Schakelende voeding

vergeten

Golden Member

Meet tussen op de UC3843 pin 5 en 7 of daar Vcc staat, (de voedingsspanning voor het IC)
En tussen pin 5 en 8 of de referentiespanning (5 volt) er is.
Zie hier een voorbeeld schema van een schakelende voeding met hetzelfde IC als in jouw voeding.

EDIT: Die missende punt is nu geen punt meer!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

In dat schema mist een punt boven C3.

C3 zou ik overigens zeker controleren, zo een elco'tje was bij mij een paar keer de oorzaak. of anders R17,19.
Aan de andere kant roep ik dat al enige tijd op Co, en heeft het voor zover ik weet nog geen verdere reparaties opgeleverd. ymmv ;)

Ik denk dat je gelijk hebt.

Op 28 mei 2020 20:07:20 schreef Sine:
Als dat een ding is wat al vele jaren aan het net hangt.

Dan zijn de elco's een prima kandidaat.

Ik zie zelden defecte buffer-elco's behalve in extreem goedkope dingen. Deze lijkt best aardig gebouwd, en die UC chips zijn voor zo ver ik weet best aardig.

@rob007: Wat zijn de symptomen?

Jullie gaan snel jongens, heel ff geduld hoor ik zal zodra ik ff kan gaan meten!
Deze voeding heeft twee uitgangsvoltages de een is 12V de ander is ( denk ik 5V )
.
( Die MUR 160 in het schema is die dubbele diode in mijn geval de SRF1040 )
.
Nogmaals ben trouwens een beetje bang niet maar vind die voedingkjes link!
Geef mij maar een trafo!

VrGr Rob

[Bericht gewijzigd door rob007 op 29 mei 2020 17:02:53 (13%)]

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!

Op de foto die je ge-post hebt staat dat deze voeding +/- 5V en +/- 15V maakt, en bij de +5V mag je er 3A uit halen

vergeten

Golden Member

Op 29 mei 2020 16:58:31 schreef rob007:
Nogmaals ben trouwens een beetje bang niet maar vind die voedingkjes link!
Geef mij maar een trafo!

VrGr Rob

Bang zijn is niet nodig hoor het enige waar je wel voor moet oppassen zijn de aansluitingen in de buurt van de buffer elco, de elco zelf en de switcher.
Daarom beter testen met een scheidingstrafo.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 29 mei 2020 16:58:31 schreef rob007:
Jullie gaan snel jongens, heel ff geduld hoor ik zal zodra ik ff kan gaan meten!

Da's geen antwoord op de vragen natuurlijk. Ga eens zitten en lezen wat we vragen en neem tijd voor het antwoord. Maak verder alsjeblieft links naar en foto's van het exemplaar waarmee je aan het werk bent, niet van andere voedingen. De meeste van ons weten heus wel hoe een schakelvoeding er uit ziet, maar als je vragen stelt over jouw exemplaar zou het wel handig zijn als we over jouw voeding de informatie krijgen.

Hallo beste mensen,
Ik had het even druk met andere dingetjes.
Iedereen nog gefeliciteerd met de geslaagde lancering, en laten we hopen dat alles goed blijft gaan!
.
Ik heb het IC gemeten maar ben bang dat het niet veel goeds meer word!
Op pootje 5 naar 6 meet ik niks.
Van 5 naar 8 meet ik niks.
En van 5 naar 7 meet ik ongeveer 3V3
.
Wat betreft informatie over die voeding:
Ik heb zelf ook moeten zoeken wat voor een voeding het is en ik kan vrijwel geen informatie van deze voeding vinden!
En om HEEL eerlijk te zijn weet ik niet eens waarvoor de voeding precies is.
Wat ik weet is dat de voeding uit een apparaat komt bij mij op mijn werk,
En ik geloof dat het apparaat te maken heeft met internet en video.
De collega’s vonden het jammer dat het apparaat stuk was en toen heb ik gezegd misschien is het een simpel dingetje wat stuk zou kunnen zijn misschien,
ik heb toen gezegd ik wil wel even kijken( ZONDERRRRR verplichtingen! )
.
En ik denk dat ik nu voor de rest moet opgeven want het gaat wat ik er van denk boven mijn pet,
Ik zou niet degene willen zijn waardoor er bij mij op het werk brand uitbreekt met als gevolg…….
Je moet de grens weten/trekken toch? Nogmaals dank voor jullie schrijven en hulp.

VrGr Rob

vergeten

Golden Member

Jammer!
Je gooit de handdoek wel vlot in de ring.
Als je geen rare dingen uithaalt en beveiligingen definitief onklaar maakt in de voeding (voor testen kan dat wel) dan breekt er echt geen brand uit hoor!

