Meerlagenbuis aluminium blankmaken en aansluiten

@grotedikken. Het reciprociteitstheorema mag je niet direct toepassen. Vooral omdat het vermogen aan de antenne enkele orden van grootte verschilt. Ik noem als voorbeeld de ferriet antenne. Niet echt goed om te zenden. Dan de miniwhip. Kleine loops en antennes zijn vaak een ramp om op te zenden en hebben een heel slecht rendement.

@BenI2C. Die stripper van Viega is erg elegant. Kijk ik naar.
Of ik maak zelf wat.

Wel mooi dat veel mensen meedenken.

groet,

Henk

Je begint over meerlagenbuis en uiteindelijk blijkt het over een buis met één laag te gaan.
Had je nu éérst een stukje buis bemachtigd, en meteen gezegd dat het om een ontvangstantenne ging, dan was er heel wat onnodig denk en typwerk vermeden..

Gewoon de uiteinden over enkele cm strippen , zal niet al te moeilijk gaan, uiteinden platknijpen en een dikke koperdraad eraan met metaalschroef, rondsel en moer. De verbinding waterdicht afwerken ivm corrosie van 2 verschillende metalen.

Puntlassen?? Aluminiumplaat wordt tegenwoordig veel gepuntlast. Ik weet niet over welke apparatuur je beschikt, maar door de lage elektrische weerstand en het snelle oxideren bij hogere temperatuur en het smelten van de mantel verderop lijkt me dat ondoenbaar voor een hobbyist.

Antennes vormen een onuitputtelijke bron voor discussie. Beter in een eigen topic behandelen, maar voor de komst van de 433MHz AB voor garagepoorten was 27 MHz gebruikelijk. In de AB zat een mooi ferrietstaafje als zendantenne terwijl de ontvangstantenne meestal een draadje was.. Werkte perfect, alles hangt dus van de toepassing af.

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.
vergeten

Golden Member

Op 30 mei 2020 10:15:20 schreef grotedikken:
Je begint over meerlagenbuis en uiteindelijk blijkt het over een buis met één laag te gaan.

Wat zeur je nou :)

1. Een (tussen)laag van aluminium
  2. Buitenlaag van kunststof
  3. Binnenlaag van (andere)kunststof

Dat zijn er toch echt 3 :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Oorspronkelijk had de ts het over een heel ander type, meer flexibele buis. Met tussen de binnen en buitenmantel in PE, 5 lagen plastic gecoate dunne aluminium.
Waarmee hij iedereen op het verkeerde been zette.
Want dat ging echt moeilijk betrouwbaar elektrisch aan te sluiten zijn.

[Bericht gewijzigd door grotedikken op 30 mei 2020 11:06:32 (15%)]

vergeten

Golden Member

Klopt niet helemaal hij had het over Uponor.
Die heeft ook 3 lagen, hechtfilm is natuurlijk geen laag!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Aluminium puntlassen? Het kan wel maar is geen simpel apparaat.

Kijk hier eens https://active-antenna.eu/tech-docs/3_ActiveAA_Antena_11.pdf

Dit zegt Chavdar er zelf van.
The PE layers can be removed to some extent with hot soldering iron as shown on Fig.3.5.3. Then the aluminum surface of both sides must be carefully cleaned with sharp instrument. The terminal lug between aluminum and copper lead must be tinned to avoid electrochemical corrosion. Stainless steel screws with shake proof washers must be used for the same reason (Fig.3.5.4). A plastic plate is used to fix the loop ends with 3mm screws (Fig.3.5.5). The plate is fixed to the mast with two 5 mm screws. The tube openings might be choked mechanically with caps or with hot melt adhesive. Be aware that PE cannot be stuck with standard glues! The inductance of this loop is 2.6 uH and the area is 0.71 m2. The loop is mechanically very stable and even bigger loops can be made from the same material. The total cost of the materials for this loop is about 3 – 4 Euro.
Deze man uit Bulgarije maakt een prachtige antenne versterker.
De kit kost iets van 90 euro. Prima spul.
Ik denk dat de antenne op het plaatje voor binnen is.

@grotedikken . Het spijt me dat je op het verkeerde been bent gaan staan. Dat Oponor heet toch echt meerlagenbuis.

Op 30 mei 2020 11:01:55 schreef grotedikken:
Oorspronkelijk had de ts het over een heel ander type, meer flexibele buis....Waarmee hij iedereen op het verkeerde been zette.

Volgens mij stond jij als enige op het verkeerde been omdat je niet wist wat een "meerlaagsbuis" is.

