Accu en lader

Vanuit mijn stage heb ik het volgende probleem gekregen om op te lossen:

In een apparaat zit een accu. Deze accu moet elke dag aan het einde van de dag in de lader worden gestopt. Deze laad vervolgens 's nachts op en wordt de volgende dag weer gebruikt. Dit levert geen enkel probleem op.

Het probleem ontstaat wanneer de accu aan het eind van de dag niet in de lader wordt gestopt. De accu wordt dan volledig leeg getrokken. Wanneer de accu op dat moment (volledig leeg) in de lader wordt gestopt, trekt deze de lader kapot. De accu wordt niet meer opgeladen en is niet meer te redden. Ook de lader is vanaf dat moment niet meer bruikbaar. Ook niet wanneer er een goede accu in wordt gestopt, geeft de lader een foutmelding aan. De lege accu geeft helemaal geen teken van leven.

Het gaat hier om professionele accu's en een professionele accu lader. Naar mijn mening mogen deze apparaten dit probleem niet geven. Vanuit de leverancier wordt echter ook geen definitieve oplossing geboden. Er wordt elke keer maar een nieuw apparaat opgestuurd.

De zekeringen in de lader zijn al doorgemeten. Deze zijn nog goed. Ook aan de binnenkant van de accu zijn geen vreemde dingen te zien. Ik heb al gekeken naar een accubegrenzer, maar omdat het professionele apparaten zijn, lijkt mij dit geen probleem.
Ik hoor graag wat jullie meningen zijn en of jullie nog nieuwe inzichten kunnen geven. Alvast bedankt.

1) Omdat het school-gerelateerd is, hoort dit eigenlijk in de afdeling "schoolvragen".

2) Een accu kan er niets aan doen dat ie misschien meer stroom trekt als ie leeg is. Die treft geen blaam.

Blijft over?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Semtexx

Golden Member

Mijn mening is dat dit veel te weinig informatie is om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.

-Over wat voor apparaten hebben we het hier?
-Merk en type van apparaat en lader?

Klinkt als een heftruck ofzoiets. Niet zelf aan klooien, dat zijn serieuze vermogens...

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat een heftruck die stilstaat 's nachts zijn accu leeg trekt, zo ver dat deze niet meer te redden is. Het zal wel om een veel kleiner apparaat gaat, misschien een portofoon of zoiets.

Conclusies: het apparaat is troep, want die schakelt zichzelf niet uit om de accu te redden, en de lader is nog grotere troep, want met een te lege accu gaat die stuk. Dat mag hoe dan ook niet gebeuren; zelfs als een kapotte accu kortgesloten is, mag de lader m.i. nooit stuk gaan.

Weggooien en een ander merk kopen, of de fabrikant in gebreke stellen en een oplossing eisen.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op woensdag 27 mei 2020 12:21:38 (11%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Kan ook een walkie-talkie achtig ding zijn die een uithoudingsvermogen van zeg 10-16 uur heeft. Vergeet je hem dan op de lader te zetten is ie de volgende begin-van-shift echt helemaal leeg.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Reken uit hoeveel tijd (=geld) het telkens kost als het apparaat storing heeft.
En ga dan kijken wat het zou kosten om over te stappen op een ander merk/type dat dit probleem niet heeft.
Leid daaruit af na hoeveel tijd het eerste meer kost dan het tweede en leg dat dan voor aan je begeleider/manager.