Herkend iemand deze print, vermoeden bestaat een elektuur schakeling

Dit topic is gesloten

Goede avond,
Tijdens het opruimen kwam ik deze print tegen.
Zover ik weet komt deze schakeling uit de Elektuur.
Heb het nooit gebruikt-aangesloten deze schakeling.

Met 2x BF494 en 1x BC557

Wie o wie heeft een idee.

Zie eruit als een of ander FM (meet)zendertje of zo?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Hubie

Special Member

Als je de layout uit de Elektuur gebruikt hebt staat er een nummer op.

Edit\Hierboven,zou zo maar kunnen,HF torren,varicap en keramische trimmer.

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 2 juni 2020 19:37:48 (36%)

En de onderkant?

Elektuur is vrij herkenbaar.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Even het schema uit tekenen. Niet heel lastig om te doen denk ik. Dan weet je meteen wat het is. Of inderdaad dat electuur nummer. Als dat hebt is alles terug te vinden. Ik denk dat het eigenlijk geen electuur iets is. Een meetzender met alleen een bf245 = BF494, een trimmer en een varicap is niet echt veel. Dat fietst alle kanten op. En bij electuur streefde men toch meestal wel naar iets beters dan dat. Of het moet een zo'n simpel zomermaand nummer knutsel geweest zijn.

Eh... Eks-fietser, waar haal je ineens die BF245 vandaan?

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Op 2 juni 2020 18:59:01 schreef henri62:
Zie eruit als een of ander FM (meet)zendertje of zo?

Dan zou ik een luchtspoel van 1 cm diameter en 3 a 4 windingen verwachten. BFxxx lijkt wel te wijzen op wat destijds HF was en nu DC.

Eerlijk gezegd zou ik dat ook verwachten, maar dat rode dingetje lijkt de spoel en is voor mijn gevoel te groot. Er lijkt ook een varicap diode in te zitten.
Misschien iets voor een veel lagere frequentie 27Mc of een 10.7 Mc (voor MF) modulatortje of zo?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Afstemspoel is geëtst op de printplaat.
Zendertje zit in de FM-band (87-108MHz)

Met een varicap is het zeker een FM gemoduleerde zender.

Frequentie kan best 100 MHz zijn maar dat is niet te zeggen zonder de onderkant te zien.

Op 2 juni 2020 19:52:43 schreef Ex-fietser:
Een meetzender met alleen een bf245 = BF494, een trimmer en een varicap is niet echt veel. Dat fietst alle kanten op. En bij electuur streefde men toch meestal wel naar iets beters dan dat.

ach... "meetzender" was de vergoedelijkende term voor een kleine FM zender waarmee de jeugd toen aan de slag wou (dromend van een piraten carrière ) en elektuur het kon publiceren...

Het lijkt mij een FM oscillator, nee meetzender is niet de juiste terminologie.
Als het een meetzender was dan zouden er meerdere spoelen en een bereik schakelaar opzitten en dat is hier niet het geval.
Er zijn in de jaren 80 van de vorige eeuw een hoop van dit soort ontwerpjes geweest en verkocht, bedoeld als babyfoon en dergelijke.
Echter lijkt mij dit een amateur ontwerp gezien de print en denk ik dat het ontwerp is gemaakt door een radio amateur of een hobbyist.
Er zit een varicap op en een BC.. laagfrequent transistor voor de audio.
Tweemaal de BF494 waarvan er één gebruik wordt denk ik als oscillator en de andere als buffer trap.
De BF494 is gespecificeerd als een HF transistor maar werkt ook goed nog op de VHF.

Telefunken Sender Systeme Berlin
vergeten

Golden Member

Deze (vieze oscillator) is het in elk geval niet, hooguit een beetje functioneel misschien :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
bprosman

Golden Member

Wil niet zeggen dat ik alle Elektuurs uit mijn hoofd ken maar het komt me toch niet bekend voor.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Hensz

Golden Member

Toch is het een Elektuur-ding:

Geluid op TV, Mei 1978, pag 52-54

Don't Panic!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Deksels, dat is puik speurwerk!
Blijkbaar was dit een accessoire om met een al eerder beschreven tv-videomodulator, ook geluid uit de tv te laten komen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
bprosman

Golden Member

Deksels, dat is puik speurwerk!

Inderdaad :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Bedankt Hensz, en die hebben meegedacht.

Heb in het verleden veel gedaan met video en geluid koppelingen.
Kon alleen dit printje niet zosnel thuisbrengen.

Nogmaals mijn dank.

Dus is het toch een MF modulator? Midden frequent dus, geen typo.
@Hensz , knap gevonden!

[Bericht gewijzigd door henri62 op woensdag 3 juni 2020 20:45:05 (16%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ha henri62,

Volgens mij geen MF-modulator maar een intercarrier modulator of baseband modulator voor het geluid !

@TS,

Ik heb nog heel veel video/audio printen van elektuur patroon generator met kleuren print ook de modulator die hier aan de orde is gekomen stereo fm generator enz enz...
Doe je er nog wat mee ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
RAAF12

Golden Member

Het is een 'sound' VCO op 5.5MHz die op de input van een TV modulator moet worden aangesloten.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 3 juni 2020 21:26:07 (30%)

Hensz

Golden Member

Op 3 juni 2020 17:43:05 schreef fred-loes:
Kon alleen dit printje niet zosnel thuisbrengen.

Mócht je er nog iets mee willen, dan kan ik je het artikel/nummer zelf ook nog emailen.

Don't Panic!
vergeten

Golden Member

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

.

[Bericht gewijzigd door dawmast op donderdag 22 oktober 2020 08:07:34 (98%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Blue Sky

Cableguy

Ik zie 3 foto's maar de 2e is een HF65 van Jostikit, daar zit geen varicap op.

Waar rook is, is stroom

Dit topic is gesloten