Meerlagenbuis aluminium blankmaken en aansluiten

Hubie

Special Member

LOL,tja het zijn altijd weer zendamateurs die zo'n raadsel tot op het bot gaan fileren en onderzoeken. Reverse engineering met X-Ray foto's Maar het is en blijft toch een geweldige goede antenne.

Hubie

Special Member

.

[Bericht gewijzigd door Hubie op maandag 1 juni 2020 22:20:36 (99%)

Anoniem

Een magnetic loop die niet richtingsgevoelig is?
Zal wel stuk geweest zijn.
Dat moet je toch eens uitfileren tot op het bot. :-)

Lang geleden gebruikte ik een HFH2 Rohde&Schwarz magnetic loop als peilantenne.

Hubie

Special Member

Is niet stuk,werkt als een jekko ;-) Maar heeft idd weinig met een loop antenne te maken. tis eigenlijk gewoon een actieve antenne met een ronde alu buis loop.Maar werkt toch al 30 jaar verbazend goed,DCF 77 S9 + 40 dB,zendamateurs in de 50 MHz band is ook geen probleem voor deze antenne.Die(toen) 350 Florijnen(guldens)koste is toch geen geld?
Als er een R&S (Rohde & Schwarz) sticker op zou zitten vermenigvuldigen met een factor 1000. ;-)

Anoniem

Hubie, Nu spreek je toch in raadsels. Een loopantenne die er eigenlijk geen is?

Die ALA1530 is wel degelijk een magnetische loopantenne en geen soort wazige tussenvorm

Een loopantenne heeft altijd een zeer duidelijke directiviteit.
Een spoel ontvangt maximaal magnetisch veld in 1 richting en 180° verder. Haaks daarop is de ontvangst nul in beide richtingen.

De directiviteit van een loop is veel minder scherp dan bijvoorbeeld bij een yagiantenne en er is ook geen voor/achterverhouding. De lobben zijn bijna eirond en spiegelsymmetrisch.

Maar 90° op de voorkeursrichtingen heb je wel een zeer scherp nulpunt in de ontvangst.
Daardoor is de antenne zeer bruikbaar om te peilen. Niet op de maxima, maar op de nulpunten.
Je kunt er ook een sterke ongewenste zender mee onderdrukken.

En draai maar eens met je draagbare radiotje met ferrietantenne.
Dat is in principe ook een kleine magnetische loop.

Dat Camino aluminium buis gebruikt begrijp ik wel, aluminium is licht in gewicht en makkelijk te buigen.
Toch ben ik zelf daar niet zón voorstander van.
Je kan ook gebruik maken van buigzame zacht koper buis, die zit op een rol en kun je bij iedere bouwmarkt kopen.
Koper heeft als voordelen dat het makkelijk te buigen is tot een cirkel en er zijn wartels of koppelingen voor te koop die er precies inpassen.
Die koppelingen kunnen uit messing, koper of kunststof uitgevoerd worden.
Hierbij geef ik jullie een link, wat je zowel met zacht koperen buis kunt doen:

https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/Active%20antenna/Active%20receiving%…

Telefunken Sender Systeme Berlin
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op lage frequenties, overdag, buiten, kun je gerust goed peilen met zo'n raamantenne. Lang geleden deed ik dit dagelijks (als gebruiker), nu enkele malen 's jaars (als controle, inclusief veldsterktemeting).

Maar op de korte golf komt het signaal zo'n beetje schuin van boven, uit wisselende richtingen, waardoor de nul niet diep is. De AGC van de ontvanger maakt de verschillen nog kleiner, en de fading maakt het ook niet gemakkelijk. Ook allerlei metalen spullen vlakbij de raamantenne zullen het stralingsdiagram minder mooi maken.

Op 1 juni 2020 19:34:37 schreef Camino1:
Lees vooral het artikel in deze link:
https://active-antenna.eu/tech-docs/wideband-small-receiving-loop-simp…

Een duidelijk, praktisch stukje.
Maar, hoewel de schrijver gelijk heeft dat je vaak het beste een enkele winding kunt gebruiken, heeft hij ongelijk met de reden daarvoor. Met meer windingen wordt de ontvangen spanning hoger, maar de maximale (kortsluit-)uitgangsstroom wordt door de eveneens hogere zelfinductie weer beperkt. Bovendien krijg je met meer dan één winding ook last van de capaciteit tussen die windingen. Dus al met al is één winding meestal inderdaad beter.
Het artikel heeft trouwens wel een Oost-Europese ondertoon in woordkeus; je hoort in gedachten bijna het (Bulgaarse?) accent. :) Gelukkig hebben ook daar de amateurs goede ideeën.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Heb ooit een keer de raamantenne van Klaas Spaargaren Pa0ksb in elkaar geknutseld,of dat raam nu noord-zuid stond of oost-west maakte toch weinig uit op 80 meter.

