Airco apart af te zekeren en hoeveel Ampere

Hallo iedereen,

Mijn eerste topic hier.

Ik ben bezig met een multisplit airco te installeren. Het bedrijf waar ik deze gekocht heb vertelde me deze kring apart af te zekeren en met 20A.

Nu stelde iemand in twijfel of dit wel nodig is op een 20A te zetten en waarom die niet op een bestaande kring kan aangezien de startstroom volgens de datasheet +- 10A is (dit is volgens de datasheet van de buitenunit, een Daikin 3MXM68). (Nominaal ligt daar iets onder.)
De binnenunits worden via deze buitenunit gevoed.

Mocht dat kunnen zou me dat veel werk besparen aangezien ik deze op de kring in de living kan zetten waarop enkel de TV is aangesloten (en soms eens de stofzuiger).

Maar ik neem aan dat dit bedrijf toch wel weet wat ze doen (ze doen niets anders dan airco + installaties). Tenzij ik hen of zij mij verkeerd begrepen hebben.

Ik heb dus 3 vragen:
- moet dit achter een 20A zekering?
- moet dit op een aparte zekering?
- moet de zekering achter de 30 of 300mA differentieel?

Alvast bedankt mocht iemand dit kunnen opklaren!

Wellicht goed om aan te geven of dit NL of BE is. Ik vermoed het laatste.

Als de buitenunit gespecificeerd is op 10A en binnenunits worden gevoed via de buitenunit, zoals je aangeeft, dan kan je al snel naar 20A gaan.
Ik zou dat wel durven op een 16A groep.
Let wel op aarding en aardlekschakelaar. In NL zou een aardlek van 30 mA volstaan. Die 300 mA schijnt een typisch BE-fenomeen te zijn... ;-)

Geef wat meer informatie over aantal en type binnenunits.

[Bericht gewijzigd door Boudie op donderdag 28 mei 2020 19:42:49 (25%)

Vervangen DOOR.
vergeten

Golden Member

Ingehaald door @Boudie :( :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 28 mei 2020 19:48:52 (57%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
bprosman

Golden Member

Ken de specs niet, in een ander topic heb ik daar ook al (voor mezelf) eea over gevraagd. Ik heb hier een 12.000 BTU unit (volgens mij is dat ca. 3.5kW) en die hangt aan mijn huiskamergroep (TV en een paar lampen) en dat gaat al 14 jaar goed.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

De tijd dat een airco een dikke groep nodig had ligt al een jaar of 20 achter ons.

Toen was het een domme aan-uit compressor, die een beste aanloopstroom had. Dus was vaak een C automaat noodzakelijk enz.

Elke enigszins normale airco van de laatste 10-20 jaar is een inverter. Dan is er nog altijd een aanloopstroom, maar niet meer in de categorie van factor <heelveel>

Daarnaast is er een verschil tussen het koelvermogen en het opgenomen elektrische vermogen. Dat ligt in de categorie van factor 3-4.

Uiteraard blijft een airco wel een wat grotere verbruiker, dus een eigen groep is en blijft aan te raden.

Mijn airco (18000 BTU, dual split met 2 binnenunits, een oudje uit 2005 ofzo) gebruikt PIEK zo'n 1700W.

In de praktijk (alleen woonkamer of slaapkamer) komt ie zelden boven de 1000W, en als het een beetje normaal 'op temperatuur houden' is zit ie rond de 400w

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op donderdag 28 mei 2020 20:26:13 (27%)

Even grondig nagekenen en op zich MOET deze niet op een apparte zekering maar bedrijsstroom kan tot 10A gaan. Beter gewoon een week laten testdraaien en als de automaat van de living niet uitvalt, waarom niet.
Ik vermoed uit de post dat we over BE hebben dus info BE:
als je deze toch apparte zekering wil geven
Bij voorkeur op een 20A niet 10/16/32
De 30mA MAG maar VOORKEUR is voor een airco bij een 300mA te zetten.

+ Even een extra leiding doen en afzekeren is illegaal, volledige elektrische installatie moet herkeurd worden, indien niet is dit niet ok!
Dan lijkt het me nog veiliger deze gewoon met de stekker an te sluiten bij je living dan wat leidingen te trekken en als er ooit iets misloopt in huis de kans te hebben dat ze die leiding ontdekken, zelf al kwam de fout daar niet van.

een goede invertor trekt gewoon geen extra startstroom. start gewoon van nul tot nominaal en doet dat geleidelijk.

Op 28 mei 2020 19:40:27 schreef Boudie:
Wellicht goed om aan te geven of dit NL of BE is. Ik vermoed het laatste.

Als de buitenunit gespecificeerd is op 10A en binnenunits worden gevoed via de buitenunit, zoals je aangeeft, dan kan je al snel naar 20A gaan.
Ik zou dat wel durven op een 16A groep.
Let wel op aarding en aardlekschakelaar. In NL zou een aardlek van 30 mA volstaan. Die 300 mA schijnt een typisch BE-fenomeen te zijn... ;-)

Geef wat meer informatie over aantal en type binnenunits.

Het gaat hier inderdaad over BE :)
Ivm de aardlekschakelaar... bedoel je niet net het omgekeerde? De 30mA is toch gevoeliger dan de 300mA? In BE moet je zowel een 300 als 30mA hebben en de "vochtige" dingen aansluiten op 30mA (zoiets).

