Led driver vervangen

Hallo iedereen!

In een van onze buitenlampen is de LED voeding stuk.
In de plaats van deze lamp weg te moeten gooien zouden we deze voeding echter graag vervangen.
Ik heb al gezocht op internet naar deze exacte voeding, maar het lijkt mij dat deze nergens te koop is.
Ook heb ik al gezocht naar led drivers met gelijke waardes, maar ook zonder succes.
Om eerlijk te zijn heb ik hier ook niet al te veel verstand van.

Maar misschien dat iemand van jullie mij zou kunnen helpen met het zoeken naar de juiste driver.
Ik heb in bijlage een foto van de sticker op het armatuur en van de led driver toegevoegd.

Alvast bedankt!

Wat als je google-ed op led driver 80mA?
Probleem zal meer de vorm of de afmeting worden voor inbouw in de armatuur.

Op 31 mei 2020 13:35:57 schreef MJN:
Wat als je google-ed op led driver 80mA?
Probleem zal meer de vorm of de afmeting worden voor inbouw in de armatuur.

Aangezien het een sokkellamp is kunnen we de driver wel in een waterdichte lasdoos naast de lamp bevestigen. De afmetingen zijn dus daarom geen onoverkoombaar probleem.

Het grootste probleem is echter dat ik nergens een driver vindt met als output spanning 40-80V. De meeste drivers die je vindt als je dat intypt in Google hebben ofwel een hogere minimum spanning dan 40V of een lagere maximum spanning dan 80V.

Maar toch hartelijk bedankt voor je reactie!

Je LED driver wil 80 mA door je LED sturen.
Bij 80 mA heeft een 2835 gemiddeld 3,2 volt forward voltage.
Er zitten 36 LED's in je lamp. dat betekent dat je een driver nodig hebt die minimaal 115 Volt kan leveren.

Tot zover klopt het verhaal op de labels.

Je hebt dus een LED driver nodig die 80 mA levert.
Daarnaast dient hij een spanning te kunnen leveren van minimaal 115 Volt.
Ik zou zeggen; zoek een driver tussen de, pak hem beet, 70 en 80 mA levert bij een spanning van minimaal 115 Volt.

Ik heb hem hier niet liggen en ook nog nooit gezien, maar ze zijn er wel, zoals blijkt.

Op 31 mei 2020 14:02:30 schreef Brainbox:
Je LED driver wil 80 mA door je LED sturen.
Bij 80 mA heeft een 2835 gemiddeld 3,2 volt forward voltage.
Er zitten 36 LED's in je lamp. dat betekent dat je een driver nodig hebt die minimaal 115 Volt kan leveren.

Tot zover klopt het verhaal op de labels.

Je hebt dus een LED driver nodig die 80 mA levert.
Daarnaast dient hij een spanning te kunnen leveren van minimaal 115 Volt.
Ik zou zeggen; zoek een driver tussen de, pak hem beet, 70 en 80 mA levert bij een spanning van minimaal 115 Volt.

Ik heb hem hier niet liggen en ook nog nooit gezien, maar ze zijn er wel, zoals blijkt.
Als je persé deze lamp wilt gebruiken dan zou je nog 2 drivers van >60V in serie kunnen proberen.

[Bericht gewijzigd door Brainbox op zondag 31 mei 2020 14:09:54 (33%)

Ik heb nog een beetje zitten zoeken, maar het is een heel moeilijke zoektocht omdat ik hier niet echt verstand van heb.
Zou een van deze 3 werken?

Alvast bedankt!

Er zitten 36 LED's in je lamp. dat betekent dat je een driver nodig hebt die minimaal 115 Volt kan leveren.

Nee, de lamp is 6.5W, de driver 6.4W.

Dat betekent dat bij 80mA de spanning ongeveer 80V zal bedragen. Niets 115V.

Op de led driver staat dat je er op kan vertrouwen dat de spanning bij leds die niet meer willen niet boven de 115V uit zal komen. Maar voor het zoeken van de driver is dus van belang:

80mA (iets minder mag ook).
80V moet in de opgegeven range van de driver zitten.... Liever niet precies als boven- of ondergrens, maar je originele fabrikant doet dat ook...

Maar even een snelle zoek-actie: 80mA is een ongebruikelijke waarde... Succes!

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 31 mei 2020 14:43:20 (11%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 31 mei 2020 14:42:35 schreef rew:
[...]
Nee, de lamp is 6.5W, de driver 6.4W.

Dat betekent dat bij 80mA de spanning ongeveer 80V zal bedragen. Niets 115V.

Op de led driver staat dat je er op kan vertrouwen dat de spanning bij leds die niet meer willen niet boven de 115V uit zal komen. Maar voor het zoeken van de driver is dus van belang:

80mA (iets minder mag ook).
80V moet in de opgegeven range van de driver zitten.... Liever niet precies als boven- of ondergrens, maar je originele fabrikant doet dat ook...

Maar even een snelle zoek-actie: 80mA is een ongebruikelijke waarde... Succes!

Oké, super hard bedankt voor de duidelijke informatie! Nu dat ik weet waar ik op moet letten, zal ik na veel zoeken hopelijk een gepaste driver vinden.

