

Je hebt automaten die je als hoofdschakelaar mag gebruiken maar voor eventuele toekomstige uitbreidingen zou ik er gewoon een hoofdschakelaar van minimaal 40A inzetten dan kan je zonder problemen ook nog een 3x35A aansluiting aan.

Als ik extra groep(en) plaats in de minikast zit ik dan niet weer met de selectiviteit in de knoei?

Nee niet als je max 16A aanhoud.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 27 mei 2020 10:14:40 schreef KlaasZ:
[...]36 groepen in een woonhuis? Kwenie hoor, maar is dat niet een beetje overdreven?

je weet niet wat de ts aan het bouwen is, maar je hebt echt wel huizen die meer als de 8 standaard groepen hebben. hoofdaansluiting 3x80A, 4 onderverdelers, 14km pijp in het betondek en 8km kabel in de tuin, het komt voor.

recent ook bezig geweest met een huis waar de 25A hoofdvoeding er geregeld uitgaat, men wil niet naar 3x35A overgaan, want te duur. echter met een 50kW aan opgesteld vermogen waar de 2 grootste apparaten samen de 3x 25A al overschrijden ontkom je daar al bijna niet aan.

een selectieve aardlek van 300mA op je hoofdvoeding is zever, wordt in NL niet gedaan. het hele huis zit zonder bij een goede aardsluiting, dat wil je niet. zorg gewoon voor goede aarding, 1,5ohm slaan met aardpennen en je hebt niet die belgische lap oplossing nodig met een hoofdaardlek.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Ik snap het niet..Ik heb "maar"4 groepen in huis..waarvan eentje de wasmachine is.
3 Lichtgroepen, dat vind ik al jaren genoeg..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..