Motor lintzaag

Anoniem

Hehe... motor en kabel meten OK
Daar krijg ik het van als "elektriciens" aansluitingen onderling wisselen
Maakt voor de werking geen hol uit maar als je moet gaan foutzoeken krijg je dit dus

Alle dan zijn we terug hier aangekomen zeker
Ohmmeting op meetbereik 200Ω >:)

Met schakelaar in ster
RU, SV, en TW
ZX, ZY, en XY

Met schakelaar in driehoek
RU, SV en TW
RZ, SX en TY

Ster

R-U=OL
S-V=32,4
T-W=OL
Z-X=OL
Z-Y=150 gaat wel op en af
X-Y=39,4

Driehoek

R-U=0,3
S-V=1,8
T-W=OL
R-Z=0,6
S-X=2,5
T-Y=OL

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je schakelaar is zo gaar als wat...
Maar de rare meetresultaten zullen wel komen door vuil in deze schakelaar.

Zonder een aangesloten bedrading moet je meten:
In Ster;
R - U moet laagohmig zijn
S - V moet laagohmig zojn en
T -W moet laagohmig zijn.
en dan moeten Z, X en Y ook gezamenlijk laagohmig zijn.

In. Driehoek:
R - U - Z laagohmig, en
S - V - X. laagohmig, en
T - W - H laagohmig.

Laagohmig is met je multimeter oid een weerstand lagerdan 1 Ohm

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Anoniem

In die schakelaar is inderdaad geen enkel contact nog goed
Die is dus aan vervanging toe.
Best tegelijk werk maken om een motorbeveiliging te plaatsen
Zo is de motor steeds beveiligd als er een fase utvalt, ook als jij je rug hebt gedraaid

Maar kan ik dan niet werken zonder die ster driehoek schakelaar?

Dat kan wel maar ze hebben dat ding niet voor niets geplaatst.
2.5Kw zou normaal gezien wel in 1 keer aan moeten kunnen in driehoek.

Hangt er vanaf hoe zwaar hij aan loopt dus hoeveel massa er in de loopwielen van de zaag zit.

En je zaagblad moet het keerwiel aan de andere niet aangedreven kant zo snel op toeren kunnen krijgen zonder te slippen of er af te lopen.

Je zou eens kunnen proberen wat er gebeurt als je de motor in driehoek aansluit zonder zaagblad. En dan ineens opstarten.
En dan aan de hand van wat er gebeurt kunnen beslissen om het te proberen met zaagblad.

Of even shoppen voor een automatische sterdriehoek. Die hand schakelaars zijn overigens ook nog wel te krijgen.

Ik heb hier zo'n zelfde schakelaar voor een 18Kw motor die was ook gaar. Ik heb hem helemaal uit elkaar gehaald schoon en gangbaar gemaakt en die werkt weer prima... maar dat is wel een priegel klusje

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Op 29 mei 2020 11:41:51 schreef Sparks:
Hangt er vanaf hoe zwaar hij aan loopt dus hoeveel massa er in de loopwielen van de zaag zit.

Dat schijnt bij de gemiddelde bandzaag: "heel veel" te zijn.

Dus... Zet hem in driehoek, en probeer het. Vliegen de stoppen je om de oren, dan kon het niet. Als ie in 5s nog niet "bijna op toeren" is moet je hem uitzetten.

Ik zou dit alleen doen: "om te dubbelchecken dat de motor nog OK is" en niet "om voorlopig zo mee te werken". Gewoon ASAP een nieuwe ster-driehoekschakelaar regelen en voortaan die gebruiken.

Maar 1x voor een snel testje kan het best. En zoals gezegd; een motorbeveiliging is ook niet verkeerd: Laat je hem te lang "brommen" terwijl ie niet draait, kan je hem kapot krijgen. De motor-beveiliging moet dat voorkomen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Een ster driehoek zorgt voor een 1,73x lagere aanloopstroom (lees: bijna de helft lager)
Je bent ongetwijfeld het beste geplaatst om te weten hoeveel seconden het duurt vooraleer de 2 gietijzeren wielen met diameter 60 cm op 2800rpm komen (lees: aanloop is beeindigd)
Je hebt toch een nieuwe schakelaar nodig dus ga niet besparen door deze machine DOL te gaan starten.... uiteindelijk wordt jij "dol" van de miserie >:)
Net als hier een PKZ motorbeveiliger plaaten... als de motor achter je rug verbrandt kost het meer :'(

ps. vanwaar is deze houtworm?