Wat ik vaak mee maakte me de UC384x serie waren de weerstanden voor de voorspanning van het ic op pin 7. Ik het voorbeeldschema 2 stuks 47k R17 en R19 waarvan er 1 hoogohmig was geworden.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!

Hallo Vergeten,
Ja je hebt waarschijnlijk gelijk maar gestel dit IC is stuk dan kan ik het misschien vervangen –
Maar zo goed ben ik niet met mijn soldeerpook, want wat ik hier heb is naar mijn idee niet geschikt voor….
Ik hoopte op een FET of een MUR diode zal het een veiligheid weerstand zijn alaa maar SMD daar haak ik bij af.
Smallrepairs ik zal die weerstanden ook nog wel meten!
Maar ik dacht dat 3V3 VCC genoeg was?

VrGr Rob

Och, ik heb, een jaar of 10 oud, met de nogal grove bout van m'n pa een SOIC-14 (zo even uit m'n hoofd) IC'tje en nog wat ander SMD-grut van een kitje van Conrad op het meegeleverde printje zitten bakken.

M'n pa stond verstelde hoe ik dat met zijn bout in vredesnaam voor elkaar gekregen had. (het printje werkte namelijk ook vlekkeloos)

SMD vergt misschien even doorzetten en een grote bout is niet meteen een probleem.

Wat betreft het probleem ga ik nog wel eens dichtbij luisteren met een AM-radio op batterijen. Dat vertelt je een hoop: een LED die niet gaat branden of spanning die niet opkomt hoeft namelijk niet te betekenen dat er helemaal niets gebeurt.

Ik heb meerdere schakelende voedingen op die manier wel aan de tand gevoeld. Het verbaast me een beetje dat jij dat nog niet gedaan hebt ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
vergeten

Golden Member

Op 30 mei 2020 23:29:37 schreef rob007:
Hallo Vergeten,
Ja je hebt waarschijnlijk gelijk maar gestel dit IC is stuk dan kan ik het misschien vervangen –
Maar zo goed ben ik niet met mijn soldeerpook, want wat ik hier heb is naar mijn idee niet geschikt voor….
Ik hoopte op een FET of een MUR diode zal het een veiligheid weerstand zijn alaa maar SMD daar haak ik bij af.

Met hopen kom je er niet dat blijkt :)

Maar ik dacht dat 3V3 VCC genoeg was?

Niet denken :) maar datasheets inzien, Vcc moet > 8,4v volt zijn.
De IC output wordt laag gehouden als de Vcc daaronder zit, moet dus hoger zijn. Een IC wat een te lage voedingsspanning krijgt gaat niet werken.
Dus op zoek naar de oorzaak waarom die nu maar 3,3v is. :)

Je moet de datasheet bekijken, en daarna Vcc controleren t.o.v. GND.

We zijn niet bij de bingo, dus nummertjes zijn irrelevant.

De zinloosheid des levens is nog geen rechtvaardiging voor sisyphusarbeid.

Voedingen met die uc ic's zijn doorgaans goed te repareren. Er is erg veel bekend en opzoekbaar. Als je de schema's van de datasheet aanhoud kom je vaak een heel eind. De applicatie schema's wijken meestal niet erg af van dat wat de fabrikant opgeeft in de datasheet.

Ook ontwerpers zijn lui en pakken liever het kant en klare applicatie schema uit de datsheet dan dat ze zelf helemaal opnieuw het wiel gaan lopen uitvinden. Dat doen ze alleen in heel bijzonder gevallen. Als een schakeling heel erg zuinig moet zijn bijvoorbeeld, of voor een hele rare spanning geschikt moet zijn.

Een van de eerste dingen die ik altijd doe is het controleren van de voedingsspanning. Als die er niet is of niet goed werkt de het regel ic gewoon niet of niet goed.
De volgende stap die ik maak is uitvogelen of de voeding iets doet. En met iets doen bedoel ik dat het ic pulsen maakt om de grote schakeltor, fet of wat je er dan ook in hebt zitten aan te sturen. Ik doe dat met een scoop. Een scoop van een geeltje van marktplaats is al voldoende om dit te meten. Ik las dat iemand het doet met een middengolf radio. Dat is slim en dat kan ook. Met een scoop kun je echter ook de golfvorm zien en een indruk van de hoogte van de puls. Soms kun je het ook gewoon horen trouwens.
Stappen die je ook moet doen in het begin zijn het aantonen van de gelijkspanning op de grote bufferelco. Daar moet 325 volt zonder rimpel op staan. Verder is het natuurlijk slim om voordat je spanning op die voeding zet even de halfgeleiders ohms doormeten. Je moet dan heel simpel aantonen dat er geen een in sluiting ligt. Als er een sluiting ligt, is er vaak een zekering of veiligheids- weerstand gesneuveld.

