Wisselschakeling, spanning op schakeldraden

Beste CO-ers, laatst trof ik een wisselschakeling (1 lamp op de overloop met 2 schakelaars) aan waarvan 1 van de zwarte draden tussen de 2 schakelaars los was gekomen. Aansluiten en de lamp werkte weer en alle kleuren van de draden klopten. Bij het doormeten echter, bleek er op beide zwarte draden tussen de schakelaars spanning te staan, nl. 235 op de ene die de !amp laat branden en 75V op de andere. Dat verbaast me, maar ik ben dan ook geen electrotechnicus.. Het enige dat ik me voor kan stellen is inductieve koppeling tussen de beide zwarte draden, die tenslotte gezellig vlak naast elkaar lopen. Maar de spanning lijkt me erg hoog daarvoor. Wat kan dit zijn? Dank voor de input!

Dat is capacitieve koppeling tussen de draden.
De meeste voltmeters zijn zodanig hoogohmig dat die de gekoppelde spanning kunnen meten.

De koppeling is zelfs al voldoende om sommige ledlampen zwak te laten oplichten.

Maar zodra je de lijn gaat belasten dan zakt de spanning in.

Door capacitieve / inductieve koppeling en eventuele lekstroom door de schakelaar kun je dit krijgen. Dit is normaal. Het beste kun je daarom niet meten met een multimeter, maar met een 2polige spanningszoeker.

Spanning staat en stroom gaat!

Thanx! Ik had geen idee dat dat zoveel spanning opleverde. Een eenpolige spanningszoeker lichte er ook al een beetje van op.

Arco

Special Member

De 'losse' draad fungeert als antenne (en condensator)
Een hoogohmige multimeter wijst daardoor allerlei vreemde waardes aan.

Daarom zijn er ook speciale laagohmige meters om aan elektra te kunnen meten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

"Spanningzoekers "moet je gewoon weggooien...Hooguit als fittingschroevedraaier gebruiken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ah, de kruistocht tegen spanningzoekers komt weer los. Ik vind het een nuttig ondersteunend instrument, als je de resultaten goed interpreteert.
Op het werk hadden wij spanningzoekers met een stompe punt, om te voorkomen dat je ze als schroevendraaier zou gebruiken.

prima ding om bij een perilex te zien of je 2 of 3 fase draden hebt :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Waarom dat gezucht?
Een tester met neonlampje met 220k in serie zal minder snel een foute aanduiding geven dan een meter met 10 MOhm ingang in geval van capacitieve koppeling tussen de draden..
Een testlamp met een ouderwetse gloeilamp is nog het beste.

Het probleem is dat je gewoon moet weten wat en hoe je aan het meten bent. Elke methode heeft zijn voor en nadelen.
Heb met een 2 polige spanningszoeker wel eens gehad dat de aarde en nul verbroken waren maar de fase niet. Dan meet je ook niks met je dubbelpolige spanningszoeker, maar het viel me gelukkig op dat 1 ledje ervan nog een klein beetje zwak brandde.
Een test daarna met de 1 polig spanningszoeker gaf meteen resultaat.

Spanning staat en stroom gaat!

Op 6 juni 2020 00:52:52 schreef meander:
Het probleem is dat je gewoon moet weten wat en hoe je aan het meten bent.

Zo is dat.

Ik heb hier een heel interessante anekdote. Een huisbaas die pas een nieuwe huurder had belt mij ietwat nerveus op of ik snel even voorbij kon komen. Het neefje van de nieuwe huurder was druk bezig met het aansluiten van de lampen en had met zijn dure Fluke vastgesteld dat er spanning op de lampdraden stond bij schakelaar uit en had daarom de tante wijs gemaakt dat dit een levensgevaarlijke woning was. Je kan je de discussie met de huisbaas al voorstellen, zelfs zo ver dat het woord rechtszaak al gevallen was.

