XC8 en MPLAX

Beste forumleden,

Heeft iemand een idee wat hier fout gaat ? In 2012 schreeft ik voor de PIC 12F1840 een programma met MPLABX en XC8. Het is de free versie van die C compiler. Dat lukte prima.

De computer waarop ik die klus klaarde leeft niet meer. Intussen heb ik nog weinig met PICs gewerkt. Mijn kennis is zeker niet up to date en ik heb op een nieuwe PC de recente versie van MPLABX en XC8 geïnstalleerd. Ik wil een kleine aanpassing aan dat oude programma doorvoeren maar dat lukt niet meer.
Door tijdelijk stukken code weg te laten kan ik een grote brok compileren.
Stap voor stap kan ik het te compileren deel vergroten tot het geheugen opgebruikt is. Zie de 99% in de afbeelding.(het gele balkje in het venster linksonder)

Kan het zijn dat in de loop der jaren de XC8 upgrades heeft gekregen en dat de code daardoor meer geheugen opeist. Ik lees ergens iets van 32bit floating point. Was dat soms kleiner in het verleden of is hier iets anders aan de hand.

Op voorhand bedankt voor uw advies.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Tja,

Als je een 8 jaar nieuwere versie compiler neemt, kun je er op rekenen dat er wijzigingen in gekomen zijn...
De functies die je gebruikt zitten in externe libraries, en die groeien (meestal) nu eenmaal met de jaren doordat ze in functionaliteit worden uitgebreid.
(Dus meer geheugen nodig. In hoeverre niet gebruikte delen van een library worden 'gestript' bij compilatie hangt van de compiler af)

Met double vars gaan werken in zo'n mini-processortje hakt er natuurlijk ook nog al in...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
elmowww

Golden Member

Ja, daar is ooit veel mee veradnerd. Wat wellicht goed is om te weten, Microchip heeft normaliter een berg oude compilers online staan. Hiermee kan je wellicht hetzelfde reproduceren als eerder.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Bedankt iedereen,

Hiermee kan ik verder. Bovenaan de programmacode staat het versienummer van de XC8 compiler. Ik kon die downloaden en alles compileert zoals vroeger.

Vriendelijke groeten,

Eduard

[Bericht gewijzigd door Eduard2 op 31 mei 2020 22:19:59 (45%)]