Doet de voeding helemaal niets (Aangetoond met de scoop) en deugt de voeding van het ic niet dan kan er een kleine elco defect zijn. Ergens wordt de 8, 9, 10 of 12 volt voedingsspanning gemaakt voor het uc ic. Dat doen ze nog wel eens met een spanningsdeler, seriële of parallelle regelaar. In dat dat circuit zit dan ook een heel klein elco'tje. als die laagohmig is geworden dan kun je prima het probleem van de TS hebben.

Oh ja nog een ding. Werk achter een veiligheids, scheidingstrafo en blijf met je jatten uit de buurt van de gelijkrichter en die grote buffercondensator. Die bijten heel gemeen en omdat het een gelijkspanning is blijf je plakken en onder stroom staan. Door blijvend samengetrokken spieren kun je je hand niet terug trekken. Sluit de aardaansluiting van je scoop aan. Dus een geaarde netsteker in een geaard stopcontact. En je te testen apparaat achter de scheidingstrafo. Zonder die trafo gaat je scoop in rook op. Moderne scoops hebben geïsoleerde ingangen t.o.v. het net en die kun je wel zo gebruiken. Maar let op! bij sommige scoops zijn de ingangen onderling weer niet gescheiden.

Bij dit soort van reparaties is het heel belangrijk dat je weet wat je doet en ook de beschikbaarheid van het juiste gereedschap is dat. Een timmerman gebruikt ook een hamer om een spijker in de muur te meppen. Dat doet hij niet met zijn blote handen.

Hallo allemaal,
Als die voltages kloppen 8.4 – 7.7 VCC dan klopt het inderdaad NIET!
Zal zo even kijken of ik dan toch kan achterhalen waarvoor ik iets van 3.3V meet.
Zal eens langs de weerstanden en elco’s meten, misschien elco met sluiting of zo,
Dat zou leuk zijn dat valt te repareren. ( weer dank jullie wel mensen! )

VrGr Rob

vergeten

Golden Member

Op 31 mei 2020 12:39:07 schreef rob007:
Hallo allemaal,
Als die voltages kloppen 8.4 – 7.7 VCC dan klopt het inderdaad NIET!

Die spanningen kloppen, komen zo uit de datasheet.
Jij twijfelt ook aan alles behalve jezelf. :)

Juist andersom Vergeten, echt. ( ik dacht alleen wel dat 3V3 ook al goed was maar niet dus. )
Ik heb zitten zoeken maar heb het nog niet gevonden waar ik een paar volt kwijtraak.
Ben zo brutaal geweest om de elco die er zat te vervangen maar die elco was helaas goed.
Ik zal nog verder moeten zoeken.

VrGr Rob

Tussen trafo en primaire condensator zitten een grijze weerstand en een klein elcotje. Ik denk dat die van het startcircuit zijn. Meet die weerstand eens na of ‘ie zich nog aan zijn kleurcode houd? Is dat kleine elcotje nog goed? (Evt gewoon een verse in zetten)

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

R1, R17 en R19, C3 en D8 uit het hierboven opgegeven schema moet je eens goed bekijken. Ergens zit daar een probleem. Een rotte condensator of een rotte diode kan de spanning wegtrekken. Als de weerstandjes een veel te hoge waarde hebben krijg dit probleem ook.

Als je meet tussen de onderkant van C3 en de bovenkant van R19 moet je iets van een 325 volt ofzo meten. Het steekt niet heel nauw als je 320 volt meet of 330 volt maakt niet veel uit. Meet je 100 volt ofzo dan is het fout. Er mag hier ook geen rimpel (Bij voorkeur met een oscilloscoop meten, maar met een goede true rms voltmeter gaat ook) staan. Zijn die spanningen en die weerstanden en die diode in orde dan kan alleen de uc nog stuk zijn.

Met een goede voltmeter bedoel ik dan een die dus geschikt is om knappe rms metingen te doen. Fluke's bijvoorbeeld doen dat. Maar een draaispoelmeter van AVO bijvoorbeeld kan het ook. Het hoeft helemaal geen digitale meter te zijn. Over die 5 euro multimeters vanuit goedkope grootgrutterwinkels heb ik mijn twijfels. Ze meten ongetwijveld wel wat. Maar wat? Dat is dan de vraag. Dan heb je liever een oude avo ofzo. Een ouderwetse scoop met een bandbreedte van niet meer dan 1MHz en 1 kanaal (meer heb je niet nodig) is dan nog mooier. let dan wel op de isolatie problemen. Maar dat had ik al eerder gezegd.