Toen ik met mijn goedkope Chinese AMM 10 volt mat en hem dus probeerde Diets te maken dat die spanning geen probleem vormt en volkomen normaal is kwam de opmerking "Jij gaat mij even vertellen dat mijn Fluke slechter is als die prul van jou?"

Op een papier heb ik hem dan maar via een schemaatje proberen uit te leggen dat de permanent onder spanning staande draad die toevallig parallel liep een condensator vormt met de schakeldraad. Die Fluke met zijn 10MΩ ingangsweerstand meet dan 110V terwijl die Chinese AMM met 4kΩ/V bij een schaal van 10V slechts een tiental V meet. Het antwoord daarop was "Haha, en ik moet dat geloven, condensators worden in een fabriek gemaakt"

Wat is de moraal van het verhaal hier? De interpretatie van iets hangt niet af van de gebruikte middelen maar van de inzichten van een individu en is dus relatief. Trump heeft dus toch gelijk, fake news :D

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je had misschien de draad gewoon demonstratief beet moeten pakken. Da's in elk geval duidelijk. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik heb ooit zon zelfde soort discussie gehad met iemand die een schakeling levensgevaarlijk vond, want er liep toch wel 10 ampere en 1 was al dodelijk. Dat de voeding maar 12 volt was maakte natuurlijk niks uit. Het is immers de stroom die gevaarlijk is en niet de spanning. Zie dat dan maar weer eens uit te leggen.

Spanning staat en stroom gaat!

Op 4 juni 2020 16:21:46 schreef KlaasZ:
Ah, de kruistocht tegen spanningzoekers komt weer los. Ik vind het een nuttig ondersteunend instrument, als je de resultaten goed interpreteert.

eindelijk een beetje eerherstel voor de snuffelaar. vraag me altijd af hoe de zoeker aan zijn slechte reputatie komt op dit forum.
Het grootste gevaar is, lijkt me, als het gebruikt wordt door iemand zonder enige kennis en zich plots elektricien voelt..

Op 4 juni 2020 14:02:39 schreef Arco:

Daarom zijn er ook speciale laagohmige meters om aan elektra te kunnen meten...

grappig dat dit tegenwoordig een speciale meter is. Met een oude analoge 9kOhm/V (typical ) lukte het vroeger ook.

@Terman: Had ik idd beter gevraagd.

Een AMM heeft bovendien nog andere voordelen.
1) Door aan de schaalknop te draaien kan je zien of de meting afhangt van de schaalstand, een duidelijk teken dat het circuit waarop je meet hooogohmig is. Een DMM heeft een vaste ingangsimpedantie en kent dat trucje niet.

2) Geen rare flippende nietszeggende metingen.

Op 6 juni 2020 06:02:08 schreef New Beetle:
Die Fluke met zijn 10MΩ

Ik had hier een keer een vriendje die net een Fluke op de kop had getikt. Dus wij wat testen en... Blijkt dat mijn chinese meter precies 10M ingangsweerstand heeft. Voor kleine stroompjes prima bruikbaar als shuntweerstand en dan aflezing in nA (met verschuiven van de punt).Maar de Fluke had een ingangsweerstand van iets van 17M Ohm.... Ook bruikbaar maar meer rekenwerk.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Op 6 juni 2020 17:13:05 schreef kris van damme:
[...]

eindelijk een beetje eerherstel voor de snuffelaar. vraag me altijd af hoe de zoeker aan zijn slechte reputatie komt op dit forum.
Het grootste gevaar is, lijkt me, als het gebruikt wordt door iemand zonder enige kennis en zich plots elektricien voelt..

[...]

grappig dat dit tegenwoordig een speciale meter is. Met een oude analoge 9kOhm/V (typical ) lukte het vroeger ook.

Third!

Zoals elk gereedschap is het alleen wat waard als je weet wat je doet, maar als dat een criterium is om het af te schaffen, dan weet ik er nog wel een paar. Van schroevendraaiers tot multimeters eigenlijk, en al de rest ook meteen ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."