uv led brand door

Als je de led verkeerdom aansluit gaat hij van 5 volt niet stuk.

Anoniem

Even heel fel oplichten en dan niks meer lijkt niet op een paar mA meer, maar op een gebrek aan stroombegrenzing. Bij invers aansluiten heb je dat oplichten niet, en 5V is meestal wel de inverse limiet voor leds, maar het zou me verwonderen. 't lijkt toch een iets radicaler fout te zijn.
TS lijkt nogal onervaren. Zal toch de weerstand niet parallel aan de led geplaatst hebben?

Wat voor adapter gebruik je? Sommige oude dect telefoonladers bevatten enkel een transfo. De gelijkrichter zit dan in het apparaat.
Meet je gelijk of wisselspanning?
Hoe meer details je geeft hoe beter het antwoord.
Zo is het gissen.

McAwesome

Golden Member

Misschien toch best de weerstand ook eens meten met een multimeter. Voor hetzelfde geld is het geen 82 ohm maar 8,2 ohm...

Het verschil is 2V en 2V/82Ohm = 24mA. Te veel.

Maar dan nog moet de led dan wel even kunnen volhouden. Ik heb wel eens een groen led mishandel met 100mA het is dan net een gele led geworden en tot mijn verbazing ging dat nog minuten lang goed.

UV-leds zullen best gevoeliger zijn maar dan nog zou 4mA extra toch wel langer dan een seconde moeten zijn. Maar zonder specifieke gegevens van de led blijft het gokken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 28 mei 2020 17:16:38 schreef grotedikken:
, en 5V is meestal wel de inverse limiet voor leds,

Maar let op: Dat is een spec uit de begintijd van de leds. Toen was dat inderdaad de doorslagspanning. Tegenwoordig copieren ze die spec uit een oud datasheet omdat niemand zich daar druk over maakt. Ik heb het met een paar ledjes geprobeerd, maar er gebeurt niets bij 30V (*) en daarna doen ze het gewoon als je hem weer normaal aansluit.

De fabrikant behoudt zich het recht voor om ledjes waarbij het minder dan die 30V is gewoon uit te leveren. Dus je kan er niet op rekenen.

Maar goed. m.i. kan je beter eerst iets werkends proberen te maken en dan later, zo nodig(!), optimaliseren/opvoeren.

(*) De labvoeding ging niet verder en ik vond het niet belangrijkg genoeg om de 60V labvoeding aan te gaan zetten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Turbokeu

Golden Member

TS heeft de weerstand toch wel in serie mèt de UV-LED gezet, niet parallel over de LED?
Een schemaatje/tekening/uitleg zou hier klaarheid in moeten brengen.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Anoniem

Rew, Klopt wat je zegt.
Doordat het halfgeleider procedé tegenwoordig veel beter beheerst wordt lijkt de inverse spanning bij leds toegenomen. Maar toch zijn er variaties tussen de verschillende batches en wordt afgeraden inverse spanningen van meer dan 5V toe te passen.
Omdat leds altijd in doorlaat gebruikt worden, is de inverse spanning een onnuttige parameter en wordt vaak niet vermeld of er wordt geen aandacht aan besteed en men houdt veiligheidshalve 5V aan.

Vroeger waren de variaties ook veel groter bij diodes.
Er waren 1N400x wafers die bij 50V doorsloegen , die werden als 1N4001 gestempeld, en er waren die 1000V verdroegen, die stempelde men dan als 4007.

Maar goed, dat bewijst dat verkeerd om aansluiten niet waarschijnlijk is als oorzaak in dit topic.

@turbokeu,
Had ik ook al aan gedacht. Lijkt vanzelfsprekend dat de weerstand in serie komt, maar misschien niet voor een totale beginner.

Sine

Moderator

Inderdaad, 20mA is wel knap veel voor een SMD LED...
Ik ben bang dat dit zijn absoluut maximale waarde is, welke toch overschreden is.
Mogelijk heeft dat geval ook nog heatsinking via zijn aansluitingen op de print nodig.

3,5,10mm of SMD, de DIE is vaak exact het zelfde.

Zelfs bij minder dan geweldige koeling verwacht ik daar nog geen bijna instant dramatisch falen.

Tidak Ada

Golden Member

Valt mij op dat TS na zijn tweede post niets meer van zich laat horen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Och, zn leds zullen op zijn, hij wacht op een nieuwe lading.

De TS zegt dat zijn LED kapot gaat.
Hoe weet hij dit ?
Puur UV licht kun je niet zien, heeft hij de stroom door de LED wel gemeten?
Plastiek UVA Leds hebben hebben nogal een grote bandbreedte en zenden vaak ook nog wat zichtbaar licht uit.
Dat hij in het begin even iets ziet zou kunnen komen door een lagere aanloopstroom waardoor het spectrum naar zichtbaar opschuift?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 28 mei 2020 20:08:16 schreef grotedikken:
Er waren 1N400x wafers die bij 50V doorsloegen , die werden als 1N4001 gestempeld, en er waren die 1000V verdroegen, die stempelde men dan als 4007.