Ik was nog nieuwsgierig naar de reacties, maar inderdaad 36 ledjes in serie... Ben ook even aan het zoeken geweest: https://www.bouwinfo.be/forum/technieken/elektriciteit/led-driver-verv… Blijkbaar gaan ze al defect in de doos, en reservedelen vinden wordt lastig... Hoe lang zouden die andere 3 het volhouden?

die spanning bij dat vermogen vinden is idd niet erg mogelijk. wrs is de simpelere optie om 2x een driver te vinden die 40V max levert, en deze in serie zetten. lagere spanning icm deze stroom is minder moelijk, hoewel 80mA een afwijkende waarde is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Of een standaard driver nemen voor 300mA met de juiste spanning en de stroom terug naar 80mA instellen door het stroom meet weerstandje te verhogen.

Op 31 mei 2020 21:30:29 schreef testman:
die spanning bij dat vermogen vinden is idd niet erg mogelijk. wrs is de simpelere optie om 2x een driver te vinden die 40V max levert, en deze in serie zetten. lagere spanning icm deze stroom is minder moelijk, hoewel 80mA een afwijkende waarde is..

Dus gewoon de input van de tweede driver aansluiten op de output van de eerste?
Is dit wel veilig? Aangezien er dan een veel hogere spanning uit de tweede driver komt dan waar die eigenlijk voor voorzien is....

Jou led module wil 80V hebben. Normaliter worden spanningen onder de 50-60 V gezien als "aanraakveilig". Dat er bij deze leds een spanning van 80V komt kijken is niet te vermijden.

Het "gevaarlijk" of niet heeft betrekking op: "Houdt de voeding de netspanning voldoende ver van de secondaire spanning vandaan dat mocht er eea mis gaan er geen gevaarlijke situatie ontastaat". De netspanning van 230V wordt als "gevaarlijk gezien" en zelfs als er iets kapot gaat moet het veilig blijven om de secondaire kant aan te raken. Zolang beide led-drivers hieraan voldoen zou het goed moeten gaan.

Twee stroombronnen in serie is GEEN goede constructie. D'r is altijd een klein verschil in de ingestelde stroom. Als je leddrivers van zeg "80mA, 20-40V, max60V" zou kopen en in serie zet, kan je er op rekenen dat er 1 op 80- en de andere op 81 mA is afgesteld.

Nu regelt de eerste de spanning zodanig dat er 80mA gaat lopen. Die tweede wil 81mA. Dus als er maar 80mA loopt drijft ie de spanning op totdat er 81mA gaat lopen. De fabrikant garandeert dat ie dan minimaal 40V haalt, wat daarboven gebeurt zegt het verhaal niet, maar het kan lineair maar ook niet-lineair aflopen. Stel nu dat ie "beter dan z'n specs" is en pas bij 55V stopt met mikken-op-81mA en onder de 80mA komt. Nu staat dus de ene ledvoeding 4.4W te leveren terwijl de andere fluitend de andere 2.0W levert. En dat terwijl ze dus bedoeld zijn om 40V*80mA = 3.2W te leveren.

Als je geen "broertje"(=vergelijkbare specs) van de originele voeding kan vinden... Kan je dan niet beter kijken of je de streng-met-leds niet in tweeen kan knippen en dan met 160mA de beide helften parallel kan sturen?

Ik zocht op 160mA en vond deze. Niet eens 160mA maar wel 150. Prima. Maar ook 80mA. En de laagste power-rating zou 6W zijn en bij 80mA komt dat overeen met ongeveer 80V. Prima!

De vraag is of deze led-driver een isolatie heeft tussen primair en secondair. Mogelijk moet je de hele laagspanningskant toch ook beschouwen als "moet je beveiligen tegen aanraken omdat er 230V op staat".

dit is er eentje waar ze eerlijk vertellen dat ie non-isolated is: precies ook zo'n trafotje als op die van hierboven. Let op deze is NIET geschikt want: veel meer dan 80mA.

Hier zie je dus ook in de beschrijving dat het "op meer dan de normale spanning draaien "verboden" is: Kenneljk gaat ie dan toch best regelmatig gewoon direct kapot.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

2 stroombron leddrivers in serie zetten is geen probleem, ander verhaal bij spanningsbron drivers die tegen de max van beiden parallel belast worden. je kunt de spanning in gebruik zijnde per driver meten, die zal niet gelijk zijn, zolang je maar de nodige spanning haalt. ik zou even meten bij een nogn werkend armatuur wat die nominale spanning is, kan best 60V zijn bijv..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ben ik nu de enige die opvalt dat de lamp nog net binnen garantie zou moeten vallen?
Op de eerste foto staat productiedatum 11/2018 dus valt hij zeker nog binnen garantie.
Geen idee of het het een optie is om garantie te claimen maar zou mogelijk moeten zijn lijkt me.

Op 1 juni 2020 17:11:19 schreef brains:
Ben ik nu de enige die opvalt dat de lamp nog net binnen garantie zou moeten vallen?
Op de eerste foto staat productiedatum 11/2018 dus valt hij zeker nog binnen garantie.
Geen idee of het het een optie is om garantie te claimen maar zou mogelijk moeten zijn lijkt me.

Doordat deze al stuk in de doos was, hebben we een mail gestuurd naar de webshop waar we deze hebben besteld. Deze heeft hierop gereageerd en onmiddellijk een nieuwe opgestuurd. De defecte mochten we houden. Daardoor denk ik dat het niet echt mogelijk is om deze in te ruilen, aangezien ik er al een andere voor heb gekregen.