Transformator vraag

Ik had een vraag over de onderstaande foto. Is het correct dat ik zeg dat er bij de voltmeter een spanning van +115V wordt afgelezen omdat deze +230 aan de linker kant heeft en +115V aan de rechter kant?

[EDIT] in de originele opgave is het niet duidelijk of het over AC of DC gaat. Als het DC zou zijn zou de spanning gewoon 230V zijn, yes?

https://media.discordapp.net/attachments/201331386886389760/716355175975223356/unknown.png

[Bericht gewijzigd door woutervg op zaterdag 30 mei 2020 20:26:16 (19%)

Als de winding in fase met de netspanning wordt aangeloten, tellen de spanningen op, staat die in tegenfase, dat worden de spanningen van elkaar afgetrokken.
Als je de kern "rechtbuigt", kun je zien dat de secondaire 230 winding in tegenfase staat. Daar staat aan het einde dus ook 230 volt. Alleen de 115V winding geeft spanning en de meter geeft dus 115 volt aan.
Als het voor school is, mag je van mij het antwoord niet overschrijven.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dat zou maar zo kunnen.
Het zou ook 345 Volt kunnen zijn, zie je ook hoe?

En dan hebben we het wel over wisselstroom met een fase en nul, geen + en -, dat gaat niet.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 30 mei 2020 20:20:32 schreef woutervg:
[EDIT] in de originele opgave is het niet duidelijk of het over AC of DC gaat. Als het DC zou zijn zou de spanning gewoon 230V zijn, yes?

Wat denk je zelf?
Bestaan er gelijkstroomtransformatoren? (al of niet met houten kern)

Op 30 mei 2020 20:30:26 schreef ohm pi:
[...]Wat denk je zelf?
Bestaan er gelijkstroomtransformatoren? (al of niet met houten kern)

Nou, daar zeg je zowat. Ik heb een apparaat en daar zit een zgn ROTARY TRANSFORMER in, een roterende transformator. Daar gaat DC in en er kan AC, maar meestal DC uit komen. Als blackbox is het derhalve een gelijkstroom transformator 8)7

Als je de zelfinductie van de (primaire van de) transformator maar hoog genoeg kiest, dus zo dicht mogelijk bij oneindig Henry, dan kan je aardig goed een gelijkstroomtransformator benaderen. Tenslotte hebben we niet het eeuwige leven, dus die gelijkstroom is ook een zeer laagfrequente wisselstroom.

fred101

Golden Member

Gelijkstroom erop zal geen probleem geven als je het volgende doet, 10ms aan, 10 ms uitzetten en snel stekkers omdraaien en dan weer 10 ms aan. Dit kun je zo vaak herhalen als je wilt zonder dat de kern verzadigd en de wikkeling uit fikt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

Oh ja... wisselspanning is tenslotte eigenlijk gelijkspanning - alleen steeds van een andere waarde. 8)7 :)

@TS: Op zich zouden die plussen en minnen wel kunnen: ze geven dan de situatie in de éne periodehelft aan. Een halve periode later zijn ze natuurlijk allemaal omgedraaid.
Het is een manier om de polariteit (wikkelrichting) van de wikkelingen aan te geven, maar beter is het daar de gebruikelijke stippen voor te gebruiken.
Dan zet je bijvoorbeeld een stip overal waar nu een plus staat; de minnen haal je ook weg en daar komt gewoon niks.

Gesteld dat je plussen en minnen goed staan (met inachtneming van het bovenstaande), kijk eens goed naar de spanningen? Hoeveel komt waar te staan?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 31 mei 2020 00:22:33 schreef Frederick E. Terman:
Oh ja... wisselspanning is tenslotte eigenlijk gelijkspanning - alleen steeds van een andere waarde. 8)7 :)

@TS: Op zich zouden die plussen en minnen wel kunnen: ze geven dan de situatie in de éne periodehelft aan. Een halve periode later zijn ze natuurlijk allemaal omgedraaid.
Het is een manier om de polariteit (wikkelrichting) van de wikkelingen aan te geven, maar beter is het daar de gebruikelijke stippen voor te gebruiken.
Dan zet je bijvoorbeeld een stip overal waar nu een plus staat; de minnen haal je ook weg en daar komt gewoon niks.

Gesteld dat je plussen en minnen goed staan (met inachtneming van het bovenstaande), kijk eens goed naar de spanningen? Hoeveel komt waar te staan?

115 bij positieve alternantie en -115 bij negatieve dus een gemiddelde van 0?

Shiptronic

Overleden

Zie het maar als 2 accu's die je met de Pluspolen aan elkaar maakt, tussen de beide Minpolen zal je dan ook niets meten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 31 mei 2020 19:02:40 schreef woutervg:
[...]