Dus 1 buitenunit, 2 binnenunits:
- 3MXM68
- FTXM60 (6kw koelvermogen)
- FTXM20 (2kw koelvermogen)

Op 28 mei 2020 19:47:13 schreef vergeten:
Ingehaald door @Boudie :( :)

Ja dat was heel snel :p hoopte de volgende dag een reactie te krijgen :p

Op 28 mei 2020 20:16:16 schreef bprosman:
Ken de specs niet, in een ander topic heb ik daar ook al (voor mezelf) eea over gevraagd. Ik heb hier een 12.000 BTU unit (volgens mij is dat ca. 3.5kW) en die hangt aan mijn huiskamergroep (TV en een paar lampen) en dat gaat al 14 jaar goed.

Ok goed om te horen. Het gaat hier natuurlijk om het dubbele van de capaciteit. Ik zal blij zijn als ik het gewoon zo kan doen :)

Op 28 mei 2020 20:24:36 schreef DJSmiley:
De tijd dat een airco een dikke groep nodig had ligt al een jaar of 20 achter ons.

Toen was het een domme aan-uit compressor, die een beste aanloopstroom had. Dus was vaak een C automaat noodzakelijk enz.

Elke enigszins normale airco van de laatste 10-20 jaar is een inverter. Dan is er nog altijd een aanloopstroom, maar niet meer in de categorie van factor <heelveel>

Daarnaast is er een verschil tussen het koelvermogen en het opgenomen elektrische vermogen. Dat ligt in de categorie van factor 3-4.

Uiteraard blijft een airco wel een wat grotere verbruiker, dus een eigen groep is en blijft aan te raden.

Mijn airco (18000 BTU, dual split met 2 binnenunits, een oudje uit 2005 ofzo) gebruikt PIEK zo'n 1700W.

In de praktijk (alleen woonkamer of slaapkamer) komt ie zelden boven de 1000W, en als het een beetje normaal 'op temperatuur houden' is zit ie rond de 400w

Misschien dat zij dit dan als "gewoonte" voorstellen? Of indien er geen werkschakelaar is (wat me niet helemaal duidelijk is of dit verplicht is).

Vraagje: hoe meet je dat verbruik? Via zo een "stekker met meter op"? Of via een app van de fabrikant? Want dat lijkt me wel interessant om eens te zien hoeveel dit nu eigenlijk in de praktijk zal verbruiken.

Op 28 mei 2020 20:26:19 schreef Multivibbbbrator:
Even grondig nagekenen en op zich MOET deze niet op een apparte zekering maar bedrijsstroom kan tot 10A gaan. Beter gewoon een week laten testdraaien en als de automaat van de living niet uitvalt, waarom niet.
Ik vermoed uit de post dat we over BE hebben dus info BE:
als je deze toch apparte zekering wil geven
Bij voorkeur op een 20A niet 10/16/32
De 30mA MAG maar VOORKEUR is voor een airco bij een 300mA te zetten.

+ Even een extra leiding doen en afzekeren is illegaal, volledige elektrische installatie moet herkeurd worden, indien niet is dit niet ok!
Dan lijkt het me nog veiliger deze gewoon met de stekker an te sluiten bij je living dan wat leidingen te trekken en als er ooit iets misloopt in huis de kans te hebben dat ze die leiding ontdekken, zelf al kwam de fout daar niet van.

Het gaat inderdaad over BE. Goed om weten dat 30mA niet van moeten is :).

Ivm de extra leiding: ik kan me toch moeilijk voorstellen dat in de praktijk elke airco installateur de hele elektrische installatie laat herkeuren? Met de stekker aansluiten bedoel je op bestaande stekker (WCD) aftakken? of echt een stekker op de draad zetten en die binnen in het stopcontact steken met de kabel die door de muur naar buiten gaat?
Moet je voor het bijmaken van een stopcontactpunt niet ook herkeuren (ik dacht ook van een werkschakelaar te gebruiken)?

Op 28 mei 2020 21:11:47 schreef kris van damme:
een goede invertor trekt gewoon geen extra startstroom. start gewoon van nul tot nominaal en doet dat geleidelijk.

Uit de datasheet lijkt dit idd het geval te zijn. de startstroom is amper hoger dan de nominale stroom.

startstroom geen 10A, maar mag op een 30A groep gezet worden zelfs. modulerende compressor, op max draait deze maar kort, 3/4 van de tijd draait deze op 1/4 2/4 of 3/4 van het koelvermogen. een 35M2 model, ofwel 12.000 btu model doet net 1000W op max vermogen. een oud model airco met aan/uit geregelde compressor van dit vermogen had aanloopstromen van over de 100A, daar was een trage automaat wel nodig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Altijd geweten dat de sectie van de kabel de maximum waarde van zekering bepaalde .

Op 30 mei 2020 00:43:27 schreef Oduig:
Altijd geweten dat de sectie van de kabel de maximum waarde van zekering bepaalde .

niet bepaald, je mag geen 10mm2 gebruiken, dan C40 automaat in de kast en een 16A ceeform aan het einde. meer factoren bepalen de zekeringswaarde.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wij hebben een duosplit met dubbele compressor op 1 16 A automaat staan, gaat al 20 jaar OK

ook een oude aan/uit airco met 2 compressoren van zeg 1000W is geen probleem op 16A B automaat. inschakelpiek is wel hoog, maar tesamen komen ze maar amper in. mn oude airco zat gevoed op mn werkbank kastje op een B16 automaat. als de compressor aansloeg en het was stil in huis kon ik het deel in de automaat wat reageert op kortsluiting even horen activeren door die hoge piekstroom. alles was met 2,5mm2 aangelegd, dus de aanloopstroom was sowiso wat hoger.

waar rook was, werkt nu iets niet meer