Aansluiten koelkastmotor

Wie kan mij helpen om dit probleempje middels een schets op te lossen?
Op mijn schets zie je de aansluitingen van de koelkastmotor die ik wil gaan gebruiken voor een spuitcompressortje.

Wanneer ik de plus en min middels een stekker aansluit op het lichtnet doet hij niets.
Echter wanneer ik de draad die ik voor het gemak - heb genoemd (rechtsonder) even kort tegen de aansluiting linksonder tik, start het motortje netjes op en blijft ook draaien tot het moment dat de strom er af gaat en weer aangesloten word.

De motor word uiteraard gekoppeld aan een drukschakelaar en dan is het probleem alsvolgt:
Wanneer de tank op de ingestelde druk van 6 bar komt schakeld hij de motor uit.
Wanneer de er lucht uit de tank gebruikt word zou hij weer aan moeten slaan maar doet doet hij niet doordat hij de "Puls" op de pool linksonder niet krijgt.
Gevolg is dat ik continue een schakelaartje aan en uit moet zetten om hem weer te starten.

Is er misschien een mogelijkheid om dit b.v. middels een relais te laten werken en zo ja hoe heet zo'n relais en hoe sluit ik dit dan aan.
Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen met advies en een schets.
Zelf heb ik 0,0 verstand van electronica dus alle hulp is welkom.

Anoniem

Bij de compressor hoort standaard nog een startrelais op de 3 aansluitpennen te zitten die het opstartproces helemaal voor u doet ;)

maartenbakker

Golden Member

Het best passende relais wordt vaak gezocht op type compressor en/of type koelkast waar deze uitkomt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

koelkastmotor die ik wil gaan gebruiken voor een spuitcompressortje.

Nu ik er aan denk maar misschien overbodig.... de perslucht van deze compressor is niet olievrij... ;)

(waardoor bijkomend de smering van deze compressor niet eindeloos is..)

Dat hij niet olie vrij is weet ik (moet een zandstraal compressortje worden voor kleine ondedelen)
Er is 1 afgeknepen leiding.
Via deze leding heb ik de originele olie (180cc) afgetapt en vervangen voor 180cc compressor olie.
Voor zekerheid heb ik al een olieafscheider liggen dus dat is allemaal het probleem niet, wel het electrisch gedeelte.
De motor heb ik gekregen zonder verdere aansluitmateriaal dus moet hem op een andere manier werkend zien te krijgen.

maartenbakker

Golden Member

En ook zonder merk en typenummer erop? In dat geval gewoon gokken en een willekeurige goedkope start-PTC halen bij Handyman (of online) of een startknop monteren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

een tijdrelais werkt ook wel, het startrelais beschermt ook als je met systeemdruk van de koelkast nog erop het ding aanzet, dat is hier geen probleem met maar 8 bar, dit ding kan zo 80 bar leveren. aanlopen doet de compressor dan ook wel met dat beetje druk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Dat ding heeft veel te weinig debiet om mee te (zand)stralen . De 16Bar zal die makkelijk halen, maar je zal veel geduld moeten hebben om een x aantal liters erdoor te krijgen.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 3 juni 2020 18:13:30 (50%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De 6 bar was maar een voorbeeld (weet ook niet wat een koelkastmotor kan leveren)
Aangesloten komt een 25 liter drukvat te zitten.

opgelet daar mee kan tot 45 bar oplopen zeker overdruk ventiel plaatsen
heb indertijd mij ook laten vangen en de perslucht slang tot 25 bar
die knalde zo open
dat was nogal verschieten

Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen

De meeste persluchtvaten zijn maar voor max 12 bar ontworpen. Ik zou ze zeker niet over belasten.

Jacques van Montfort

tussen compressor en tank ook geen slang gebruiken, die wordt nogal heet. overdrukventiel zou ik ook zeker toepassen, ding levert zo 25 bar maar duurt lang..

van een vriezer potcompressor heb ik ook eens een stille compressor gebouwd, die had meer debiet en vermogen als een koelkast compressor, maar het was nog steeds niks..

waar rook was, werkt nu iets niet meer