diepvries kapot

gisteren is onze diepvries ineens gestopt met werken.
de lichtjes branden en de fan draait, maar de "condensor" wordt niet koud
er springt een relai om de 5 minuten aan en 5 s daarna weer uit dan gaat het van 3W naar 500W, ik vermoed dat dit de compressor is.
de compressor is zo'n 40 a 50°C

hij is tenslotte ook nog maar 6 jaar oud
welke het exact is weet ik niet maar het is een beko en de handleiding
geeft 3 modellen: FNE 19906, FNE 19930, FNT 9550

iemand enig idee?

je kunt de startcondensator nog proberen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Shiptronic

Golden Member

De condensor hoort ook niet koud te worden maar juist warm, je zal de verdamper bedoelen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Vastgelopen compressor lijkt het meeste op.Je kan start relais controleren ohms (Rond de 10a 30 Ohm)

Shiptronic

Golden Member

Soms helpt dan een lompe klap op de compressor.(stuk is die toch al)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

schuin voorover trekken, en dan naar achter laten vallen van een 10-15cm hoog, dan weer stroom erop zetten. als de zuiger van de compressor weer is losgekomen kan het ding best nog even mee, maar je weet het nooit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik heb net een of andere bruine stof eruit zien lopen kan dit het probleem zijn.

Ik vrees van wel want het duidt op een lekkage in het koelsysteem. Repareren kan enkel door de lekkage te verhelpen en het systeem opnieuw vullen en dat kost meer dan de vriezer waard is.

Die bruine stof komt uit een teerknol op de dunne leiding daarboven, dat is normaal en zie ik vaak genoeg

Die teerknollen hebben wel eens de neiging om te beginnen smelten na vele jaren. Bij onze oude liebherr had ik rond de teerknol gewoon wat ducktape gedaan, en geen probleem meer, netjes dicht.

Bij jouw denk ik dat de compressor gewoon vast zit, als een aantal harde tikken niet lukken, dan is dit het einde vrees ik.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 1 juni 2020 17:47:12 schreef brent1369:
het is een beko

Probleem gevonden :-p
6 jaar is niet slecht voor die toestellen. Veel kans compressor vastgelopen.