Whirlpoolo vaatwasmachine OWFC3C26

Gisteren werd ik door een vriend gevraagd om zijn vaatwasmachine: Whirlpool OWFC3C26 na te zien.
Deze gaf foutcode F10 aan.Bij nazicht blijkt dit een probleem met de verwarming/temp.sonde te zijn.
Ik heb de doorloopweerstand uitgemeten = 28ohm. Rechtstreeks spanning op geplaatst en de verwarmingsweerstand warmt op.
Wanneer ik echter de machine een programma laat aflopen gaat de verwarming niet in werking.
Er is 1 klem waarop ik kan meten op de weerstand = 117V tussen klem en aarding.
Na +/- 10 min gaat de machine dan in stop(F10)
Ik vermoed dus dat de temp sonde(NTC) wel werkt.
Bestaat de mogelijkheid dat er iets mis is met het relais op de sturing(1 kant onderbroken)
En mag ik om dit te testen de weerstand afkoppelen en vervangen door een gloeilamp?
En hoe kan ik het testprogramma starten op deze machine?

Alvast Bedank

ik zou om te beginnen eens kijken of het relais niet los in zijn solderingen zit .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

relais op de printplaat kan los contact hebben, dat model heeft dacht ik een nieuwer verwarmingselement die op de pomp schroeft, die elementen hebben 2 clicons erop (naast de aansluitingen, verborgen achter een plastiek kap), het element zelf gaat niet kapot maar de clixons kunnen onderbreken of kapot gaan.
Als het relais visueel ok is en element en zijn 2 clixons ok is zou ik denken temperatuursensor (ntc) maar hoe weet je natuurlijk hoeveel deze ohms moet meten om ok te zijn....

Ok

Bedankt.

Het betreft inderdaad een weerstand met motor.
Wat de clixons betreft achter de aansluiting denk ik wel dat deze OK zijn omdat: na het demonteren er rechtstreeks kort 230V op is geplaatst en de verwarming werkte.
Wat de NTC betreft vermoedt ik eveneens dat deze werkt=> +/- 10 min nadat de verwarming in werking moet gaan komt de foutcode F10 op of de NTC detecteert geen warm water.
Vermoedelijk zal er denk ik dat er dus een probleem zal zijn met het relais op de sturing.
Niemand die weet hoe ik het testprogramma kan starten?
Het kortste programma waarbij de machine warmt is 2.50U.
Morgen zie ik verder.
Alvast op voorhand bedankt

de jouwe heeft normaal een "senl" 30 min programma die warmt al an +- 5 min

Kijk eerst naar relais, meest voorkomende. Mocht dit niet zijn kan ook een draadbreuk wezen,of NTC defect is ook niet onoverkomelijk bij Whirlpool

Daarjuist relais terug gesoldeerd (geen zichtbaar slecht contact).

Machine getest op prog 4 (30min) en de werking is terug OK.

Bedankt aan iedereen voor de hulp.

David F

Dan is het relais contact in het relais gaar dus vervangen is beter