@TS, dus die knakker doet het ook gewoon met een paar boutjes erdoor (ongeveer dat). Dan was die zelftapper wat een paar keer gesuggereerd werd hierboven toch zo gek niet? Of wil je >100W in zo'n ding stoppen?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Het is een ontvangstantenne. fatbeard is de eerste die een zendantenne (als toepassing) opnoemt.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
fatbeard

Honourable Member

Op 30 mei 2020 19:19:19 schreef ohm pi:
Het is een ontvangstantenne. fatbeard is de eerste die een zendantenne (als toepassing) opnoemt.

... en het maximale vermogen 20dB lager inschatte. Ik was ook de eerste (en enige) die contactcorrosie noemde als mogelijk probleem. :7

Als je je een beetje in die materie verdiept zie je dat voor dit soort corrosie geen electrolyt nodig is en dat RVS voor de schroeven eigenlijk niet zo'n hele beste keuze is... YMMV
Met Google zoeken op “contact corrosie tabel”

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Klopt niet.
Bij contactcorrosie zijn er steeds drie voorwaarden.
Twee verschillende metalen met verschillend reductiepotentiaal
en een elektrolyt.

Als je de contactplaatsen van aluminium en RVS goed afsluit van lucht en vocht door ze te lakken of in te gieten is er weinig kans op corrosie.

Wat mij interesseert is waarom Camino een loopantenne wil maken met een gebogen buis uit één stuk. Volgens mij worden loopantennes meestal volgens een dergelijk plan als hieronder gemaakt met een stevige coax.. En zijn ze meestal afgestemd met een condensator direct op de antenneaansluitingen.. Kwestie van impedantie?
Moest een buis uit één stuk goeie resultaten geven zou men gewoon niet zo moeilijk doen en enkel de mantel van de coax gebruiken.

Ik gebruik vaak messing boutjes en moertjes om contact te maken met het aluminium van de antenne en dat gaat redelijk goed.

"tijd is relatief"

Waarom meerlagenbuis? Licht, stijf en goedkoop.
Waarom deze loop gebruiken?
De afgestemde loop is vreselijk smalbandig, zeker op lage frequenties. Ik wil graag een breedbandige antenne zonder afstemmen.

De ontwerper zegt er het volgende over:

Dit is een kleine loop, die is aangesloten op een versterker met een zeer lage ingangsimpedantie , 3 Ohm. De loop stuurt stroom de versterker in. Dus werkt de loop bijna in kortgesloten mode. De stroom wordt door het electromagnetisch veld geinduceerd. Hoe hoger de stroom, hoe beter de gevoeligheid.

De magnitude van de stroom hangt maar van 2 factoren af en is evenredig met het oppervlak S en omgekeerd evenredig met de zelfinductie L. De stroom is onafhankelijk van de frequentie!

I(loop) ~ S/L

De stroom is onafhankelijk van de verliesweerstand, als de Xl veel groter is, en dat klopt boven de 20 tot 200 kHz.

De breedband loop is bijna een perfecte stroomsensor als hij op een goed ontworpen versterker wordt aangesloten. De stroom die door het electrische veld wordt opgewekt is erg laag, dus is het niet nodig een afgescherming te gebruiken.

Lees vooral het artikel in deze link:
https://active-antenna.eu/tech-docs/wideband-small-receiving...lified.pdf

Clifton Labs had vroeger ook een mooie versterker.
George Smart heeft de WellGood antenne gemaakt. Gebalanceerde Norton versterker.

Maar de theorie van loopantennes hoort in een apart topic.

Groet,

Henk

Hubie

Special Member

Ik gebruik al 30 jaar een Wellbrook ALA-1530 loop-Antenna voor mijn ontvangers,is niet afstembaar,enige richtingsgevoeligheid heeft hij ook niet of weinig.Wat er in dat in dat kunsthars/epoxie gespoten kastje onderin de loop zit is na 30 jaar nog steeds een raadsel,maar het werkt als een speer.
;-)

Hubie

Special Member

LOL,tja het zijn altijd weer zendamateurs die zo'n raadsel tot op het bot gaan fileren en onderzoeken. Reverse engineering met X-Ray foto's Maar het is en blijft toch een geweldige goede antenne.

Hubie

Special Member

.

[Bericht gewijzigd door Hubie op 1 juni 2020 22:20:36 (99%)]

Een magnetic loop die niet richtingsgevoelig is?
Zal wel stuk geweest zijn.
Dat moet je toch eens uitfileren tot op het bot. :-)

Lang geleden gebruikte ik een HFH2 Rohde&Schwarz magnetic loop als peilantenne.

