[BE] dubbele keuring?

Goeiedag,

Bij de plaatsing van zonnepanelen dient deze installatie te worden gekeurd.
Maar moet ik voor de bestaande electriciteitsinstallatie een geldig keuringsattest kunnen voorleggen? Ik verbouw momenteel een woning van vóór 1981. Hier is geen keuringsattest beschikbaar. Ik heb de bedrading en zekeringskast wel max. op 'niveau' gebracht(nieuwe kast,diff. waar nodig, oude bedrading vervangen,...).

buckfast_beekeeper

Golden Member

Is het niet zo dat je bij een ingrijpende verbouwing aan de nieuwste normen moet voldoen?

Ik zou alles afhandelen alsof alles nieuw is aangelegd. Wat niet volgens de huidige norm is, rigoureus vervangen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Bij mijn keuring indertijd (ca 5 jaar geleden), werd alleen het circuit van de zonnepanelen gekeurd. De rest van de installatie werd niet bekeken. Opgelet, de volledige kring tot aan de meter werd gekeurd ! Bijvoorbeeld de aardlek moet de stroom van de omvormer + de max. stroom van de aansluiting kunnen verteren ! Stel aansluiting is 40 A, omvormer is 20 A, dan moet de aardlek geschikt zijn voor min. 60 A ! Dit voor het utopische geval dat de huisinstallatie 60A verbruikt, 40A van de meter en 20A van de omvormer !

Inderdaad. Hier werd ook alleen de installatie van de panelen gekeurd...

Mvg Oswald