Wisselschakeling, spanning op schakeldraden

Beste CO-ers, laatst trof ik een wisselschakeling (1 lamp op de overloop met 2 schakelaars) aan waarvan 1 van de zwarte draden tussen de 2 schakelaars los was gekomen. Aansluiten en de lamp werkte weer en alle kleuren van de draden klopten. Bij het doormeten echter, bleek er op beide zwarte draden tussen de schakelaars spanning te staan, nl. 235 op de ene die de !amp laat branden en 75V op de andere. Dat verbaast me, maar ik ben dan ook geen electrotechnicus.. Het enige dat ik me voor kan stellen is inductieve koppeling tussen de beide zwarte draden, die tenslotte gezellig vlak naast elkaar lopen. Maar de spanning lijkt me erg hoog daarvoor. Wat kan dit zijn? Dank voor de input!

Dat is capacitieve koppeling tussen de draden.
De meeste voltmeters zijn zodanig hoogohmig dat die de gekoppelde spanning kunnen meten.

De koppeling is zelfs al voldoende om sommige ledlampen zwak te laten oplichten.

Maar zodra je de lijn gaat belasten dan zakt de spanning in.

Door capacitieve / inductieve koppeling en eventuele lekstroom door de schakelaar kun je dit krijgen. Dit is normaal. Het beste kun je daarom niet meten met een multimeter, maar met een 2polige spanningszoeker.

Spanning staat en stroom gaat!

Thanx! Ik had geen idee dat dat zoveel spanning opleverde. Een eenpolige spanningszoeker lichte er ook al een beetje van op.

Arco

Special Member

De 'losse' draad fungeert als antenne (en condensator)
Een hoogohmige multimeter wijst daardoor allerlei vreemde waardes aan.

Daarom zijn er ook speciale laagohmige meters om aan elektra te kunnen meten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

"Spanningzoekers "moet je gewoon weggooien...Hooguit als fittingschroevedraaier gebruiken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..