115 bij positieve alternantie en -115 bij negatieve dus een gemiddelde van 0?

Het is bekend, dat de gemiddelde waarde van een sinusvormige spanning nul volt is.

Ik ga ervan uit dat de rode tekst van de vragensteller is en niet tot de gegevens behoort.
Ik vraag me af wat k=1 en k=2 in de gegevens betekenen.

De wikkelrichting is hetzelfde,
Links liggen 3 windingen, rechts totaal 4 windingen, rechts zou dus 4/3 maal230 volt staan. Hen verschil dat de voltmeter aanwijst is dan 1/3 maal 230 v dus 73 volt

Op 31 mei 2020 20:12:07 schreef Dr Blan:
Ik ga ervan uit dat de rode tekst van de vragensteller is en niet tot de gegevens behoort.
Ik vraag me af wat k=1 en k=2 in de gegevens betekenen.

De wikkelrichting is hetzelfde,
Links liggen 3 windingen, rechts totaal 4 windingen, rechts zou dus 4/3 maal230 volt staan. Hen verschil dat de voltmeter aanwijst is dan 1/3 maal 230 v dus 73 volt

Wat jouw opmerking betreft rammelt de vraag aan alle kanten. We weten niet meer dan wat TS laat zien.
3 Windingen voor 230 volt is al heel erg weinig. K1 en K2 zeggen ook weinig. Ik zie de tekening als voorbeeld om de wikkelrichting aan te geven. In normale schema's wordt dat helemaal anders aan gegeven. Dus is de tekening van TS zelf?
Ik ben er even van uit gegaan dat de secundaire windingen gemaakt zijn voor 230 volt en 115 volt.
Als K een vermenigvuldigings factor is ten opzichte van de primaire, klopt er van mijn uitleg ook niet veel.
Als het een schoolvraag is, en daar lijkt het op, kan hij beter de origine vraag en tekening tonen.

Aannemende dat het geen schoolvraag is:

* DC transformatoren bestaan niet. Transformator werkt alleen op AC. Een paar grappenmakers hierboven zitten wat te filosoferen.

* In AC kan je net als in DC met + en - rekenen. Dus heeft je trafo een 230V en een 12V wikkeling kan je die in serie zetten om 218 en 242V te maken, afhankelijk van hoe je de plus en min aansluit.

Dus je 230V heeft een nul en een +230V aansluiting sluit je dan de min van de 12V daarop aan krijg je 242 op de plus van de 12V. Hoewel de ingaande 230V 100x per seconde van polariteit wisselt is de + en - polariteit degeen die geldt op 5ms na het starten. Als je dan een + er bij doet is op dat moment de polariteit daaar ook positief en telt het bij mekaar op. 10ms later zal de spanning instantaan negatief zijn, maar ook bij de spanning die je er bij optelt. Dus het telt nog steeds op.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik neem aan dat het hier een schoolvraag betreft? Ook dan moeten we wel de juiste richting aanwijzen.

Allereerst de k:

  • k kan staan voor de koppelfactor, hoe goed de magnetische koppeling is zonder lek, dit kan 0 tot 1 zijn. Waarbij 1 een ideale trafo met 100% koppeling en geen lekflux is. Omdat hier een k=2 staat kan dit niet bedoeld zijn
  • k kan ook staan voor het vermogen dat geabsorbeerd mag worden in harmonischen, vooral bij grotere trafo's van belang, hier kan dit ook niet het geval zijn omdat er 2 k's staan
  • Misschien bedoelen ze de wikkelfactor? Dan zou dat die 115V verklaren, geen idee hoe je hier anders aan kunt komen.

Ik neem even aan dat de de wikkelingen moeten tellen omdat ze hier een beetje een trucvraag hebben willen stellen.

Primair zie ik er 3.
Secundair bij k=2 zijn er 2 en bij k=1 zie ik er 2. De trucvraag (vermoed ik) is dat de wikkeling bij k=2 omhoog gewikkeld is maar dat maakt helemaal niet uit.

Dus: primair 3 wikkelingen, secundair 4. De spanning gaat naar verhouding mee. Dr Blan heeft dit al geschreven, dat klopt ook. Ook de spanning die door hem berekend is.

De + en - en richtingen kloppen in je plaatje. Alleen de 115 en 230 niet, tenzij k de 1/wikkelverhouding is. Dan staat secundair inderdaad 230+115V en wijst de meter 115V aan. Als k de wikkelverhouding is (k=2 heeft 2 keer zoveel wikkelingen) staat daar juist 460V en laat de meter 460+230-230 = 460V zien.

De vraagstelling is onduidelijk en de k niet uitgelegd. Daardoor is het gokken wat voor antwoord je leraar hier wil zien.