190 leds in serie

EricP

mét CE

Alles onder de 48 of 50V wordt geacht 'aanraakveilig' te zijn. Daarmee is je isolatie probleem opgelost.
Er loopt iets van 20mA max. Als je daarmee brand kunt veroorzaken, dan zien we de demo graag tegemoet.

Verder is het erg lastig om de weerstand te berekenen. Thevel gaat uit van 10mA en 2V per LED. En komt dan uit op 1kΩ
Nou valt er over elke LED opeens 2.2V (want niemand weet nog precies hoeveel het is...). Dan heb ik met 19 LEDs iets van 42V nodig. Dan blijft er 6V over voor de weerstand. 6mA. Dat is nog maar 60%. Daarnaast is die spanning ook nog eens temperatuur afhankelijk. En dat dus 19x.
Zeker met LEDs van Ali - zonder fatsoenlijke fabrikant en fatsoenlijke data sheet is het gewoon koffie dik kijken.
Overweeg een stroomspiegel die je op 10 of 12mA configureert. Met een heel klein beetje mazzel is de zooi van ali niet al te obscuur en werkt dat gewoon.

vergeten

Golden Member

Op 29 mei 2020 17:48:40 schreef hobby-ist:
Je kut hier brand door krijgen.

Even editen graag! het gaat hier om andere hitte :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dank jullie wel voor al de feedback, ik ga er mee aan de slag.

Sine

Moderator

Ik zou een weerstand per serie kring doen, niet te groot, 220R tot 470R oid, puur om het geheel te balanceren.

En dan een voeding kiezen met een instelbare spanning, dan kun je daarmee je helderheid bepalen.

Op 29 mei 2020 14:51:11 schreef Kruimel:
Gewoon 95x twee LEDs anti-parallel en een 2k2/1W serieweerstand en direct op het net.

Wat bespaar je hiermee t.o.v. gelijkrichten en dan de strings parallel? Dat scheelt een factor twee in het knipperen. En nihil in de bedrading.

En een condensator uit een oude voeding er bij en het knipperen is helemaal weg. Dimmen? Tja, zowiezo lastig met de "direct op het net" oplossingen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kruimel

Golden Member

Eén brugcel. Ik noemde het als optie wegens de vereiste dat het zo simpel mogelijk moest zijn. Op dat punt was de toepassing nog niet bekend en dit was de simpelse oplossing. Dat knipperen is niet erger dan via een brugcel als de lichtbronnen dicht genoeg bij elkaar zitten.

@TS: Waarom stop je er geen peertje in die je kan dimmen met een normale dimmer trouwens?

maartenbakker

Golden Member

Op 29 mei 2020 14:26:01 schreef robojo:
[...]
De leds zitten allemaal "ingepakt" in silicone, dus er is geen gevaar voor aanraking.

Als mosterd na de maaltijd: zo'n losse 48V voeding of een losse LED-driver voldoet gegarandeerd aan de eisen (nouja, tenzij je een willekeurig exemplaar van Ali trekt, dan heb je 50% kans) en heeft een netscheiding (doorslagspanning) van 5kV zoals voorgeschreven. Dat is meestal veel lastiger te bereiken met 190 LED's in siliconen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 30 mei 2020 00:56:38 (47%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Robojo: Ik heb (nu wel!) gelezen dat je nu om bent en 48V wil gaan gebruiken. Prima plan.

Het uitrekenen van de weerstanden is een beetje tricky omdat ze op aliexpress zelden een goed datasheet meeleveren. Het beste wat je dus kan doen is om even te meten hoeveel spanning er over 1 led valt als je er 10mA doorheen stuurt.

Regel "even" 12V (PC open maken? Als je geen losse voeding hebt liggen) en sluit 1 led via een 1k weerstand aan op de 12V. Meet de spanning.

Nu deel je 40V door die spanning en heb je een richtlijn voor hoeveel leds je in serie wilt doen. Dat zal in de buurt van de 20 uitkomen. Maar als het 25 of 15 wordt, dan is de eerder voorgestelde 19 misschien niet helemaal handig.

Vervolgens kan je de spanning uitrekenen die daadwerkelijk over de leds valt en de weerstand uitrekenen.

Omdat "standaard kwart-watt weerstanden" tegenwoordig wat zeldzaam zijn zou ik kiezen voor twee of drie weerstanden in serie: Met 100mW zit je dicht tegen het max van 125mW van een achtste-watt-weerstand. Als je zeker weet dat je weerstanden een kwart watt kunnen hebben dan is 1 weerstand per serie ook goed genoeg.

Als je slechts eenmalig de felheid wilt instellen dan kan je dat doen door de juiste weerstand te kiezen. Of je kan een PWM dimmer bouwen met een mosfet die minimaal 60V aankan (of meer).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Thevel

Golden Member

Op 30 mei 2020 06:04:59 schreef rew:
Omdat "standaard kwart-watt weerstanden" tegenwoordig wat zeldzaam zijn

???
1/4W weerstanden zijn nog gewoon te koop.

Arco

Special Member

@Rew bedoelt waarschijnlijk bij SMD weerstanden, daar is 1/16 of 1/8W een stuk gebruikelijker... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

SMD weerstanden lijken me voor deze toepassing niet echt handig..

Wat ik bedoel is dat als ik(*) een setje "general purpose" weerstandjes in china koop, ik 1/8e watt exemplaren opgestuurd krijg.

Maar goed. Ik ga er voor de zekerheid even van uit dat de TS "toevallig 1/8e watt heeft liggen". Lijkt me verstandig om daarvan uit te gaan totdat het tegendeel bewezen is. Voordat je het weet zijn die dingen ingegoten en weggewerkt en gaat het na een weekje fout....

(*) Misschien omdat ik de goedkoopste koop die ik kan vinden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/