Ha, is dat inderdaad hoe dat ging? Vandaar dat de doorlaatspanning (bij dezelfde stroom) bij beide hetzelfde is. Ik vroeg me al af hoe dat kon.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Laatst ergens gelezen dat er aanvankelijk een duidelijk prijsverschil was tussen een 1N4001 en een 1N4007. Tegenwoordig stelt dat verschil niks meer voor, dus eigenlijk is er geen reden meer voor 7 varianten van dezelfde diode.
Ik had ooit het idee dat het verschil misschien in de recovery time kon zitten, maar die wordt in de datasheets niet genoemd dus kennelijk voor de beoogde toepassing niet belangrijk.

joopv

Golden Member

Op 29 mei 2020 07:59:09 schreef Brainbox:
De TS zegt dat zijn LED kapot gaat.
Hoe weet hij dit ?
Puur UV licht kun je niet zien, heeft hij de stroom door de LED wel gemeten?
Plastiek UVA Leds hebben hebben nogal een grote bandbreedte en zenden vaak ook nog wat zichtbaar licht uit.
Dat hij in het begin even iets ziet zou kunnen komen door een lagere aanloopstroom waardoor het spectrum naar zichtbaar opschuift?

Het zal een paarse zijn op 405nm of zo. En ik vermoed ook dat de weerstand parallel staat ipv in serie.

Maar we zullen het nooit te weten komen ..

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb hier een 365nm LED array dat ook nog een dot zichtbaar weergeeft. Heb daar een 365nm transmissiefilter voor gekocht. Dat scheelde een stuk. Desondanks nog wat zichtbaar licht waarneembaar.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 29 mei 2020 09:09:24 schreef Frederick E. Terman:
[...]Ha, is dat inderdaad hoe dat ging? Vandaar dat de doorlaatspanning (bij dezelfde stroom) bij beide hetzelfde is. Ik vroeg me al af hoe dat kon.

Naarmate de tijd vordert krijgt men ook beter onder controle wat nu het verschil maakt tussen een 1000V variant en een 100V variant. En dan kan je ineens 100% 1000V versies maken. Maarja, de vraag naar de '4001 verdampt niet ineens. Dus dan stempel je maar een deel van de 400x (x> 1) als '4001.

En dat gebeurt ook met duurdere onderdelen. In de PC van m'n vriendin zit een 3-core AMD processor. Dacht je dat ze een die maken waar maar 3 cores op zitten? Mooi niet. Ze maken dies met 4 cores, testen de boel, en als er (maar) 1 van de 4 cores faalt, wordt ie als 3-core verkocht. Met de tijd krijgen ze het proces beter onder controle en worden er ook CPUs verkocht waar ze na het testen van 3 cores gewoon zonder de vierde te testen een "3core" sticker op doen. Blijkt dat bij m'n vriendin ergens in de bios een "enable 4th core" vinkje zit. Lijkt probleemloos te werken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

[offtopic in afwachting van terugkeur TS]

Op 29 mei 2020 11:55:13 schreef rew: Blijkt dat bij m'n vriendin ergens in de bios een "enable 4th core" vinkje zit. Lijkt probleemloos te werken.

8)7
Klinkt een beetje als Tesla die in de 60d (60kWh) gewoon dezelfde batterij als in de 75d (75kWh) had zitten. Velen hebben de 'upgrade' uit laten voeren (3 minuten software erin kloppen). Mij leek het juist ideaal om dit NIET te doen: dan gaat de 60d batterij NOG veel langer mee omdat hij minder ver ge- en ontladen wordt (en minder piekstroom uit getrokken wordt, acceleratie werd beter na de 'upgrade').
Oorspronkelijk was het prijsverschil volgens mij 10k$ en de 'upgrade' ook.
[/offtopic in afwachting van terugkeur TS]

Een vriendin met bios settings en een 4th core... _/-\o_

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
joopv

Golden Member

Tuurlijk. Altijd beschikbaar wanneer nodig, een uit-knop en kan iedere zoveel jaar vervangen worden voor een nieuw exemplaar.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 29 mei 2020 09:37:05 schreef KlaasZ:
Ik had ooit het idee dat het verschil misschien in de recovery time kon zitten

Ik zie inderdaad dat de spice modellen voor deze serie verschillende tijden hanteren, al scheelt het niet veel:
in de modellen die bij Simetrix zitten, schrijven ze 5 µs voor de 1N4001 t/m 1N4005, en 7 µs voor de 1N4006 en 1N4007.
Best traag trouwens vergeleken met de 1N4148, die blijkbaar al in 20 ns dicht gaat (ja, ik weet dat dat een heel andere toepassing is :))

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
maartenbakker

Golden Member

De 1N4148 heeft volgens de databladen een trr van 4ns.

Het valt bij die data van de 1N400x reeks op dat het misschien om 2 types gaat die in in totaal 7 bins gesorteerd worden. Later in de productie misschien wel 1 type in 7 bins.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lambiek

Special Member

Op 28 mei 2020 05:45:19 schreef willem v D:
Ik wil een uv smd led aansluiten op een oplader van een telefoon.

En nu vraag ik me af wat je daar mee wil gaan doen? :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Je schijnt er virussen mee te kunnen vernietigen :r

Een vriendin met 4 cores? Dat is dus 1 core voor elke kookplaat... :P

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Zij doet dan weer niet aan kookplaten.... (kookt op gas).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/