De meerlagenbuis kan relatief gemakkelijk getemd worden.
Ik gebruikte een electrische Fohn van de Gamma. Ingesteld op 260 graden. De isolatie insnijden met een stanleymes. Dan met het mes loswrikken.

Ik ga de verbindingen proberen te solderen met zachtsoldeer voor aluminium.

Groet,

Henk

Frederick E. Terman

Honourable Member

Of anders een slangenklem eromheen. Als je daarvan de schroef er even helemaal uit haalt, kan daar een soldeer-oog onder voor de draad.
e: dat kan niet bij alle modellen. Nu, je kunt de draad er ook mee onder klemmen. Als het solderen niet goed gaat.

Het afpellen lijkt nóg niet zo gemakkelijk, maar goed, het lukt tenminste!

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op donderdag 2 juli 2020 21:20:50 (21%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen

Ha Camino1,

Mooi gedaan met dat materiaal :) maar ik vraag me af nu ik dit weer zie waarom heb je voor een loop gekozen.
Ik heb er zelf ooit ook een gemaakt van coax 6 1,8 m diameter en ik weet echt niet meer waarom ik voor een loop heb gekozen :?
Ik denk omdat het er interesant uitzag ik praat over een jaar of 40 geleden.
Het is veel meer werk dan een raam of kleine ruit maar ja het was leuk om te doen :P
Ik ben benieuwd wat jou drijfveer is.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ha Henk,

Ja waarom?
1) Ik zit in een woonwijk met erg veel QRM.

2) De antenne moet niet te veel opvallen.

3) PA0EHG heeft goede ervaringen met deze opstelling. Zie http://pa0ehg.com/propagation_measurements.htm
Hij gebruikt een enkele loop.

4) In de tussentijd heb ik een Perseus SDR ontvanger verworven

5) Een tijd geleden heb ik een apparaat gemaakt om pijp te buigen met 3 rollen, met het idee om op de parkeerplaats van de bouwmarkt een lengte van 5 meter waterleidingbuis te buigen. Dus een cirkel buigen is geen probleem. En buis is best wel stijf. Naast electronica zijn mechanische zaken ook mijn hobby. Dus lastiger schrikt me niet af.

6) Ik zag bij een bevriende gereedschapsmaker mantelbuis liggen en kreeg toen een stuk. Mooi licht en stijf. Op een mooie ruime rol.

7) Gaande het verhaal heb ik ook de AAA1 loop versterker van LZ1AQ gekocht. Voor die 80 euro koop je niet eens een print en onderdelen . En deze heeft prima specificaties. Ook daar passen loops prima op.

Je ziet ik heb geen consequent plan gevolgd.

groet,

Henk

Ha Camino1,

Duidelijk die buis is dat wat gebruikt wordt voor vloerverwarming :?
Ik zal nog even wachten na de bouwvak vakantie gaat de woningcorporatie eerst groot onderhoud verrichten dus zal volgend jaar worden.
Er was ook nog iemand met een soort print antenne maar niets meer van gehoord :X ik weet niet wat daar uiteindelijk het resultaat van was.
Ik gebruik een analoge ontvanger van Rohde & Schwarz dat gaat goed.
Laat de resultaten maar eens weten ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

@electron920,mag ik vragen welke R&S ontvanger?

Ha Hubie,

Ik heb de ESV deze ontvangt standaard van 20 MHz.... 1000 MHz ik heb hier een unit bij voor de lage band DC.....22 MHz.
Dit is een meetontvanger zeer goed te gebruiken om radio te ontvangen ;)

Verder gebruik ik de FMAS ook van R&S

kan ik kijken of Lopik nog op frequentie staat ha..ha _/-\o_

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Zooo dan,wat een mooie ontvangers.R&S ontvangers kwam ik vroeger wel eens tegen bij Helmut Singer maar daar hing een prijskaartje aan waar ik de hik van kreeg. ;-)

Wat nieuws van het antenne front.
Eerst een testje gedaan met 15 mm koperen pijp van 75 cm diameter en de AAA-1C versterker. Dat gaf leuke resultaten.

