Batterij opladen met een naafdynamo.

Op 31 mei 2020 22:58:51 schreef KlaasZ:
[...]Was bij mijn fiets ook zo. Ik heb aan mijn achterlicht een stukje elektronica toegevoegd. Tijdens het fietsen wordt het gevoed uit de dynamo

Heb ik ook gedaan bij alle fietsen bij mij thuis. Vind ik zo stom van die fabrikanten, heb je een mooie naafdynamo en dan zetten de zo'n batterijachterlichtje op de fiets. Met als gevolg dat die batterijen vaak leeg zijn en mensen zonder achterlicht fietsen...

Een andere ergernis is het grote aantal mensen dat een flinke LED koplamp op de fiets heeft die veel te hoog staat afgesteld. Gevolg is dat niet de weg verlicht wordt maar dat je de tegenligger in het gezicht schijnt!

P.S. Een andere verlichting zonder batterijen zijn de lampjes die je tegenwoordig op alle "Swapfietsen" ziet. Van de fabrikant Reelight: "De gepatenteerde batterijvrije fietslichten genereren hun eigen milieuvriendelijke verlichting door middel van magneten in de spaken en een kleine generator die in de lichten is geïntegreerd." Ze branden altijd als je fietst, maar de lichtopbrengst is wel erg laag. Zo laag dat ze wel een functie hebben om gezien te worden, maar niet echt om zelf de weg mee te verlichten.

.

[Bericht gewijzigd door Roland11 op 1 juni 2020 15:20:55 (100%)]

Vind ik zo stom van die fabrikanten, heb je een mooie naafdynamo en dan zetten de zo'n batterijachterlichtje op de fiets.

Gelukkig zijn niet alle fabrikanten zo stom :). Op mijn fiets zit een setje lampen dat automatisch aangaat als het donker is en werk met een condensator.

Bij mij gaat het voorlicht automatisch aan en het achterlicht is op batterijtjes (met uiteraard een waardeloze, roest-aantrekkende schakelaar).

De twee oplaadbare NiMH's hebben het echt weken uitgehouden toen de schakelaar niet meer uit wilde. Weliswaar op minieme brandsterkte, maar toch.
Ik overweeg als test de (automatische) koplamp-leiding af te takken en hier 2,4V van te maken en gewoon op de NiMH's te zetten ipv de oorspronkelijke planning met iets van een goldcap.