Macintosh Classic strepen beeld.

Hallo allemaal, ik heb hier een tijd terug een Macintosh Classic aangezet, de HDD en alles lijkt te draaien. Ik heb geen disk om hem mee te laten draaien, maar ik wilde weten of het apparaat verder functioneert. Nu gaat hij aan en krijg ik door de tekst en plaatsje dat hij aangeeft strepen. Zodra het contrast hoger gaat blijft de streep door de tekst en plaatje maar niet de licht gekleurde achtergrond. Heeft iemand hier ervaring mee en weet de oplossing?

Hensz

Golden Member

Waar je naar kijkt is een Sad Mac. $000E betekent zo goed als zeker: Failed Data Bus test. Processor is ziek, RAM of ROM niet OK óf een van de controller chips werkt niet lekker.

De horizontale lijnen zijn terugslaglijnen kwestie van op instelpotjes voor contrast, helderheid opnieuw afregelen.
Verticale strepen kunnen wel eens het gevolg van een fout in het videogeheugen zijn, of bijv. een stuk normaal geheugen dat ineens als videogeheugen gemapped wordt. Ik weet niet meer zeker uit m'n hoofd of dat bij een Classic überhaupt kan, maar ik dacht dat het geheugen gedeeld werd.

Het eerste wat je nu kunt doen is, muis, keyboard, harddisk, floppy, geheugen(!) etc. losmaken, tot je een minimale configuratie overhoudt. Die werkt verder niet, maar je kunt wel zien of het ding nu fatsoenlijk aangaat. Zo ja, dan weet je dat één van de dingen die je losgehaald hebt de oorzaak is.
Werkt dat allemaal niet, dan is het denk ik tijd om er een Maquarium van te maken.

Vraag dan Arco, hij heeft veel meer verstand van vissen dan ik. :+

Don't Panic!

Zoek op youtube naar macintosh classic repair, die dingen hebben allemaal lekkende elco's op het moederbord die voor de meest rare verschijnselen kunnen zorgen.

Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP

Op de hoogspanningstrafo zitten 2 potmeters,de onderste vanaf print ietsje terugdraaien en hopelijk klaar!

Dank voor alle reactie! Alles los koppelen en testen zal ik eens proberen, dus enkel het moederbord aangekoppeld laten en aanzetten!? Aan de achterzijde zitten meerdere soorten potmeters. Als ik aan de potmeter voor het contras draai zijn inderdaad de horizontale strepen weg. Er zijn ook nog andere soort afstemschroefjes aan de achterzijde alleen weet ik niet waar die voor dienen.

Hensz

Golden Member

Ik wil wel helpen als je in de buurt woont/bent. Moet je wel ff je email bekend maken (kan hier spamvrij) en wat nauwkeuriger je woonplaats opgeven.

Don't Panic!

Lekkende SMD elco's staan ze bekend om, soms worden er dan ook sporen aangevreten.

Opzich nog goed te herstellen, heb er zelf ook twee staan die het hadden.

Dank voor alle reacties! Ik ga de computer binnenkort weer eens wat verder demonteren. uit ervaring weet ik dat de batterij op het moederbord ook wel eens problemen wilt geven. Daarbij zal ik ook de condensators nalopen. Alleen als op een eerder vertoonde foto vraag ik mij af waar de andere afstel 'schijfes' voor dienen op de contrast versteller na.

Hensz

Golden Member

Op 30 mei 2020 18:51:52 schreef User45:uit ervaring weet ik dat de batterij op het moederbord ook wel eens problemen wilt geven.

Niet de problemen die jij schetst. óf hij moet zó ver heen zijn dat hij sporen is gaat uitvreten. Zolang dat niet het geval is, boot hij heel misschien niet en staat iig je klok niet goed. Normaliter booten alle Macs ook zonder batterij.

Don't Panic!

Je hoeft niks te inspecteren aan de condensatoren, bij deze Mac's moet je gewoon de smd elco's vervangen en de sporen daar omheen HEEL GOED bekijken op schade. Dat is waar dit probleem vandaan komt.

[Bericht gewijzigd door Dominic op 11 juni 2020 08:46:47 (25%)]