Maar we wilden lichte, stijve pijp. Dus Uponor waterleidingbuis 16mm. Na lang zoeken de goede klemmen gevonden. Deze zijn van het merk Stauff Type RS911216P05. Ook maar een doosje RVS M6x40 inbusbouten besteld uiteraard, in A4 kwaliteit.
De klemmen worden vastgezet op 6 mm trespa.

We testen meteen de theorie dat de halve zelfinductie de dubbele stroom moet geven. Dus twee loops parallel.

groet,

Henk

Ha Camino1,

Ziet er goed uit mooi materiaal hoe ga je de loops schakelen als twee windingen of koppel je de afzonderlijke antennes samen met een coupler ?
Heb je al eens geprobeerd om de twee antennes naast elkaar te plaatsen zodat je een groter oppervlak in het veld belicht ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ha Henk,

Voorlopig even de twee linker einden doorverbinden. De twee rechter ook. De linker en de rechter doorverbinding elk op een ingang.

Voorlopig even met rvs slangenklemmen. En gewoon koperdraad.
Ik denk nog over een aluminium klem.

Het gat is om een mast van een surfplank door te steken.
En alles draaien met een satelliet rotor.

Groet,

Henk

De parallel klem heb ik gemaakt, nu de serieklem nog.

Dan wat vergelijkende testjes. Parallel, serie, enkele loop.

Het lijkt erop dat de parallel opstelling 3dB meer signaal en en ook een 3 dB betere signaal/ruis verhouding heeft.
N.B in een stroomversterker.

Serie is het slechtste. Meer volgt.

Groet,

Henk

Ha Camino1,

Netjes afgewerkt en ja parallel is de juiste manier van schakelen :P
Je maak gebruik van een kleine loop < 1/10 λ dus is je gevoelige richting in het verlengde van de ring kijk even op het draadje van @JMT daar heb ik de twee situaties laten zien.

Ik ben een en ander aan het voorbereiden om te kijken hoe klein je antenne kan worden.
Maar ik wil gelijktijdig de twee types bouwen om aan te meten dus jou model de loop en een whip naar een voorbeeld van @Hubie en anderen.
Maar ik zou tevens in begrijpbare taal voor de mede amateurs/hobbyisten willen aantonen wat nu de minimale afmetingen zijn en welk rendement je dan kan verwachten :D

Misschien is het verstandiger dat ik daarvoor een nieuw draadje start ik heb aan @JMT gevraagd of het bezwaarlijk is om de resultaten in zijn topic te posten maar ik ben nu een paar dagen met onderzoek bezig en een en ander is redelijk heftig.
Ik ben bang dat zijn startpost dan geheel onder sneeuwt en dat is niet de bedoeling als je een topic start :+

Maar goed jou antenne combinatie ziet er goed uit je kunt waarschijnlijk niet gemakkelijk een klein beetje elevatie geven om te testen !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ha Henk,

Navtex komt hier prima binnen. Archangel en IJsland op een enkele loop van 90 cm.
Het lijkt me leuk om een aantal metngen aan loops te doen.
Zoals je al zegt een nieuw draadje misschien.
Eerst een kleine loop antenne maken.
Die meten met Helmholz spoelen.
Daarna metingen met non directional beacons als referentie signaalbron.

Groet,

Henk

Ha Camino1,

Ik ben een en ander aan het voorbereiden het is mijn bedoeling om ook de antennes te bouwen dus niet alleen bla...bla... ;)
Kan je de maten van jou antenne geven ik bedoel ook de afstand tussen de opening/aansluit box dit i.v.m. de capaciteit.

Ik had nog een schetsje gemaakt van de het richtingsdiagram.

Heb je nog wat kunnen testen m.b.t. de combinatie van de twee loops ?
Eind verleden week snel een vector antenne gemaakt dit is een loop van coax 6 in combinatie met een whip van een aluminium staf.
Deze met een filter (aanpassing) aan elkaar geknoopt maar helaas niets van de ballon kunnen waarnemen ;( achteraf bleek er een ongelukje te zijn gebeurt met het oplaten geloof ik !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 17 september 2020 11:30:00 schreef Camino1:
Daarna metingen met non directional beacons als referentie signaalbron.

Dan mag je wel wat opschieten, want die gaan we in de loop van het komend jaar uitfaseren (dus uitschakelen).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org