Waar kan ik zo een ster driehoek schakelaar het voordeligste kopen?
Houtworm is van Kortessem.

Mag ik ook nog vragen welke PKZ ?

misschien een oplossing https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/elektra-en-kabels…

[Bericht gewijzigd door Jacques1956 op vrijdag 29 mei 2020 18:18:54 (94%)

Jacques van Montfort

De ster-driehoekschakelaars die ik vond zijn behoorlijk duur. Ik vond EAN 3389110862850 als 1 van de goedkoopste voor rond de 80 euro. Maar dan kan ik weer geen enkele spec vinden: kan die de stroom aan die je nodig hebt? Ook niet bij de fabrikant op de productpagina. Dat vind ik verdacht, dan wil ik zoiets niet hebben.

Voor 100 euro heb je een chinese Frequentie omvormer. Tweedehands moet denk ik ook wel lukken. Ik denk dat ik het wel zou weten...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als je krachtstroom hebt, zou ik een frequentieomvormer gewoon vergeten.

Jacques van Montfort

Op 29 mei 2020 20:17:57 schreef Jacques1956:
Als je krachtstroom hebt, zou ik een frequentieomvormer gewoon vergeten.

De zaag is op krachtstroom!

Dus als ik het juist begrijp moet ik een nieuwe ster/driehoek schakelaar plaatsen?
Maar mag ik dan even vernemen hoeveel ampère deze moet zijn?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

minimaal de nominaalstroom van je motor.
Ster-driehoekschakelaars heb je alleen in vaste waarden, 10, 16, 20, 25 etc.
Een zwaardere schakelaar gaat langer mee.
Ik zou minimaal een 16A type kiezen.Neem er eengoede stofdichte kast bij, minimaal ip 54.
Ook de kabelinvoeringen stofdicht uitvoeren, dus met goed passende wartels.

Ik heb alleen een Eaton katalogus bij de hand:
Eaton T0-4-8410/i1
Deze is 20 Ampere en zit in een IP65 kastje.
Voldoet ruimschoots.

Motorbeveiligingsschakelaar?
Ik ga er vanuit dat de nominaalstroom ca 3,6 Ampere is:
PKZM0-4
Kastje: Ci-PKZ0-GM of. Ci-PKZ0-GRM.
Het verschil is de kleur van de knop (zwart of Rood/geel). Kast is IP 55

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op zaterdag 30 mei 2020 10:24:39 (18%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Even nadenkt over het geheel.
Strikt genomen is een ster/driehoek voor zo’n klein motortje niet noodzakelijk.
Ik vermoed dat de keuze er op is gevallen om de mechanische belastingen (schokken etc) bij aanlopen te verminderen. Een lintzaak heeft doorgaans een (of twee zelf) metalen wielen met een behoorlijke massatraagheid. Door de ster/driehoek is je aanloop veel soepeler.
Alvorens tot aanschaf van een nieuwe schakelaar over te baan zou ik het eerst eens proberen, gewoon de motor in driehoek aansluiten en direkt (dus zonder de ster-driehoek) in te laten komen.
Je kunt dan het effect zien, en eventueel beslissen alleen een aan/uit schakelaar te moteren.

En nog betere oplossing is een softstarter, ipv de ster-driehoekschakelaar.
Een softstarter is een soort van automatische dimmer voor de opstart van een motor.

Heb je wat aan een toerenregeling, dus zou het handig zijn dat je zaag ook veel langzamer kan draaien, overweeg dan een frekwentieomvormer. Dat is een “toerenregelaar” voor je bestaande motortje.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

De ster-driehoekschakelaars die ik vond zijn behoorlijk duur. Ik vond EAN 3389110862850 als 1 van de goedkoopste voor rond de 80 euro...