Hubie

Special Member

Is niet stuk,werkt als een jekko ;-) Maar heeft idd weinig met een loop antenne te maken. tis eigenlijk gewoon een actieve antenne met een ronde alu buis loop.Maar werkt toch al 30 jaar verbazend goed,DCF 77 S9 + 40 dB,zendamateurs in de 50 MHz band is ook geen probleem voor deze antenne.Die(toen) 350 Florijnen(guldens)koste is toch geen geld?
Als er een R&S (Rohde & Schwarz) sticker op zou zitten vermenigvuldigen met een factor 1000. ;-)

Hubie, Nu spreek je toch in raadsels. Een loopantenne die er eigenlijk geen is?

Die ALA1530 is wel degelijk een magnetische loopantenne en geen soort wazige tussenvorm

Een loopantenne heeft altijd een zeer duidelijke directiviteit.
Een spoel ontvangt maximaal magnetisch veld in 1 richting en 180° verder. Haaks daarop is de ontvangst nul in beide richtingen.

De directiviteit van een loop is veel minder scherp dan bijvoorbeeld bij een yagiantenne en er is ook geen voor/achterverhouding. De lobben zijn bijna eirond en spiegelsymmetrisch.

Maar 90° op de voorkeursrichtingen heb je wel een zeer scherp nulpunt in de ontvangst.
Daardoor is de antenne zeer bruikbaar om te peilen. Niet op de maxima, maar op de nulpunten.
Je kunt er ook een sterke ongewenste zender mee onderdrukken.

En draai maar eens met je draagbare radiotje met ferrietantenne.
Dat is in principe ook een kleine magnetische loop.

Dat Camino aluminium buis gebruikt begrijp ik wel, aluminium is licht in gewicht en makkelijk te buigen.
Toch ben ik zelf daar niet zón voorstander van.
Je kan ook gebruik maken van buigzame zacht koper buis, die zit op een rol en kun je bij iedere bouwmarkt kopen.
Koper heeft als voordelen dat het makkelijk te buigen is tot een cirkel en er zijn wartels of koppelingen voor te koop die er precies inpassen.
Die koppelingen kunnen uit messing, koper of kunststof uitgevoerd worden.
Hierbij geef ik jullie een link, wat je zowel met zacht koperen buis kunt doen:

https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/Active%20antenna/Active%20...ntenna.htm

"tijd is relatief"

Op lage frequenties, overdag, buiten, kun je gerust goed peilen met zo'n raamantenne. Lang geleden deed ik dit dagelijks (als gebruiker), nu enkele malen 's jaars (als controle, inclusief veldsterktemeting).

Maar op de korte golf komt het signaal zo'n beetje schuin van boven, uit wisselende richtingen, waardoor de nul niet diep is. De AGC van de ontvanger maakt de verschillen nog kleiner, en de fading maakt het ook niet gemakkelijk. Ook allerlei metalen spullen vlakbij de raamantenne zullen het stralingsdiagram minder mooi maken.

Op 1 juni 2020 19:34:37 schreef Camino1:
Lees vooral het artikel in deze link:
https://active-antenna.eu/tech-docs/wideband-small-receiving...lified.pdf

Een duidelijk, praktisch stukje.
Maar, hoewel de schrijver gelijk heeft dat je vaak het beste een enkele winding kunt gebruiken, heeft hij ongelijk met de reden daarvoor. Met meer windingen wordt de ontvangen spanning hoger, maar de maximale (kortsluit-)uitgangsstroom wordt door de eveneens hogere zelfinductie weer beperkt. Bovendien krijg je met meer dan één winding ook last van de capaciteit tussen die windingen. Dus al met al is één winding meestal inderdaad beter.
Het artikel heeft trouwens wel een Oost-Europese ondertoon in woordkeus; je hoort in gedachten bijna het (Bulgaarse?) accent. :) Gelukkig hebben ook daar de amateurs goede ideeën.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Heb ooit een keer de raamantenne van Klaas Spaargaren Pa0ksb in elkaar geknutseld,of dat raam nu noord-zuid stond of oost-west maakte toch weinig uit op 80 meter.

De meerlagenbuis kan relatief gemakkelijk getemd worden.
Ik gebruikte een electrische Fohn van de Gamma. Ingesteld op 260 graden. De isolatie insnijden met een stanleymes. Dan met het mes loswrikken.

Ik ga de verbindingen proberen te solderen met zachtsoldeer voor aluminium.

Groet,

Henk

[Bericht gewijzigd door Camino1 op 2 juli 2020 18:49:29 (14%)]

Of anders een slangenklem eromheen. Als je daarvan de schroef er even helemaal uit haalt, kan daar een soldeer-oog onder voor de draad.
e: dat kan niet bij alle modellen. Nu, je kunt de draad er ook mee onder klemmen. Als het solderen niet goed gaat.

Het afpellen lijkt nóg niet zo gemakkelijk, maar goed, het lukt tenminste!

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op 2 juli 2020 21:20:50 (21%)]

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org