Volgens mij klopt het schema niet met wat ik hier heb liggen!
https://www.circuitsonline.net/forum/view/149855/1
https://www.circuitsonline.net/forum/file/55973/forum-post-thumb
( sorry krijg de link niet goed! )
Het schema is misschien wel het zelfde princiepen maar is niet dezelfde volgens mij.
.
En wat ik er uit kan vinden is…. Ik pak de foto er even bij:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/55935
Bij het gelijkrichtertje zit een weerstand R12 daar staat links 9V op,
En rechts staat er 3.3Volt op daarvandaan het kortste baantje zit de elco en die is goed,
Sterker nog die heb ik verwisseld en moet goed zijn (Denk ik) die 3.3V staat op VCC van het IC.
Ik meet trouwens over de min van de gelijkrichter.
.
Maar mensen het is geen onwil en of beterweten maar durf niet veel verder meer te gaan!
Met dit spul moet ook eerlijk zeggen:
ik kan wat dat betreft niet tegen mijn verlies en krijg ik zin om te gooien.
( ik wat dat betreft een vreemde vogel, JA geef ik eerlijk toe! ) en zo heeft iedereen zijn…..
En NEE niet zielig want ik sloop strakjes de goeie onderdeeltjes er uit een de kast is van aluminium –
( ERG MOOI! ) dus hou er als ik hem voor dood verklaar meer aan over dan als ik hem per ongeluk –
Gemaakt zou hebben.
Nogmaals dank jullie wel voor jullie inzet en hulp!
PS wat ik nog wel zal doen is de FET er uit solderen en de diode en de spoeltjes.

VrGr Rob

vergeten

Golden Member

Op 1 juni 2020 16:05:07 schreef rob007:
Volgens mij klopt het schema niet met wat ik hier heb liggen!
https://www.circuitsonline.net/forum/view/149855/1
https://www.circuitsonline.net/forum/file/55973/forum-post-thumb
( sorry krijg de link niet goed! )
Het schema is misschien wel het zelfde princiepen maar is niet dezelfde volgens mij.

Jouw echte schema hebben we NIET dus het kan kloppen dat het niet 100% gelijk is.

.
En wat ik er uit kan vinden is…. Ik pak de foto er even bij:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/55935
Bij het gelijkrichtertje zit een weerstand R12 daar staat links 9V op,
En rechts staat er 3.3Volt op daarvandaan het kortste baantje zit de elco en die is goed,
Sterker nog die heb ik verwisseld en moet goed zijn (Denk ik) die 3.3V staat op VCC van het IC.
Ik meet trouwens over de min van de gelijkrichter.
.
Maar mensen het is geen onwil en of beterweten maar durf niet veel verder meer te gaan!
Met dit spul moet ook eerlijk zeggen:
ik kan wat dat betreft niet tegen mijn verlies en krijg ik zin om te gooien.
( ik wat dat betreft een vreemde vogel, JA geef ik eerlijk toe! ) en zo heeft iedereen zijn…..
En NEE niet zielig want ik sloop strakjes de goeie onderdeeltjes er uit een de kast is van aluminium –
( ERG MOOI! ) dus hou er als ik hem voor dood verklaar meer aan over dan als ik hem per ongeluk –
Gemaakt zou hebben.
Nogmaals dank jullie wel voor jullie inzet en hulp!
PS wat ik nog wel zal doen is de FET er uit solderen en de diode en de spoeltjes.

VrGr Rob

Gooi en smijt momenten kennen we allemaal wel denk ik maar ze brengen meestal niet veel goeds :)
Spoeltjes gaan vrijwel nooit stuk dus die zijn alleen goed voor de "koperopbrengst" :)
Het is en blijft jouw "feestje" natuurlijk wil jij stoppen dan doe je dat. :)

Hallo Vergeten,

Tis een beetje vervelend maar kan en mag niet veel zeggen over mijn werk.
Maar zoals eerder gezegd durf niet verder te gaan,
Als het nu voor mijzelf zou zijn zou ik de lat niet zo hoog leggen.
Los van dit alles is er een collega die wel verder durf en zegt ik weet nog wel iemand die…. en dus laat ik nu helemaal los!
Ik geen verantwoording, dan vind ik het helemaal prima, ik heb HEM er wel heel duidelijk op gewezen….

Maar nogmaals iedereen bedankt voor de hulp!
VrGr Rob

vergeten

Golden Member

Geheim agent 007

JAAaaa ik was vroeger HELEMAAL GEK van 007 films.
De gadgets de muziek de muziek met die sexy vrouwtjes.
En het leuke er nu van is dat we met de techniek zo ver zijn gekomen dat we de films zijn ingehaald,
Wie, onder andere ik zou dat toen gedacht hebben!?
Nee wij bellen met een grote telefoon met een draaischijf verbonden met draad,
Draadloos??? Ben je niet goed bij je knar?!
En nu……
En dus als piraat heel veel bond filmmuziek gedraaid want dat was TOEN ook stoere muziek!

Sorry voor de off topic!
VrGr Rob