Voor € 35 heb je al een 20 A ster-driehoek handschakelaar en dezelfde uitvoering van een heel oud en bekend merk voor € 55.
https://www.installatievakwinkel.nl/kraus-naimer-lastschakelaar-g-ster…

Anoniem

Voor een motor van 2,5kW met een verwachte cosphi van 0,8 zal Inominaal 4,75A bedragen
Voor een motor van 2,5HP met een verwachte cosphi van 0,8 zal Inominaal 3,4A bedragen

Je hebt dus een motorbeveiliger nodig met een bereik van 2,5 tot 4A
Daar er al zekeringen staan heb je genoeg aan een thermische ipv een thermisch/ magnetische

Voor de ster/driehoek volstaat een 20A
Je originele was met 9kW inderdaad overgedimensioneerd maar heeft het daarom sinds 1956 goed gedaan :)

Je kunt je oor eens te luisteren leggen bij Rexel in Hasselt of je daar als paticulier ook terecht kan
Anders wordt het een rondje shoppen op www :)

Een lintzaak heeft doorgaans een of twee zelf metalen wielen met een behoorlijke massatraagheid.

En daardoor is een ster/driehoek hier net aangewezen :)

Maar nu stel ok mij de vraag moet ik wel een ster/driehoek hebben met 2kw motor?
Mijn schaafmachine 3,7 kw wordt gestart met deze schakelaar.
Sorry,maar ik weet er weinig van af!!

Anoniem

Een schaaftrommel met diameter 10cm heeft weinig massa en is zo op toeren
Bij een lintzaag met gietijzeren wielen van diameter 60cm daarentegen heb je een behoorlijke massa op gang te trekken

Op 30 mei 2020 11:19:34 schreef RuudHD:
Maar nu stel ok mij de vraag moet ik wel een ster/driehoek hebben met 2kw motor?
Mijn schaafmachine 3,7 kw wordt gestart met deze schakelaar.
Sorry,maar ik weet er weinig van af!!

Het gaat in dit geval niet zozeer om het vermogen van de motor maar meer om de toepassing. De fabrikant zal een reden hebben gehad voor ster-driehoek. Er is je al meerdere malen hier geadviseerd het zonder te proberen. Wat let je? Wanneer dat niet goed gaat kun je alsnog een beslissing nemen. Na deze vele tips hier kun je niet blijven zeggen "ik weet er weinig van af". Neem ze ter harte.
De eerder gesuggereerde motorbeveiligingsschakelaar van 2,5-4 is te krap vanwege het rendement van de motor. Ik zou gaan voor een bereik van 4-6,3 A.
En een nulspanningsschakelaar of identieke functie is bij zo'n machine ook geen overbodige luxe.

mel

Golden Member

Een nulspanningsschakelaar,niet nodig als je ster/driehoek relais gebruikt,is een MUST.
Stel je voor dat je GEEN nolspanningsschak. hebt,en de schakelaar aanstaat, en de netspanning valt weg en komt later opeens terug.
Dan gaat dat ding gewoon draaien...(je zal maar net bezig zijn bij die zaag...)
Met een relaisschakeling heb je dat niet, omdat de relais toch afvallen als de spanning wegvalt.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

De eerder gesuggereerde motorbeveiligingsschakelaar van 2,5-4 is te krap vanwege het rendement van de motor. Ik zou gaan voor een bereik van 4-6,3 A.

Klopt, anderzijds als je leest dat TS 410V netspanning heeft gaan we stranden op 4A.
En aangezien we al 410V ipv 380V in deze oude jongen rammen ...
Fabrikant was echt wel karig met gegevens op typeplaatje
Misschien dat typeplaat van machine nog wat prijs geeft :)

Schakelaar, thermiek, nulspanning, noodstop, ... misschien offerte voor een nieuwe zaag >:)

Op 30 mei 2020 19:47:00 schreef anoniem015:
[...]Klopt, anderzijds als je leest dat TS 410V netspanning heeft gaan we stranden op 4A.
En aangezien we al 410V ipv 380V in deze oude jongen rammen ...
Fabrikant was echt wel karig met gegevens op typeplaatje

De 'berekende' waarde van 4 A kan net zo goed bijv. 4,2 A zijn omdat zowel het rendement als de cos phi, op aannames berusten. Maar mocht die 4 A de werkelijke Inom zijn dan kies je in dat kritische geval geval voor een thermische beveiliging met "4" als onderwaarde want mocht deze (incidenteel) toch aanspreken dan heb je altijd nog instelruimte beschikbaar.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:22:23 (1%)